باتری‌هایی که با نفس کشیدن انرژی تولید می‌کنند

کاهش منابع سوخت‌های فسیلی و عدم تـجدیدپذیری آنها از یک سـو و لـــزوم کاهــش آلودگــی‌های زیست محیطی از سوی دیگر، باعث روی آوردن دولـت‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیا به منابع تأمین انرژی پاک شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پیشرفت‌های زیادی در زمینه انرژی پاک در کل دنیا صورت گرفته است. پیشرفت‌هایی که به تازگی توانسته از تکنولوژی باتری‌های لیتیوم یونی عبور کرده و نسل جدیدی از باتری‌ها را به بازار معرفی کند، باتری‌های فلز-هوا. باتری‌هایی که بر پایه اکسیژن هوا، جریان الکتریکی تولید می‌کنند و بیش از پنج برابر باتری‌های لیتیوم-یونی (برای نمونه باتری تلفن همراه) انرژی دارند.
این نسل جدید از باتری‌ها با مزیت‌هایی نظیر پنچ برابر شدن تولید انرژی نسبت به باتری‌های لیتیومی، عدم آلودگی محیط زیست، عمر طولانی (حدود چهار برابر باتری‌های لیتیوم-یون) و زمان بسیار کوتاه شارژ و احیا، کاربردهای فراوانی در وسایل حمل و نقل الکتریکی، سیستم‌های برق پشتیبان، صنایع نظامی و... دارند.
 در واقع باتری‌های فلز-هوا در سیستم‌هایی که ایمنی بسیار بالا، قیمت مناسب و قابلیت شارژ سریع اهمیت زیادی دارد، حتما به عنوان یک گزینه مطلوب معرفی می‌شود.
همین کاربردها باعث شده تا مجموعه‌های بزرگ دنیا همچون تسلا و زیمنس به دنبال تجاری سازی این محصول بوده و سعی دارند از این رهگذر آینده صنعت انرژی جهان را به دست بگیرند.
همچنین بازار این نسل از باتری‌ها حدود هزار میلیارد تخمین زده شده است که در صورت تجاری سازی درآمد زیادی نصیب شرکت‌ها و کشورهای تولید کننده آن  خواهد شد.
اما نکته حائز اهمیت در این میان، جایگاه ایران در زمینه باتری‌های فلز-هواست. در سال‌های اخیر شرکت ایرانی و جوان نواسی توانسته است نسل جدید این باتری‌ها را در پروژه ای به نام سانیوا بومی سازی کرده و امروز به نسخه mvp  این تکنولوژی دست پیدا کند.
تکنولوژی که مراحل ثبت دانش در مراجع داخلی کشور را پشت سرگذاشته و مرحله تجاری سازی را پیش رو دارد.
این شرکت، پروژه سانیوا (ساخت باتری‌های فلز-هوا) را در سال ۱۳۹۸ و با هدف  توسعه باتری‌های نسل جدید جهت ارتقای سطح بهره مندی از انرژی‌های نوین شروع و با معرفی این فناوری به مجموعه‌های دیگر، توانست از یکی از شرکت‌های معتبر و پرتوان در تولید وسایل نقلیه الکتریکی، سفارش ساخت نمونه را دریافت کند.
هم اکنون نیز نواسی همتراز با شرکت‌های بزرگ دنیا همچون تسلا در مرز این فناوری برای تجاری سازی این باتری‌ها گام برمیدارد.
این مجموعه با پشتوانه علمی و آکادمیک خود در کنار تجارب عملیاتی در این حوزه، چشم انداز تجاری سازی و توزیع گسترده محصولات خود در سال ۱۴۰۲ را در نظر دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1090496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =