استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا تشریح کرد؛
مسیر سخت بایدن برای جبران خسارت‌های بازمانده از دوران ترامپ

استاد سیاست خارجی دانشگاه جرج تاون معتقد است یکی از چالش‌های اصلی بایدن این است که نمی‌خواهد روابطش با اسراییل با مشکل مواجه شود اگر چه در نهایت وی اجازه نخواهد داد که مخالفت این قبیل بازیگران منطقه‌ای مانع بازیابی برجام شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به گذشت هفته‌ها از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، محورهای مورد توجه کابینه وی در حوزه سیاست خارجی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در میان موضوعات متعددی که در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شوند، راهبرد دولت جدید آمریکا در قبال چین، چگونگی تعامل با رژیم صهیونیستی، رویکرد جدید در قبال عربستان سعودی و بازگشت یا عدم بازگشت به برجام و نحوه آن جزء مهمترین مسائل هستند.

بدین منظور مصاحبه‌ای با «پل پیلار» -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز آمریکا- به عنوان یکی از صاحبنظران این حوزه صورت گرفت. نظریات این استاد دانشگاه به عنوان یکی از اساتید برجسته در حوزه سیاست خارجی و عضو سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا در نشریاتی از قبیل «نشنال اینترست» و محافلی از قبیل «مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون»، «اندیشکده بروکینگز» و ... منعکس می‌شود.

به اعتقاد این تحلیلگر آمریکایی که پیشینه امنیتی نیز دارد، دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا ضمن اجتناب از دلخور کردن رژیم صهیونیستی، مجددا برجام را احیا کند. متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با این استاد برجسته سیاست خارجی به این شرح است:

- به نظر جنابعالی مهمترین محورهای مورد توجه دولت جدید ایالات متحده در حوزه سیاست خارجی چه موضوعات و یا کشورهایی هستند؟

در میان موضوعات جهانی، تغییر اقلیم در بالاترین اولویت قرار دارد. در خصوص موضوعات ویژه‌ای که آمریکا با آن مواجه است، بیشتر تلاش بایدن جبران خسارت‌های بازمانده از دوران ترامپ خواهد بود. اساسا این موضوع به معنای ترمیم روابط با متحدان سنتی غربی است. سیاست در قبال چین نیز هم در بعد اقتصادی و هم نظامی، یک نگرانی اساسی خواهد بود.

- به اعتقاد برخی تحلیلگران موضع دولت جدید آمریکا در قبال عربستان سعودی و اسراییل عاقلانه‌تر و کمتر حمایتی خواهد بود. به نظر شما تا چه حد این پیش بینی تحقق خواهد یافت و آیا نشانه‌هایی برای آن وجود دارد؟

رییس جمهور بایدن پیش از این به صراحت گفته است که ایالات متحده را از عربستان سعودی در مقایسه با آنچه در دوران ترامپ رخ داد، جدا خواهد کرد. هر چند که، عدم تمایل وی به مجازات مستقیم محمد بن سلمان برای کشته شدن «جمال خاشقچی» نشان می‌دهد که قطع رابطه کامل با رژیم سعودی اتفاق نخواهد افتاد. در مورد اسراییل اما –بر خلاف عربستان سعودی- تفاوت چندانی شاهد نخواهیم بود. هر چند که بایدن به شدتِ ترامپ از اسراییل تبعیت نخواهد کرد. بعید نیست که بایدن وقت و منابع سیاسی بیشتری را به تلاش برای حل مناقشه اسراییل-فلسطین اختصاص دهد.

- گفته می‌شود که بایدن برنامه جدی برای مهار چین دارد. امری که به نظر می‌رسد در زمان اوباما جزء اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا بود؛ تاجایی که موضوع «نگاه به شرق» مطرح شد. با این تفاسیر، از نظر شما ایالات متحده برای مواجهه و یا به عبارتی آنچه مهار چین از سوی مقامات این کشور خوانده می شود، چه برنامه‌ای دارد؟

احتمالا دولت بایدن هنوز در تلاش است تا یک سیاست منسجم در قبال چین اتخاذ کند؛ البته این بدان معنا نیست که آقای بایدن بدون هیچ برنامه‌ای در خصوص چین روی کار آمده باشد. تفاوت اصلی [دولت بایدن] با ترامپ –و به عنوان یک اصل اساسی برای مهار چین- همکاری نزدیک با سایر کشورهای علاقمند، به ویژه ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و هند خواهد بود.

- یکی از موضوعاتی که این روزها در رسانه‌های دو کشور ایران و آمریکا مطرح می‌شود، موضع آتی آنها در قبال توافق هسته‌ای است. به نظر شما آیا دولت بایدن واقعا قصد و توان بازگشت به توافق هسته‌ای و روبرو شدن با چالش‌های آن از جمله مخالفان داخلی و هم پیمانان این کشور در خاورمیانه را دارد؟

قطعا دولت بایدن قصد بازگشت به برجام را دارد. اگرچه این امر تا کنون خوب پیش نرفته است، اما هر دو کشور ایالات متحده و ایران از طریق دیپلماسی باید به طور کامل به توافقنامه بازگردند. یکی از چالش‌های اصلی این است که دولت نمی‌خواهد روابطش با اسراییل با مشکل مواجه شود. اما در نهایت بایدن اجازه نخواهد داد که مخالفت این قبیل بازیگران منطقه‌ای مانع بازیابی برجام باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =