سود مالی نباشد استادان با انجمن‌های علمی همکاری نمی‌کنند

مدیر انجمن‌های علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استادان به دلیل نداشتن سود مالی حاضر به همکاری با انجمن‌های علمی- دانشجویی نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عضویت در انجمن‌های علمی-دانشجویی یکی از مجاری اصلی برای فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان است. فعالیت این انجمن‌ها همواره با مشکلاتی همراه بوده که شاید بتوان گفت مسائل مالی و حمایت نکردن مسئولان دانشگاهی بزرگ‌ترین چالش برای فعالیت انجمن‌‍‌هاست. همچنین برخی از اعضای انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های کوچک در استان‌هاگلایه دارند که امکان فعالیت برای آنها به نسبت دانشگاه‌های مراکز استان و تهران سخت‌تر است.

ناصر میکائیل‌وند در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نگاه تبعیض آمیزی به دانشگاه آزاد اسلامی دارد، گفت: متاسفانه همانند چند سال گذشته وزارت علوم، فعالیت تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد و از دانشجویان برای حضور در جلسات این وزارتخانه دعوت نمی‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری بین دانشگاه و وزارت علوم جلساتی را با این وزارتخانه برگزار کرده و امیدواریم به زودی انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بتوانند در جلسات وزارت علوم شرکت کنند.

ارتباط انجمن‌های علمی با صنعت

مدیر انجمن‌های علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های این باشگاه مطرح کرد: انجمن‌های علمی تحت نظارت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کرده و اگر طرح و ایده پژوهشی مناسبی داشته باشند توسط مسئولان این باشگاه به دفاتر ارتباط با صنعت واحدها معرفی می‌شوند.

میکائیل‌وند در پاسخ به دغدغه دانشجویان درباره حمایت نکردن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از انجمن‌های علمی بیان کرد: ذات دانشجو مطالبه‌گر است و متاسفانه کم‌کاری خود را به مسئولان نسبت می‌دهد و اینکه برخی عنوان می‌کنند مسئولان حمایتی از دانشجویان ندارند، درست نیست.

 مدیر انجمن‌های علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: میزان حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از انجمن‌های علمی-دانشجویی در یک سال گذشته روندی رو به رشد داشته است و بودجه مالی مناسبی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

وی درباره بودجه انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: حدود 30 درصد از بودجه باشگاه پژوهشگران جوان هر واحد دانشگاهی در اختیار انجمن‌های علمی قرار می‌گیرد و برای دریافت این بودجه حداقل فعالیت برای انجمن در نظر گرفته نشده است. میزان فعال بودن انجمن واحدهای این دانشگاه نیز با نظارت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه بودجه لازم را در اختیار انجمن‌های علمی قرار می‌دهند.

میکائیل‌وند با بیان اینکه تعداد انجمن‌های علمی-دانشجویی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است، گفت: در حال حاضر حدود 500 تا 600 انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند و فعالیت انجمن‌های علمی در مجموع در یکسال گذشته نسبت به سابق رشد 6 برابر داشته است.

حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت انجمن‌های علمی

این مسئول دانشگاه آزاد اسلامی  با بیان اینکه انگیزه فعالیت علمی پژوهشی در دانشجویان متفاوت است، گفت: عضویت و فعالیت دانشجویان در انجمن‌های علمی به صورت خودجوش و اختیاری است و به گونه‌ای نیست که به مسئول دانشگاهی برای فعالیت خود گزارش بدهند. پس نمی‌توان آنها را مجبور کرد تا فعالیت‌های علمی منجر به محصول انجام دهند یا فعال‌تر از گذشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه اغلب فعالیت دانشجویان در انجمن‌های علمی با پیشینه تحقیق و مطالعات همراه نیست برای همین نیز برخی طرح‌های آنها قابلیت مدل سازی را ندارد؛ اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه دانشجویان در انجمن‌ها تجربه‌ای کسب کنند و در آینده از آن استفاده کنند، آنها را مورد حمایت قرار می‌دهند.

میکائیل‌وند گفت: در حال حاضر دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور ندارند؛ اما دوره‌های توانمندسازی برای افزایش دانش اعضای انجمن‌های علمی به صورت وبینار و تحت عنوان «دوشنبه‌های وبیناری» و «یادواره سردار دلها» برگزار می‌شود.

مدیر انجمن‌های علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که برخی از استادان به دلیل نداشتن سود مالی حاضر به همکاری با انجمن‌های علمی- دانشجویی نیستند، گفت: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای رفع این مشکل در حال رایزنی با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است تا برای اعضای علمی که به عنوان استاد راهنما با انجمن‌های علمی فعالیت دارند، ارتقای سطح استادی در نظر گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 1000 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با انجمن‌های علمی دانشجویی این دانشگاه فعالیت دارند. بسیاری از آنها انتظارات مالی از دانشگاه یا دانشجویان ندارند و این فعالیت‌های پژوهشی را با هدف نذر علمی یا ذکات علم خود انجام می‌دهند.  

میکائیل‌وند با بیان اینکه برای ایجاد انگیزه بین انجمن‌های علمی واحدهای کوچک دانشگاه آزاد اسلامی نیز برنامه‌هایی داریم، گفت: در حال حاضر واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی کارگاه‌های آموزشی یا مهارتی برگزار می‌کنند که به صورت ملی بوده و تمامی دانشجویان و اعضای انجمن‌های علمی- دانشجویی این دانشگاه می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کرده و بهره لازم را کسب کنند. 

مدیر انجمن‌های علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی از واحدهای کوچک شاید نتوانند امکانات لازم را در اختیار انجمن‌های علمی-دانشجویی قرار دهند و از آنها حمایت کنند، گفت: برای رفع این مشکل به واحدهای بزرگتر ماموریت داده شده تا از این انجمن‌ها حمایت لازم را انجام دهند. 

وی با اعلام خبر تاسیس شبکه انجمن‌های علمی -دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این شبکه با هدف هم‌افزایی و استفاده از تجارب انجمن‌های عملی -دانشجویی از یکدیگر، تشکیل می‌شود.  همچنین شبکه انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد به انجمن‌ها با توان علمی پایین‌تر کمک می‌کند با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند، با تکمیل شدن این شبکه، جزئیات آن رسانه‌ای خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =