۶۴ ژنوم انسانی توالی یافت

محققان ۶۴ ژنوم انسانی را به طور کامل توالی داده اند تا تنوع ژنتیک را بهتر بررسی کنند. این تحقیق ۲۵ جمعیت مختلف انسانی را پوشش می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از انگجت؛ پروژه ژنوم انسانی در سال ۲۰۰۱ چشم انداز وسیع‌تری درباره نژادهای مختلف فراهم کرد اما در حقیقت فقط بخشی از انبوه ژن‌هایی بررسی شد که به طور واقعی ترکیب ژنتیک انسانی را نشان نمی‌دهند.

اکنون ۲۰ سال از انجام این پژوهش می‌گذرد و پیشرفت‌های فناوری متعددی به وجود آمده است. در همین راستا محققان مخزن جدیدی از ۶۴ ژنوم کاملاً توالی یافته انسانی را منتشر کرده‌اند که تنوع ژنتیکی را بهتر نشان می‌دهد.

مرجع جدید ۲۵ جمعیت مختلف انسانی را پوشش می‌دهد. نکته مهم آن است که در مخزن جدید از مواد به کار رفته در پروژه ژنوم انسانی استفاده نشده و در نتیجه می‌توان تمایزهای میان آنها را بررسی کرد.

البته محدودیت‌هایی وجود دارد. محققان هشدار داده‌اند توالی بندی ژنوم به طور کامل تفاوت‌های ساختاری ژن را پوشش نمی‌دهد و بنابراین شکاف‌هایی در این روند وجود دارد. دستاوردهای فناوری در حوزه ترکیب اطلاعات در این حوزه کمک حال است، اما مدتی طولانی طول می‌کشد تا تصویری کلی از تمایزهای میان جمعیت‌های انسانی به دست آورد.

با این وجود مخزن اطلاعات برای مقاصد پزشکی بسیار کارآمد است و پیش زمینه‌های ژنتیک در خصوص بیماری‌ها و سلامت انسان را نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان به درک عمیق‌تری از مشکلات سلامتی دست یافت که به طور نامتناسب روی گروه‌های خاصی تأثیر گذار هستند. در نتیجه درمان‌های بهتری برای افراد توسعه می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =