انتقاد کبگانیان از کُند پیش رفتن ماموریت‌های جهاد دانشگاهی

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: براساس نقشه جامع علمی کشور مدیریت انتقال فناوری، یکی از ماموریت‌هایی است که بر عهده جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که البته به خاطر برخی مشکلات این کار به نسبت کند پیش رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه یکی از مهم‌ترین راهکارهای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است. ارتباطی که در کشور ما به خوبی شکل نگرفته است و بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد کشور را این موضوع می‌دانند. طبق ماموریت‌های تدوین شده برای جهاد دانشگاهی و همچنین نقشه جامع علمی کشور، این نهاد باید مانند پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه ایفای نقش کند؛ نقشی که به نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی نمی‌تواند به تنهایی آن را به سرانجام برساند. در این باره با منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کرده‌ایم.

کبگانیان در پاسخ به این سوال که چرا هنوز ساختار درستی برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت شکل نگرفته است، اظهار کرد: نفت و معادن طبیعی برای کشور ما نعمت هستند؛ اما وجود این منابع در چند قرن باعث ایجاد یک تنبلی در کشور ما شده است. مشکل اساسی ساختار اقتصادی کشور است که به جای اقتصاد دانش‌بنیان، یک اقتصاد منبع‌پایه داریم.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه فقط توسط جهاد دانشگاهی شکل نخواهد گرفت، گفت: این کار تلاش‌های زیادی می‌خواهد و نهادهای زیادی باید تلاش کند تا این چرخ متوقف شده به حرکت دربیاید.

وی ادامه داد: وقتی سفره آماده‌ای به نام نفت هست؛ نیاز به دانش و دانشگاه احساس نمی‌شود و دانشگاه فقط محل تولید مدرک می‌شود، در حالی که دانشگاه برای حل مسائل بهترین نخبگان کشور را دارد. اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌ها از جمله نخبگان جامعه هستند.

کبگانیان با بیان اینکه در یکی، ۲ دهه اخیر ارتباط بین صنعت و دانشگاه مقداری تقویت شده است، گفت: یکی از اهداف ایجاد نقشه علمی کشور نیز به همین منظور است. طبق این نقشه مدیریت انتقال فناوری، یکی از ماموریت‌هایی است که بر عهده جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که البته به خاطر برخی مشکلات این کار به نسبت کند پیش رفته است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: برای رفع مشکلات در جلسه ستاد که درباره ماموریت‌های جهاد دانشگاهی بود؛ دستگاه‌های مسئول مانند سازمان برنامه و بودجه دعوت شدند و مسائل بررسی شد. باید راه‌حل‌ها را پیدا کرده و گام به گام مشکلات را حل کرد تا سیستم اقتصاد کشور به یک اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان تبدیل شود.

کبگانیان با اشاره به اینکه مشکل فقط در ساختار ارتباطی بین صنعت و دانشگاه نیست، عنوان کرد: اگر کسی تشنه باشد هر طور باشد خود را به آب می‌رساند؛ دانش در داخل دانشگاه‌ها و مراکز علمی_پژوهشی کشور وجود دارد اما وقتی پول نفت و یارانه‌های نفتی در اختیار صنایع باشد، سراغ دانشگاه نمی‌روند. باید کاری کرد که امید اینها از خارج از کشور قطع شود.

وی ادامه داد: به طور نمونه، صنعت خودروسازی برای تامین نیازهای خود با شرکت‌های خودرویی فرانسوی قرارداد می‌بندد که کار را برای این صنعت خیلی راحت می‌کند. ضمن اینکه در کنار آن سفرهای خارجی هم می‌روند و فسادهای دیگری هم وجود دارد.

کبگانیان با تاکید بر اینکه البته این حرف‌ها به این معنا نیست که باید ارتباط با دنیا را رها کرد، گفت: باید طبق سیاست درون‌زایی و برونگرایی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده حرکت کرد؛ علم و دانش باید در کشور تولید شود و در کنار آن همکاری بین‌المللی هم صورت گیرد. به طور مثال اگر قرار باشد تمام مراحل طراحی خودرو  از خارج کشور تامین شود دیگر چه نیازی به آموزش متخصصان داخلی هست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =