اذعان واتیکان به نقش مرجعیت عراق در مبارزه با تروریسم

کارشناس مسائل منطقه گفت: تمجید واتیکان از نقش مرجعیت شیعه در تحولات سال های اخیر عراق اذعان به نقش آیت الله سیستانی در بسیج همگانی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بوده است.

رضا قزوینی غرابی کارشناس مسائل منطقه  در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص مهمترین پیام ها و اهداف سفر پاپ به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی به عنوان مرجعیت عالی شیعیان عراق، اظهارداشت: عراق همواره از گذشته یکی از اماکن مقدس ادیان ابراهیمی از جمله مسیحیت بوده است، استان ذی قار و شهر باستانی اور زادگاه حضرت ابراهیم (ع) است و علاوه بر جنوب عراق در گذشته و پیش از اسلام از کانون های مسیحیت در منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه این موضوعات جایگاه عراق را ای برای ادیان وحیانی و مراجع دینی برجسته و والا می کند، گفت: افزون بر اینها حضور شخص پاپ در منزل آیت الله سیستانی نشان دهنده توجهی است که واتیکان به جایگاه ایشان دارد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بیانیه صادر شده واتیکان پس از پایان دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی تمجید از نقش ایشان و طائفه شیعی در مواجهه با افراط گرایی در عراق بوده است. هرچند که برخی جریان ها در عراق و خارج از آن مدعی هستند که یکی از اهداف این سفر و پیامدهای آن تثبیت جایگاه حوزه نجف در مقابل قم است.

غرابی تاکید کرد: آنچه مهم است تمرکز بر جایگاه مرجعیت شیعی به عنوان مرجعیتی دوستدار و علاقه مند به صلح و امنیت است.

وی ادامه داد: چنین دیداری و با چنین ترتیباتی نشان داد که مرجعیت شیعه همچنان قدرتمندترین نهاد اجتماعی مؤثر بر شؤون مختلف جامعه و سیاست است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: با گذشت یک قرن از اثرگذاری علمای مسلمان شیعه در تحولات تاریخی عراق، اکنون نیز این اثرگذاری از حدود یک دهه و نیم اخیر، مشهود و به طور قطع قوی تر از گذشته است.

غرابی در پایان خاطرنشان کرد: تمجید واتیکان از نقش مرجعیت شیعه در تحولات سال های اخیر عراق اذعان به نقش آیت الله سیستانی در بسیج همگانی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بوده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1090646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =