کنترل کاوشگر مریخ از یک آپارتمان

همین چند وقت پیش یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فضایی جهان روی داد و کاوشگر ناسا روی سیاره مریخ نشست تا ما را با این سیاره مهم بیشتر آشنا کند. اما آیا به این فکر کرده‌اید که در پس پرده چه کسی این کاوشگر را از راه دور کنترل می‌کند؟

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مریخ‌نورد استقامت تقریبا هفت ماه پس از پرتاب به فضا در 19 فوریه در دهانه جزیرو روی سیاره سرخ فرود آمد و رویداد مهمی را در تاریخ فضای جهان رقم زد. اما آیا می‌توانید باور کنید که این ماموریت 3 میلیارد دلاری ناسا توسط یک دانشمند هندی‌الاصل از داخل آپارتمان یک خوابه خود در بالای یک سلمانی در جنوب لندن کنترل می‌شود؟

پروفسور سانجیو گوپتا (Sanjeev Gupta) قرار بود که در مرکز کنترل در کالیفرنیا به این کار بپردازد، اما شیوع کووید 19 همه برنامه‌ها را به هم ریخت و او را مجبور کرد که از داخل آپارتمان کوچکش این کار بزرگ را انجام دهد.

خودش در این مورد می‌گوید: من الان باید در آزمایشگاه پیشرانش جت در کالیفرنیا باشم و در دفتری کار کنم که تقریبا سه برابر بزرگتر از اتاقم و مملو از دانشمندان و مهندسانی است که سرهایشان را با کامپیوترهایی با صفحه‌های بزرگ دفن کرده‌اند.

وی زمانی که متوجه شد نمی‌تواند با شرایط کنونی در مرکز کنترل ناسا در کالیفرنیا کار کند، تصمیم گرفت که یک آپارتمان یک خوابه در یکی از خیابان‌های لندن اجاره کند. چون به قول خودش نمی‌خواست آرامش همسر و فرزندانش را به هم بزند.

او هم‌اکنون آپارتمانش را با پنج لپتاپ و دو صفحه نمایش دیگر برای کنفرانس‌های ویدئویی با دانشمندان همکارش در ناسا مجهز کرده و آن را به یک مرکز کنترل کوچک تبدیل کرده است.

گوپتا به غیر از اینکه یکی از دانشمندان برجسته ناسا به شمار می‌رود که روی مریخ‌نورد استقامت کار می‌کند، متخصص زمین‌شناسی در کالج امپریال لندن نیز هست.

گفتنی است که وی با همراهی تیمی نزدیک به 400 دانشمند، مریخ‌نورد استقامت را برای حفاری از بخش‌های مختلف به منظور آزمایش روی آن راهنمایی می‌کند. این نمونه‌ها قرار است تا سال 2027 به زمین منتقل شود.

کد خبر: 1090325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =