ضربه انصارالله در واکنش به بمباران‌های سعودی در صنعا و مارب بود

کارشناس مسائل منطقه گفت: اقدام اخیر انصارالله در هدف قرار دادن مناطقی از عربستان سعودی و از جمله تاسیسات نفتی آرامکو، در واکنش به بمباران های سنگین صورت‌گرفته به صنعا و مارب از سوی ائتلاف متجاوز بود.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص مهمترین پیام های ضربات اخیر انصارالله به سعودی و هدف قرار دادن برخی مراکز حساس آن کشور از جمله شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو)، اظهار داشت: موضع نیروهای انصارالله در خصوص وضعیت حاکم بر یمن از ابتدا مشخص بود و آن اینکه تحریم های هوایی، ردیایی و زمینی باید لغو شوند و تجاوز ائتلاف ضد یمنی به رهبری عربستان باید متوقف شود اما متأسفانه این ائتلاف و حامیان غربی آن حاضر به تن دادن به این موضوع نبودند.

وی گفت: پس از برخی تغییرات در دولت آمریکا، دولت بایدن انصارالله را از لیست گروه‌های تروریستی حذف کرد، اما همچنان رهبران انصارالله را در لیست تروریست  ها نگهداشتند و دلیلش هم این است که رویکرد دولت جدید آمریکا اینطور هست که با توجه به این موضوع که برون رفت از بحران یمن راه حل نظامی ندارد و صرفاً باید از طریق سیاسی حل شود، تلاش کردند آنها را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده تا محذوریتی بابت مذاکره با یک گروه تروریستی نداشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اما در نهایت آن چیزی که باید اتفاق بیفتد مبنی بر به رسمیت شناختن انصارالله و دادن حقوق مردم یمن و البته پذیرفتن حق حاکمیت ملی آنها، تاکنون از سوی آمریکا صورت نگرفته است.

میرابیان تصریح کرد: به هر حال با توجه به همه شرایط، نیروهای انصارالله به دنبال باز پس گیری مناطق اشغال شده توسط مزدوران سعودی یا دولت دست نشانده توسط آنها بوده و هستند و تنها منطقه ای که در سمت شمالی یمن باقی مانده، استان مارب است.

وی ادامه داد: انصارالله بارها با گفتگو و مذاکره تلاش کردند این استان را از راه مسالمت آمیز به آغوش کشور بازگردانند، اما متاسفانه هر بار که قرار بود مذاکرات با قبایل آن استان به نتیجه برسد سعودی‌ها کارشکنی کرده و مانع از مصالحه میان آنها می شدند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: انصارالله در نهایت تصمیم بر آزادسازی استان مارب از طریق انجام برخی عملیات ها گرفت و پیشروی خوبی را هم انجام داد، اما سعودی ها با همه توان بمباران های سنگین علیه این استان صورت دادند و مانع از پیشروی بیشتر انصارالله شدند. علیرغم همه این شرایط اما، نیروهای انصارالله به مواضع حساسی را در این استان در اختیار گرفتند و بر آنها اشراف دارند.

میرابیان با بیان اینکه اقدام اخیر انصارالله در واکنش به بمباران های سنگین صورت‌گرفته طرف ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی بوده است، گفت: در یکی دو روز گذشته عربستان سعودی صنعا و مناطق جنوبی استان مارب را به شدت بمباران کردند که اقدام اخیر انصارالله در واکنش به آن بود.

وی با بیان اینکه گفته می شود دولت آمریکا به دنبال مذاکرات سیاسی در موضوع یمن است که این یک طرح فریب است، افزود: آنها می‌خواهند انصارالله را پای میز مذاکره با سعودی کشانده تا ضمن معرفی خودشان به عنوان میانجیگر، بتوانند در آینده نیروهای نظامی خود را در آن کشور مستقر کنند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: آمریکایی‌ها می خواهند رسما در یمن حضور نظامی پیدا کنند تا بتوانند مناطقی که دارای منابع عظیم نفت و گاز هستند را در اختیار داشته باشند.در واقع قصد دارند همان بلایی را که بر سر سوریه آوردند و نفت آن کشور  را همچنان نزد خود و مزدورانشان نگه داشتند، همین اتفاق را در یمن رقم بزنند.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در یمن دو هدف بلندمدت را دنبال می‌کنند که یکی استقرار نیروهای نظامی خود در آن کشور و دیگری سلطه بر منابع عظیم نفت و گاز یمن است.

کد خبر: 1090659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =