بوی لیمو، مغز را تقویت می‌کند

کارشناسان معتقدند دوری از استرس و امور خوشایندی مانند بوهای خوش و موسیقی به تقویت عملکرد مغز و در نتیجه یادگیری کمک می‌کنند.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مغز انسان بیش از 100 بیلیون نورون دارد که هر نورون می‌تواند هزاران پیوند با نورون‌های دیگر داشته باشد. یادگیری فرایندی مغزی است که سبب می‌شود ارتباطات جدیدی بین نورون‌ها شکل بگیرد.

از آن جایی که یادگیری پایه دیگر فرایندهای شناختی مغز از جمله تصمیم‌گیری است، تقویت مغز برای بهبود عملکرد در یادگیری بسیار مهم است. کارشناسان معتقدند دوری از استرس و امور خوشایندی مانند بوهای خوش و موسیقی به تقویت عملکرد مغز و در نتیجه یادگیری کمک می‌کنند.  

شهرام ضرابیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره فرایند یادگیری در مغز، اظهار کرد: یادگیری پایه فرآیندهای دیگر مغز مانند تصمیم‌گیری است. تصمیم گیری وقتی خوب خواهد بود که بر پایه یادگیری قبلی انجام شود. در علوم اعصاب، یادگیری تغییراتی است که در سیناپس‌های مغزی اتفاق می‌افتد. این تغییرات شامل تقویت یا تضعیف سیناپس‌ها در شبکه‌های مغزی است.

علائم اختلال یادگیری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با بیان این که علائم اختلال یادگیری معمولا در کودکی بروز می‌کنند، افزود: این علائم شامل عدم توجه کودک به دستورات معلم یا والدین، نمرات پایین و آرام و قرار نداشتن در کلاس است.

وی با اشاره به این که برای تشخیص اختلال‌های یادگیری باید به مراکز تخصصی مراجعه شود، گفت: مشکلات یادگیری نشان‌دهنده لزوم مراجعه به مراکز درمانی است. در مراکز تخصصی شناختی علاوه بر معاینه پزشک، از تست‌های تخصصی مانند نوار مغز استفاده می‌شود.

ضرابیان درباره درمان‌های اختلال یادگیری خاطرنشان کرد: درمان این اختلال با توجه به فرد می‌تواند رفتاردرمانی، دارودرمانی یا ترکیبی باشد.

تقویت مغز با ورزش‌های مغزی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با تصریح بر این که ورزش‌های مغزی می‌توانند سبب تقویت مغز شوند، ادامه داد: منظور از ورزش‌های مغزی فعالیت‌هایی است که با تحریک مغز، از تنبل شدن آن جلوگیری می‌کنند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: فعالیت‌هایی مانند یادگیری زبان جدید، یادگیری روش‌های خلاق بودن و تغذیه صحیح عملکرد مغز را در افراد سالم تقویت می‌کنند.

ضرابیان با بیان این که ورزش ملایم تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد، افزود: تحقیقات نشان داده است که ورزش سنگین نه تنها برای بدن بلکه برای مغز هم آسیب‌زننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد در پایان با اشاره به این که موسیقی و بوهای خوشایند برای قلب و مغز عملکرد مغز را بهبود می‌دهند، اظهار کرد: توصیه می‌شود که صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوید از بوهای محرک مانند بوی لیمو استفاده کنید چون برای مغز خوشایند است و باعث تحریک مغز می‌شود. این بوها در ابتدای روز باعث می‌شود که مغز سریع‌تر شروع به فعالیت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =