ایران به کمتر از لغو تحریم‌ها راضی نمی‌شود

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: ایران حتما به دنبال این است که با اتخاذ تدابیر منطقی و عقلایی، به حق خودش که لغو همه تحریم‌ها است دست پیدا کند و به کمتر از آن هم رضایت نخواهد داد.

محسن پاک آیین سفیر پشیین ایران در آذربایجان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اقدام اروپایی‌ها مبنی بر عقب نشینی در اجرایی کردن پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، اظهارداشت: این اقدام گام مثبتی بود که اجازه نداد وضعیت پیچیده تر از شرایط فعلی شود چرا که اگر در شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر می شد حتماً ایران هم اقدامی متناسب با آن انجام می داد که در نتیجه این روند موجبات تشدید اختلافات فراهم می‌آمد.

وی با بیان اینکه اروپایی ها متوجه شدند که نباید در این مقطع زمانی بر اشتباهات خودشان بیفزایند، گفت: اروپایی ها از خیلی وقت پیش می توانستند با اجرای تعهدات برجامی خود اجازه ندهند که شرایط به این سمت کشیده شود اما کوتاهی کردند و نه خودشان اقدامی انجام دادند نه توانستند آمریکا را متقاعد کنند که خروج از برجام اشتباه بوده و بهتر است که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان تصریح کرد: طرف مقابل به خوبی متوجه شده است که ایران تن به اجرای حرف زور، تهدید و سیاست فشار و تحریم نمیدهد.

پاک آیین افزود: این اقدام اروپایی ها کاری عاقلانه بود و امیدواریم که بتوانند این مسیر را ادامه دهند تا آنجا که موفق به متقاعد کردن آمریکا در لغو تحریم‌های ایران شوند، چرا که حرف قطعی نظام که در بیانات رهبری هم یکی دو مرتبه اعلام شده است لغو کلیه تحریم ها عنوان شده و به موضوعی کمتر از آن هم قانع نخواهیم شد.

وی گفت: موضوع بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها به مذاکره هم نیازی ندارد، همانطور که در دولت بایدن آمریکایی‌ها به برخی از معاهداتی که در دوره ترامپ از آن خارج شده بودند به راحتی برگشتند می توانند به قرارداد برجام هم باز گردند و به تعهد خودشان که لغو تحریم ها علیه ایران است جامه عمل بپوشانند.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان در خصوص گام برداشته شده از سوی ایران در لغو اجرای تعهدات فرا پادمانی در قالب پروتکل الحاقی نیز، اظهار داشت: این یک اقدام منطقی و عقلایی و مبتنی بر متن برجام و بندهایی ۲۶ و ۳۶ آن بود که به طرف های این قرارداد اجازه می دهد که در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی دیگر طرف ها، یا به صورت کلی یا به صورت جزئی، تعهدات خود را متوقف کنند.

پاک آیین بیان کرد: از آنجایی که گام ایران یک اقدام منطقی و عقلایی در واکنش به عدم تعهد اجرای تعهدات طرف اروپایی و البته خروج یکجانبه آمریکا از برجام بوده بنابراین اروپایی ها نباید نسبت به آن لج بازی داشته و به دنبال خرید وقت به نفع آمریکا با انجام برخی اقدامات سیاسی باشند.

وی با بیان اینکه اراده نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این است که بدون لغو تحریم ها به انجام تعهدات خود در برجام باز نخواهیم گشت، گفت: اینکه در آینده چه رفتار و رویکردی نسبت به اروپا و آمریکا خواهیم داشت بسته به نظر مقامات عالی نظام دارد که متناسب با نوع اقدامات و رفتار آنها ما نیز اقداماتی خواهیم داشت.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان در پایان خاطرنشان کرد: ایران حتما به دنبال این است که با اتخاذ تدابیر منطقی و عقلایی، به حق خودش که علم لغو همه تحریم‌ها است دست پیدا کند و به کمتر از آن هم رضایت نخواهد داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1090556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =