کاندیداتوری مهره‌های سوخته،‌ بازی جدید اصلاحات است

یک کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل رفتارهای انتخاباتی جناح‌های سیاسی کشور گفت: اصلاح‌طلبان که نمی‌توانند به باخت و از دست دادن پایگاه مردمی‌شان اعتراف کنند، مهره‌های سوخته خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی می‌کنند بعدهم با شانتاژ رسانه‌ای از تحریم انتخابات می‌گویند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده و به طور قطع این دغدغه در احزاب مختلف وجود دارد که نامزدهای موردنظرِ خود را برای حضور در این عرصه معرفی و پشتیبانی کنند. در این میان هنوز احزاب به‌ طور رسمی نامزد خود را معرفی نکرده؛ اما از حواشی و شایعات فضای مجازی و رسانه‌ها نام‌هایی به گوش می‌رسد و این موضوع باعث شد تا هرروز با نام‌های متفاوتی روبروشویم که ‌تایید صلاحیت آن‌ها با سوالات بسیاری همراه شده‌است.

پیرامون مساله انتخابات با ‌محمدحسن قدیری ابیانه، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی و دیپلمات ارشد و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک به گفتگو پرداختیم.

قدیری ابیانه در گفتگو با ایسکانیوز درباره رد صلاحیت شدن بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ گفت: افرادی که در فتنه حضور داشتند و به آمریکا برای تحریم ایران گرا دادند نباید انتظار تایید صلاحیت داشته باشند. فردی مثل علی مطهری برای مجلس رد صلاحیت شد و حالا امروز برای ریاست جمهوری نامزد شده است، درصورتی که این افراد خود می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند، همانگونه که بسیاری از اصولگرایان در این سطح، در دوره‌های گذشته تایید صلاحیت نشدند.

فقط ۷۰ هزار رای برای سرلیست اصلاحات!

پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه منظور از عدم صلاحیت فرد ناصالح بودن وی نیست؛ افزود: افرادی برای مجلس احراز صلاحیت شدند که برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشدند؛ چراکه درحد ریاست جمهوری نبودند. فردی که قصد دارد کشور را اداره کند باید پیش از آن سابقه نظارت و مدیریت سطح کلان کشور را داشته باشد.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ۱۰۰ نفر نیز صلاحیت اداره کشور را داشته ‌باشند، شورای نگهبان نمی‌تواند تمام آنها را تایید صلاحیت کند. در کشورهای دیگر معمولا در نهایت بین ۲ نفر رقابت صورت می‌گیرد، البته این مزیتی است که افراد زیادی در کشور صلاحیت اداره کشور را داشته باشند؛ اما شورای نگهبان نمی‌تواند تمام این افراد را تایید کند.

قدیری ابیانه ادامه داد: صداوسیما در انتخابات با تولید محتوا فضای مناسبی را برای آگاهی مردم نسبت به کاندیداها فراهم می‌کند که طبیعی است امکان اختصاص چنین فضایی برای تعداد زیادی از نامزدها مقدور نخواهد بود.

وی با اشاره به فضاسازی که برخی جریانات سیاسی در کشور علیه انتخابات مجلس کرده و برای ریاست جمهوری نیز همان مباحث را مطرح می‌کنند گفت: در انتخابات مجلس یازدهم، اصلاحات لیست واحدی را تهیه کرد اما سرلیست آن حدود ۷۰ هزار رای بیشتر کسب نکرد. خودشان هم می‌دانند که به دلیل عملکرد اشتباه دولت روحانی، شانس رأی مجدد نخواهند داشت.

اروپا رابطه ۱۴۰۰میلیارد دلاری خود را خرج رابطه ۲۰ میلیارد دلاری با ایران نخواهدکرد

وی ویژگی‌ مطلوب نامزدهای انتخابات را دشمن شناس بودن، اعتماد داشتن به ملت دانست و بیان کرد: فردی که قصد نامزدی ریاست جمهوری را دارد باید ریشه‌ مشکلات و راه‌حل آن‌ها را بداند و توانایی مدیریت داشته باشد. اگر نامزدی این ویژگی‌ها را نداشته‌ باشد، انتخاب او کاملاً به ضرر کشور خواهدشد، مانند دولت فعلی که ۸ سال ملت را معطل برجام کرد، روحانی روز اول گفت همه تحریم‌ها «بالمّره» لغو می‌شود؛ اما امروز بعد از گذشت ۸ سال نه تنها تحریمی لغو نشده بلکه تشدید شده است.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک ادامه داد: این دولت پس از اعتماد اشتباه به آمریکا، به اروپایی ها اعتماد کرد تا شاید آن‌ها کاری کنند، درحالی‌که برای صاحبان تحلیل مشخص بود که اروپا هیچ وقت رابطه ۱۴۰۰میلیارد دلاری خود با آمریکا را فدای رابطه ۲۰ میلیارد دلاری با ایران نخواهد کرد. دولت امروز به بایدن امید بسته است؛ این هم اشتباه دیگری هست. هیچ‌کدام از این‌ راهکارها نمی‌توانند به ایران کمک کنند، ما باید بتوانیم در داخل کشور اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم.

اصلاح‌طلبان گفتند مسولیت روحانی را می‌پذیرند؛ حالا بپذیرند!

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این جمله از مقام معظم رهبری که«تحریم دست دشمن است؛ اما خنثی‌سازی آن دست ما است» ادامه داد: باید فردی را انتخاب کنیم که در موقعیت‌های مختلف، گره از مشکلات کشور باز کند نه اینکه گره‌ای اضافه کند. زمانی که اصلاح‌طلب‌ها آقای روحانی را معرفی کردند، گفتند؛ «ما مسئولیت عملکرد ایشان را می‌پذیریم»؛ حالا بپذیرند. مردم و تقریباً تمام آن افرادی که به روحانی رای دادند از این دولت ناراضی هستند. اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند اعتراف کنند که رأی و پایگاه خود را از دست داده‌اند، به همین دلیل افرادی را معرفی می‌کنند که می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند و زمانی‌که صلاحیت این افراد تایید نشد در رسانه‌ها از تحریم انتخابات بگویند تا مشخص نشود که دیگر پایگاه مردمی ندارند.

وی بیان کرد: جریان اصلاحات می‌خواهد پس از این جریانات و زمانی‌که در انتخابات شکست خورد بگوید؛ «چون مهره‌های اصلی ما را رد صلاحیت کردید ما در انتخابات شکست خوردیم» و این را پای نظام می‌گذارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1090233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =