بورس دوباره سرخ‌پوش شد/ تضمین سود ۲۵ درصدی بعد از ۶۰ درصد ضرر!

بازار امروز بعد از یک رشد کوچک در روز گذشته دوباره به مدار منفی بازگشت و ارزش معاملات خرد هم که در ۲ روز گذشته روند صعودی داشت؛ دوباره کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ نمای امروز بازار دوباره سرخپوش شد و شاخص کل بورس با افت ۸ هزار و ۳۰۰ واحدی به عدد یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید. حجم کل معاملات معادل ۳.۹ میلیارد سهم بود و حقیقی‌ها همچنان فروشنده بودند؛ بیش از ۷۵۵ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم.

علاوه بر کاهش میزان معاملات نسبت به دیروز، نزدیک به ۹۰ درصد نمادها در مدار منفی معامله شدند. از بین کل نمادها هم ۵۸۰ نماد، افت بیش از یک درصدی داشتند و تنها ۶۱ نماد در محدوده سبز معامله شدند. برخی از کارشناسان بازار معتقدند که اگر بنای صندوق‌ها حمایت از بازار بود؛ با توجه به تقاضایی که در ابتدای بازار امروز وجود داشت و فشار عرضه هم کم بود؛ می‌توانستند این کار را انجام دهند و بازار را به مدار مثبت ببرند.

اپال عرضه اولیه‌ای که از اولین روز معاملاتی خود شاهد عرضه صف خرید و تشکیل مجدد آن بود؛ امروز میزان عرضه‌هایش به شدت افزایش یافت و با اینکه خریداران هم به خوبی خرید کردند اما در نهایت صف خریدی را تشکیل نداد. فشار فروش در این نماد باعث شد حتی تا محدوده منفی تابلو نیز حرکت کند.

در روزهای گذشته خبر لغو انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که قرار بود در همین ماه برگزار شود، منتشر شد. محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه پرداخت سود سهام عدالت سال ۹۸ گفت: «امسال سود سال ۹۸ سهام عدالت افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، به همان روش سهام‌داران مستقیم سهام عدالت و توسط شرکت سمات واریز می‌شود.»

خبر دیگری که این روزها در محافل بورسی در مورد آن زیاد بحث می‌شود؛ تضمین سود ۲۵ درصدی برای سهامداران خرد است. طبق این قانون سهامدارانی که از روز ۱۲ اسفند، ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری بوده است، می‌توانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.

بر این اساس چنانچه بازدهی پرتفوی این سهامداران تا ردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۲۵ درصد باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد. البته شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی، تغییر ندادن پورتفوی سهامدار خرد تا  تاریخ سررسید (اردیبهشت ۱۴۰۱) است. ضمن اینکه افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود.

طبق گفته محسن خدابخش مدیر نظارت بر سازمان بورس، تعداد ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از ابتدای سال ۹۹ وارد بورس شدند و اولین معامله خود را انجام داده‌اند که از این تعداد حدود  ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند.

با توجه به زمان سررسید که نزدیک به ۱۴ ماه بعد خواهد بود بعید به نظر می‌رسد که این قانون تاثیری در رفتار سهامداران خرد داشته باشد؛ چرا که بسیاری از این افراد به امید سودهای بسیار بالاتر پس‌انداز خود را وارد بازار بورس کرده‌اند. اگر سهامداران خرد به دنبال سود ۲۵ درصدی بودند؛ سرمایه‌گذاری در بانک که تضمین شده بود را انتخاب می‌کردند. ضمن اینکه باید این نکته را هم در نظر گرفت که قریب به اتفاق این افراد ضررهای ۵۰ تا ۷۰ درصدی از بازار سرمایه نصیبشان شده و ۲۵ درصد سود حتی آنها را به سرمایه‌ اولیه‌شان هم نمی‌رساند.

انتهای پیام/


 

کد خبر: 1090368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =