افزایش تقاضا در بازار بورس/ رنگ بورس سبز شد

گزارش بازار بورس سه‌شنبه ۱۲ اسفند؛ به نظر می‌رسد برخی اخبار مثبت توانسته تا حدودی تاثیر خود را بر بورس بگذارد و موجی از تقاضا را در بازار ایجاد کرده است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ بعد از خبر دیروز مبنی بر الزام صندوق‌های درآمد ثابت برای اختصاص ۳ واحد درصد از دارایی‌های خود به سهام تا پایان سال جاری به نظر می‌رسد تقاضای نسبتا بزرگی از سوی این صندوق‌ها در حال ایجاد شدن است.

شاخص کل بورس امروز بعد از ۱۱ روز متوالی که همراه با ریزش بود ۴ هزار و ۶۰۰ واحد رشد داشت و عدد شاخص به یک میلیون ۱۸۶ هزار واحد رسید. در بازار امروز بیشترین اثر منفی را نماد فملی داشت و این در حالی است قسمت جهانی مس همچنان در حال افزایش است. 

بیش‌ترین اثر مثبت را هم کمودیتی‌ها و نمادهای کگل، فولاد و کچاد داشتند و «اپال» همچنان پر تقاضاترین نماد بورسی بود. این نماد پس از پشت سر گذاشتن حجم معامله ۳۲ میلیونی، صف خریدی بیشتر از ۱۰۰ میلیون داد.

ارزش معلاملات خرد، امروز هم در بازار افزایش یافت؛ اما نسبت به روزهای پر رونق بازار همچنان اختلاف زیادی دارد. حجم کل معاملات امروز ۹.۵ میلیارد سهم بود که نسبت به معاملات 4.1 میلیارد سهمی روز گذشته حدودا 2 برابر شد.

یکی از مهمترین اخبار امروز بازار بورس، لغو عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین(حآفرین) بود. طبق اطلاعیه‌های قبلی قرار بود این نماد در روز چهارشنبه ۱۳ اسفند عرضه شود که در یک اطلاعیه جدید عرضه آن بدون ذکر دلیل، لغو شد.

علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران امروز در گفتگویی بازار سرمایه با متغیرهای فعلی را ارزنده دانست و گفت: ابهام و عدم اطمینان مساله اصلی بازار در وضعیت فعلی است و در کنار این مسئله نرخ ارز و برخی اخبار منتشره درمورد آن دائم به بازار پیام کاهش می‌دهد و این مساله در خروج یا عدم خروج سهامداران در بازار نقش دارد.

بسیاری از کارشناسان بورس قوانین جدید و اقدامات اخیر سازمان بورس، از جمله قانون دامنه نامتقارن را باعث ایجاد کاهش نقدشوندگی بازار سرمایه می‌دانند. صحرایی درباره نقدشوندگی بازار گفت: «امروز بازار هوشمندتر شده است و اتفاقات را به دقت رصد می کند ؛ لذا مسیرها برای افزایش نقدشوندگی بازار را باید تسهیل کرد.»

دیگر خبر مهم امروز در مورد آیین‌نامه تعیین مصادیق مجرمانه در بورس بود. بعد از تدوین این آیین‌نامه فعالان بازار نسبت به این آیین‌نامه انتقادات زیادی مطرح کردند. طبق خبری که امروز منتشر شد، اجرای این آیین‌نامه منوط به کسب نظر از فعالان بازار سهام است.

با وجود تمام سیگنال‌های مثبتی که در بازار امروز شاهد آن بودیم؛ خروج پول حقیقی امروز هم ادامه داشت. به نظر می‌رسد برخی از سهامداران از روند نزورلی بورس خسته شده‌اند و از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کنند حتی اگر ضررهای ۴۰ یا ۵۰ درصدی کرده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =