تلاش سناتورهای آمریکا برای لغو اختیارات جنگی «جو بایدن»

سناتورهای ایالات متحده لایحه‌ای را به صحن سنا ارائه کردند که هدف آن، محدودسازی اختیارات جنگی رئیس جمهور جدید آمریکا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از اسپوتنیک؛ هفته گذشته، ایالات متحده آمریکا بخش‌هایی از شرق سوریه را که به ادعای واشنگتن محل استقرار تأسیسات نیروهای تحت الحمایه ایران است، به بهانه تلافی حمله راکتی ۱۵ فوریه به نیروهای آمریکایی در عراق هدف حمله هوایی خود قرار داد. این حمله‌های هوایی نخستین عملیات نظامی بود که به دستور مستقیم «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا صورت می‌گرفت.

اما در پی این حمله هوایی به خاک سوریه، دو تن از سناتورهای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به نامهای «تیم کین» و «تاد یانگ» بار دیگر لایحه‌ای را به صحن سنا ارائه کردند که هدف اصلی آن، محدودسازی اختیارات رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، برای بکارگیری نیروی نظامی است.

این لایحه جدید مجوزهای صادره در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ را که کنگره در رابطه با جنگ خلیج فارس و حمله نظامی آمریکا به عراق برای بکارگیری نیروی نظامی تصویب کرده بود، لغو می‌کند.

کین در بیانیه‌ای که شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) منتشر شد، اعلام کرد: «حمله های هوایی هفته گذشته در خاک سوریه نشان می‌دهد که قوه اجرایی، فارغ از اینکه در دست کدام حزب باشد، به بسط اختیارات جنگی خود ادامه خواهد داد. از این رو، من از کنگره درخواست می‌کنم که به فوریت به این لایحه رسیدگی کند».

وی در ادامه افزود: «مجوزهای اختیارات جنگی ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ برای بکارگیری نیروی نظامی که از جنگ علیه عراق حمایت می‌کردند لازم است از کتابهای [قانون] حذف شوند تا در آینده مورد سوء استفاده قرار نگیرند».

انتهای پیام/

کد خبر: 1090388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =