استادان وقت اضافی برای همکاری با انجمن‌های علمی ندارند

دبیر سابق انجمن علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی گفت: استادان به ویژه اعضای هیئت علمی به دلیل برگزاری کلاس‌های درس یا فعالیت‌هایی همچون داوری یا مشاوره پایان‌نامه‌های دانشجویی درس وقت مازاد برای همکاری با انجمن‌های علمی را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عضویت در انجمن‌های علمی-دانشجویی یکی از مجاری اصلی برای فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان است. فعالیت این انجمن‌ها همواره با مشکلاتی همراه بوده که شاید بتوان گفت مسائل مالی، حمایت نکردن مسئولان دانشگاهی و تمایل نداشتن استادان برای راهنمایی دانشجویان از جمله مشکلات اساسی انجمن‌های علمی است.

زینب خواجوند جعفری در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره چالش‌های پیش‌رو برای فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی بیان کرد: انجمن علمی رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی برای فعالیت خود با مسئولان دانشکده یا دانشگاه چالش جدی نداشت؛ اما نبود فضای مناسب مانند سالن‌هایی برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی و گفت‌وگو محور از مشکلات اساسی برای فعالیت بود.

وی با اشاره به بروکراسی اداری پیچیده و زمان‌بر بیان کرد: دانشجویانی که عضو انجمن‌های علمی هستند باید بیشتر توان خود را صرف مسائل علمی و پژوهشی و ایده‌پردازی کنند؛ اما متاسفانه موضوعات اجرایی و صدور مجوز، انرژی آنها را می‌گیرد. البته مجازی شدن برخی از امور اداری تا حدودی  مشکل تمرکز اجرایی را برطرف کرده است.

دبیر سابق انجمن علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی درباره تمایل استادان برای فعالیت و همکاری با انجمن‌های علمی بیان کرد: استادان به ویژه اعضای هیئت علمی به دلیل برگزاری کلاس‌های درس یا فعالیت‌هایی همچون داوری یا مشاوره پایان‌نامه‌های دانشجویی درس وقت مازاد برای همکاری با انجمن‌های علمی را ندارند؛ اما دانشجویان به هر ترتیب از استادان خود انتظار دارند تا در فعالیت‌های علمی آنها مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویان از استادان به ویژه استادان رشته‌های تحصیلی خود توقع همکاری و راهنمایی دارند، گفت: حمایت و راهنمایی استادان از فعالان انجمن‌های علمی باعث هدایت فعالیت پژوهشی می‌شود. 

خواجوند جعفری با اشاره به اینکه اعضای هیئت علمی تمایلی به همکاری با انجمن‌های علمی سایر دانشگاه‌ها ندارند، گفت: مسئولان باید بستری را ایجاد کنند تا علاوه بر اینکه انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند، بتوانند از استادان سایر دانشگاه‌ها نیز برای مشارکت در فعالیت‌های خود استفاده کنند.

این دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی  با تاکید بر اینکه دانشجویان عموما در ترم اول نسبت به رشته و محتوای درسی خود سردرگم هستند، گفت: برخی از دانشجویان در خصوص محیط، فعالیت و ظرفیت‌های دانشگاهی آمادگی ندارند. آنها زمانیکه نا آگاه هستند، قطعا شناختی نیز به فعالیت‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی ندارند.

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی در ابتدای سال تحصیلی باید دانشجویان به ویژه مقطع کارشناسی را با فعالیت‌ و پژوهش این انجمن آشنا کنند. دانشجویانی که ذاتا تمایل به فعالیت دانشجویی دارند، زیاد نیستند، برای همین باید برای آگاهی و جذب آنها تلاش کرد. 

خواجوند  جعفری با بیان اینکه خوابگاه‌ها ظرفیت مناسبی برای جذب دانشجویان برای فعالیت است، گفت: انجمن‌های علمی-دانشجویی و کانون‌های فرهنگی برای هم افزایی و رشد بیشتر باید با هم همکاری داشته باشند.  دانشجویان هم‌رشته در خوابگاه‌ها به دلیل وقت مآزاد می‌توانند همکاری مناسبی در جهت انجام فعالیت‌های و پژوهشی انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =