FATF آخرین حربه دولت برای انتخابات 1400

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اصلاحات هیچ کارنامه‌ای برای دفاع در انتخابات پیش‌رو ندارد لذا می‌خواهد از احیای برجام و تصویب FATF استفاده ابزاری کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، موضوع پذیرش کامل لوایح چهارگانه دولت برای انجام تعهدات نهاد «کارگروه اقدام مالی» یا FATF در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی کشور تبدیل شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد. 

علی مظفری در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اینکه رد یا تصویب  لوایح FATF ,  CFT چقدر بر اقتصاد کشور اثرگذار است، گفت: در حال حاضر فشارهای اقتصادی و معیشتی مردم محصول سیاست‌های اشتباه دولتمردان بوده و موضوعاتی نظیر پذیرشFATF تاثیر فوق العاده‌ای بر اقتصاد ندارد. به عنوان مثال مدیران و مسئولان دولت فعلی بارها بیان کردند که دولت فروش نفت خوبی داشته است؛ اما این فروش مناسب، تاثیرش در اقتصاد مشهود نبود.

وی با بیان اینکه اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام  لوایح FATF را تصویب کند به طور قطع دشمنان انقلاب ضربات هدفمند و مهلک‌تری را به اقتصاد کشور وارد می‌کنند، گفت: آمریکا و غرب با اصرار بر پذیرش این لوایح توسط ایران به دنبال شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی ایران هستند. در نتیجه اقتصاد کشور با تصویب FATF بهبود نخواهد نیافت و به عقیده بنده بدتر نیز خواهد شد.

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ایران حدود 40 سال در شرایط تحریم و فشار حداکثری اقتصادی و سیاسی به سر می‌برد، گفت: عبدالناصرهمتی رئیس بانک مرکزی در اسفند سال 98 اعلام کرد که «رد لوایح FATF هزینه سیاسی زیادی برای ایران به همراه نخواهد داشت.» در نتیجه موضوع فشار آوردن دولت به مجمع برای پذیرش این لوایح پر رنگ نیست. 

پذیرش FATF تضمینی برای لغو تحریم‌ها نیست

وی با تاکید بر اینکه تصویب لوایح FATF تضمینی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود، گفت: در حال حاضر تحریم‌های ایران توسط آمریکا صورت گرفته است و این تحریم‌ها سیاسی بوده و شفاف‌سازی در حوزه اقتصاد ایران در لغو تحریم‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

مظفری با بیان اینکه غرب توسط FATF اندک راه‌های تنفس اقتصاد ایران را مسدود خواهد کرد، گفت: خواسته‌ها و شروط غرب و آمریکا برای رفع تحریم‌ها پایانی ندارد و هیچ تضمینی نیست که با پذیرش FATF از سوی ایران، تحریم‌ها لغو شود. حتی امکان تشدید تحریم به دلیل افشای مالی وجود دارد. 

پذیرش FATF و حمایت از جبهه مقاومت

مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم تحقیقات در پاسخ به این پرسش که برخی از جریانات اصلاح‌طلب شبهه ایجاد می‌کنند که انقلابی‌ها به این دلیل مخالف تصویب FATF هستند که دیگر نمی‌توانند به گروه‌های مقاومت کمک مالی کرد، گفت: تصویب FATF بر حمایت مالی ایران از جبهه مقاومت تاثیرگذار است؛ اما جریان انقلابی با افشا شدن شبکه فروش یا نام کشورها و شرکت‌هایی در دنیا که با ایران همکاری دارند،  را مسئله می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه ایران در منطقه و جهان تنش‌زدایی و غرب تنش‌آفرینی می‌کند، گفت: آمریکا و غرب همواره به دنبال ایجاد نا امنی و تنش در منطقه و بین کشورهای جهان سوم هستند تا منابع طبیعی آنها را به تاراج ببرند یا کشورهای اسلامی دیگر توانی برای حل مشکلات جهان اسلام نداشته باشند.

بهبود اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها

مظفری درباره حق شرط لوایح  FATF  توسط  مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بر اساس ماده 19کنوانسیون حقوق معاهدات بین‌المللی، مجمع تشخیص مصحلت نظام نمی‌تواند حق شرط بگذارد و این موضوع در سال 97 کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخصی مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت  آرا فاقد ارزش تشخیص داده شد. در نتیجه طرح مجدد این پیشنهاد و بررسی لوایح کاری بیهوده است.

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تجارت خارجی، بهبود تراکنش مالی و بانکی و صادرات نفت گفت: در یک سال گذشته ایران در لیست سیاه FATF  قرار داشته است؛ اما روابط اقتصاد آن با کشورهای خارجی بهبود پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد تحریم‌ها نسبت به قبل کم اهمیت‌تر شده است. 

وی  با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال 99 فروش روزانه نفت را حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه در نظر گرفته است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که پذیرش FATF تنها شبکه دور زدن تحریم را افشا می‌کند و در غیر اینصورت ایران می‌تواند بدون پذیرش لوایح چهار گانه نفت خود را بفروشد.

انتخابات 1400 و پذیرش لوایح FATF

مظفری در پاسخ به این پرسش که جریان اصلاح‌طلب چقدر به دنبال بهره برداری از پذیرش لوایح FATF در انتخابات ریاست جمهوری 1400  هستند، گفت: این جریان هیچ آبرو و کارنامه‌ای برای دفاع در انتخابات پیش‌رو ندارد، در نتیجه قصد دارد از احیای برجام و تصویب FATF استفاده ابزاری انجام دهند. 

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات همواره تحریم‌ها را بهانه‌ای برای کم کاری‌های خود قرار داده و به جریان انقلابی نقد وارد می‌کند که اجازه ندادند برجام به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090234

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =