۴‌ میلیارد تومان درآمد غیرشهریه‌ای داشتیم/ اشتغال 600 دانشجو در شرکت‌های فناور

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: ۱۲ درصد درآمدهای این استان مربوط به درآمدهای غیرشهریه‌ای بوده که رقمی حدود ۴‌ میلیارد تومان می‌شود.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره درآمدهای غیرشهریه‌ای این استان گفت: ۱۲ درصد درآمدهای این استان مربوط به درآمدهای غیرشهریه‌ای با رقمی حدود ۴‌میلیارد تومان بوده که بیشترین سود مربوط به واحد اردبیل است. با توجه به شرایط کرونا بیشتر در طرح های مشارکتی، شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و بخش کمک های مردمی درآمدزایی داشته‌ایم.

رسولی در ادامه سخنان خود در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت‌های مغفول این واحد دانشگاهی افزود: ما تقریبا در همه زمینه‌ها از ظرفیت‌های موجود استان استفاده کرده‌ایم و به صورت مشارکتی در زمینه مرکز سنجش سلامت و استعدادیابی ورزشی کار می‌کنیم. در مزارع ظرفیت خالی نداریم و در زمینه آزمایشگاه‌ها در نظر داریم که به عنوان آزمایشگاه مرجع مواد غذایی و بهداشتی در سطح استان خدمات دهیم.

رئیس واحد اردبیل درخصوص طرح‌های مشارکتی زمین‌های کشاورزی ادامه داد: واحد اردبیل یک قطعه زمین ۸ هکتاری دارد که طرح مزرعه گردشگری کشاورزی را در آنجا پیاده کردیم. خوشبختانه الگوسازی جدیدی در کشور اتفاق افتاده است که برای اولین بار در کشور مجوز مزرعه گردشگری برای این مجموعه صادر شده و با مشارکت کارآفرینان توانستیم طرح را اجرایی کنیم.

وی در ادامه افزود: در این مزرعه گردشگری حدود ۲۲ نوع فعالیت کشاورزی نوین وجود دارد که شامل طرح‌های فناورانه و یک‌سری طرح‌هایی است که دارای جنبه آموزشی-ترویجی هستند. این طرحی است که تجربه زندگی در مزرعه را به افراد می‌دهد و افراد نظام مهندسی کشاورزی هم بسیار مایل هستند این تجربه به عنوان الگو در کشور ترویج داده شود. مزرعه گردشگری می‌تواند ارزش افزوده قطعات کشاورزی را تا ۴۰‌درصد افزایش دهد.

 رسولی ادامه داد: در زمینه شرکت‌های فناور ۵۶ محصول را به مرحله تجاری رسانده‌ایم که از این محصولات تجاری شده ۳۱ مورد میکس گیاهان دارویی وارد بازار شده است. 

وی درخصوص دیگر شرکت های فناور این واحد افزود: رنگهای طبیعی خوراکی در سه رنگ از دیگر محصولات تجاری‌سازی شده واحد بوده؛ همچنین می‌توان از چراغ روشنایی هوشمند که بالاترین بهره نوری کشور را دارد، نام برد.

رئیس واحد اردبیل تشریح کرد: در حوزه آشنایی دانشجویان با فضاهای نوآوری برنامه‌ریزی این است که تا مهرماه آینده ۲۰ درصد هیئت علمی‌ استان را در زمینه سراهای نوآوری بیاوریم و هر هفته تور بازدیدی از طرح‌های تحولی و دانش بنیان برای آشنایی افراد در این زمینه داریم. 

وی افزود: خوشبختانه در بین هیئت علمی بالای ۵۰‌درصد به اهداف خود رسیده‌ایم و تا مهرماه باقی اعضای هیئت علمی در حوزه کارآفرینی فعال خواهند شد. در زمینه آشنایی دانشجویان برنامه‌ریزی اولیه این است که آنان را با گنجاندن درس کارآفرینی در همه رشته‌ها به فضا سوق دهیم تا با فرهنگسازی به گروه‌های آموزشی، فناوری و پژوهشی تبدیل شوند.

 رسولی اضافه کرد: ۴۰‌ درصد دانشجویان به صورت کامل در فضای فناوری بوده و مابقی در معرض آموزش هستند. برنامه این است که کل دانشگاه در این زمینه تغییر رویکرد دهد.

رئیس واحد اردبیل ضمن اشاره به اینکه در زیرساخت‌های فراهم شده تعداد دانشجویان شاغل در حوزه فناوری سال آینده بیشتر خواهد شد، گفت: برنامه‌ داریم در میان‌مدت به دانشگاهی کارآفرین و فناور تبدیل شویم، در این زمینه زیرساخت‌ها و اکوسیستم کارآفرینی به خوبی ایجاد شده است. در واقع اگر هر دانشجوی دانشگاه آزاد دنبال شغل باشد ما می‌توانیم در قالب تیم‌های کاری برایش اشتغال ایجاد کنیم و میزان اشتغالی که با همین فعالیت‌های نوآورانه ایجاد کرده ایم بالای ۶۰۰ نفر بوده است.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1090516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =