احقاق حق برخورداری از محیط زیست پاک، پایه سلامت و پایداری اقتصادی

همزمان با گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، بعد از ظهر روز گذشته مراسم غرس نهال با حضور سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نصراله پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، هنرمندان، تشکل های محیط زیستی و مسئولان محلی در حاشیه پارک ملی سرخه حصار برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حاشیه این برنامه با بیان اینکه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری یکی از مناسبت‌های مرتبط با حفظ محیط زیست بوده و بسیار ارزشمند است، گفت: این مناسبت نشان دهنده اهمیت حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در سابقه ایرانی و اسلامی کشور ما بوده و دین مبین اسلام هم بر آن صحه گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه این رویداد اهمیت موضوع درختکاری را در همه سطوح به مردم و مسئولان یاد آوری می کند، افزود: باید با موضوع حفاظت از محیط زیست به عنوان اصل اساسی در زمینه پیشرفت پایدار کشور تجدید آرمان شود.

رفیعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخورداری از محیط زیست سالم، هوا و زمین سالم و پاک حق عامه مردم است و این موضوع در قوانین کشور به رسمیت شناخته می شود، اظهار داشت: وظیفه همه مسئولان در کشور اولویت قرار دادن احقاق این حق مردم است که پایه سلامت و پایداری اقتصادی نیز هست.

نصراله پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خوشبختانه موضوع درختکاری در کشور ما سنت حسنه ای است که مردم ورود ویژه ای به آن دارند، گفت: تلاش مردم بر این است که این اقدام ارزشمند به عنوان فرهنگ عمومی در بین خود و خانوادهایشان حفظ شود.
وی با بیان اینکه چنین مراسم هایی اگرچه به صورت نمادین از طریق مسئولان انجام می شود اما در کشور روحیه غرس درخت و نهال به جد بالاست، افزود: مردم می توانند درختی را با نیات معنوی و بر اساس اعتقادات و باورهای خود غرس کنند و می توانیم طیف گسترده ای از این اقدامات را در کشور داشته باشیم.

پژمانفردر ادامه با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم این موضوع در محیط های عمومی با جریان گسترده تری مواجه شود و عمومیت بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: از طرفی محافظت و نگهداری از درختان هم بسیار با اهمیت است و باید بررسی و آسیب شناسی شود که در هرسال درختانی که کاشته می شوند تا سال آینده چند درصد از آنها باقی می ماند.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در حاشیه این برنامه با بیان اینکه جنگل های با ارزش در غرب و شمال کشور دستخوش تغییراتی شده و مشکلاتی دارند، افزود: کاشت نهال در جنگل های دست کاشت و جایگزین کردن درختان در کشور اقدامی بسیار ارزشمند است.
وی اظهار داشت: باید جنگل های دست کاشت و سرانه فضای سبز جنگلی و شهری را برای بهتر کردن وضعیت زندگی مردم و افزایش تولید اکسیژن در شهرها توسعه دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه این گونه برنامه ها باید اساس کار قرار گرفته و در برنامه ریزی های بلند مدت نیز مد نظر باشد، گفت: همچنین باید مردم آموزش ببینند تا مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع کشور داشته باشند.

محمودی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آموزش اساس دانش و دانش اساس تصمیم گیری های درست است، بیان داشت: اگر بخواهیم تصمیم گیری های درست در راستای حفاظت و بهره برداری بهتر از منابع طبیعی کشور را شاهد باشیم باید برنامه های آموزشی بیشتری در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست داشته باشیم.
گفتنی است همچنین در حاشیه این مراسم تعدادی پرنده شکاری که آمادگی لازم برای ورود به زندگی طبیعی و زیستگاه خود را داشتند، رهاسازی شده و به آغوش طبیعت بازگشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =