دانش بنیان ها به ۲۷ نیاز فناورانه صنعت نان و غلات پاسخ دادند

۱۲۴ شرکت دانش بنیان به بیش از ۲۷ نیاز فناورانه صنعت نان و غلات پاسخ دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی؛ رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنایع ماکارونی، نان و غلات با تعامل میان فعالان این صنعت و فعالان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان به پایان رسید.

این رویداد در مرکز نوآوری صنعت غذا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. صاحبان صنایع تراز اول کشور در حوزه‌های پالایش غلات، آرد، نان، ماکارونی و ماشین‌آلات صنایع پخت از یک سو و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از سوی دیگر، گرد هم آمدند تا نیازها و توانمندی‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

۱۶ شرکت فعال در حوزه ماکارونی، غلات و نان، در حوزه‌های گوناگون صنعتی، ۲۷ نیاز فناورانه خود را در این رویداد مطرح کردند و ۱۲۴ شرکت دانش بنیان حاضر، به پاسخ‌گویی این نیازها پرداختند. با برگزاری نشست‌های رو در رو میان صاحبان صنایع و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، تعامل میان نوآوری کسب‌وکارها و پیوندشان با صنعت محقق شد.

در حاشیه رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنایع ماکارونی، نان و غلات، ۲ پنل سیاستی و انتقال تجربه برگزار شد و در آن‌ها ضمن شناخت موانع و چالش‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این حوزه معرفی و موارد گوناگونی مورد بحث قرار گرفت.

ایجاد بستر تعامل و هم‌زبانی میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان

در مراسم اختتامیه این رویداد، سعید منجم زاده معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ایجاد بسترهای حمایتی برای ایجاد پیوند میان ظرفیت‌های بالقوه صنایع و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عزم خود را جزم کرده تا فصل مشترکی میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود. تعامل و همراهی این دو حوزه با یکدیگر می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شود.

وی با اشاره به آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دانش‌بنیان شدن صنایع کشور گفت: با ایجاد فضای لازم و حمایت‌های اجرایی، تلاش کردیم نوآوری را به صنایع وارد کنیم و برای ایجاد یک زبان مشترک میان این دو بخش، از حمایت‌های مالی و معنوی را در دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه منجر به نقش‌آفرینی قابل توجه دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور شد.

منجم‌زاده، با بیان این‌که اکنون زبان مشترک میان حوزه دانش‌بنیان و صنعت شکل گرفته است، افزود: پیش از این بستری برای همراهی صنایع و دانش بنیان‌ها وجود نداشت اما با ایجاد سازوکارهایی مانند ایجاد مراکز نوآوری در دل صنایع، حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان تولیدی و صنعتی، اکنون نقش زیست‌بوم دانش‌بنیان در صنایع گوناگون مانند نفت، گاز و پتروشیمی پررنگ‌تر از گذشته است. در حال حاضر این شرکت‌ها از ظرفیتی برخوردارند که می‌توانند بزرگ‌ترین نیازهای صنایع بالادستی و دفاعی ما را تأمین کنند.

معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، برگزاری سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه صنایع را زمینه‌ساز ایجاد انگیزه در فعالان فناور و تحول اقتصاد کشور دانست و گفت: بسیاری از این فناوری‌ها که در تعامل میان فناوران و صاحبان صنایع نان، غلات و ماکارونی مورد توافق قرار گفت، می‌تواند به دیگر حوزه‌ها نیز تعمیم یافته و علاوه بر رفع نیازهای این صنایع، راه توسعه دیگر صنایع را نیز هموار کند.

وی افزود: اگر این نیازها به توانمندی‌ها برسد و اشتراک بین صاحبان صنعت در قسمت‌های گوناگون زنجیره ارزش شکل بگیرد، به صورت به شکل گیری پلتفرمی یکپارچه منجر خواهد شد که تمامی فعالان یک صنعت از آن بهره ببرند. این رویکرد در تمامی کشورهای پیشرفته وجود دارد و ضمن کاهش هزینه‌ها تولیدات با کیفیت تری را به همراه خواهد داشت.

منجم زاده با تاکید بر پیوند صنایع بزرگ به حوزه دانش‌بنیان برای برخورداری از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از فعالان این زیست‌بوم ادامه داد: تعداد اندکی از صنایعی که نیازهایشان را در این رویداد ارائه کردند دانش بنیان شده‌اند؛ از این ظرفیت برخورداریم که با حمایت از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از دل صنایع، حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون را به این صنایع ارائه دهیم. معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، امریه سربازی افراد کلیدی شرکت‌های دانش بنیان یا حمایت‌های توانمندسازی تنها بخشی از ۱۱۰ سرفصل حمایتی پیش‌بینی شده برای حمایت و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

تعامل سازنده میان صاحبان صنعت و فعالان دانش‌بنیان

با توجه به اهمیت بالای شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش و با هدف شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و صنایع راهبردی، سلسله رویدادهای ارتقای تاب آوری و رقابت‌پذیری زنجیره‌های ارزش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌صورت حضوری و مجازی با همکاری شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری به‌صورت مدون و دوره‌ای با سرفصل‌های مختلف برگزار می‌شود.

در این رویدادها، نیازمندی‌ها و اولویت‌های فناورانه هر زنجیره ارزش شناسایی و از این طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =