تغییر روند پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی

وزیر علوم با بیان این که پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی تغییر می‌کند، گفت: پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم اما هنوز شیوه‌نامه اجرایی آن تهیه نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، منصور غلامی درباره تغییر نحوه پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری و کارشناسی ارشد اظهار کرد: موضوع پیش‌نویس آزمون‌های سراسری دارای دو بخش است. یکی به آزمون سراسری مربوط است که پیگیری شده است. برای دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده و مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدوار هستند که برای سال ۱۴۰۱ یک دستورالعمل جدید تنظیم کنند.

وزیر علوم افزود: البته این نکته هم باید مدنظر قرار گیرد که در حال حاضر ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند. سازمان سنجش هم هماهنگ کننده این موضوع است و بخش اجرایی آن را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوئیم کنکور بیشتر منظور رقابت برای پذیرش در ۱۵ درصد ظرفیت است که در رشته‌های پزشکی و برخی رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های بزرگ کشور انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم به یک راه حل مناسب رسید.

غلامی درباره تحصیلات تکمیلی و تغییرات نحوه پذیرش در این دوره‌ها گفت: در مورد کارشناسی ارشد هنوز مدل جدیدی تعریف نشده است. برخی از دانشگاه‌ها مایل هستند که دانشجویان کیفی‌تری را بپذیرند که امیدوارم بتوانیم برای این موضوع راه حلی پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم، اما هنوز شیوه نامه اجرایی تهیه نشده است.

وزیر علوم درباره شیوه پذیرش دانشجوی دکتری و نظرات متفاوت داوطلبان و دانشگاه‌ها درباره این شیوه پذیرش گفت: در مورد دکتری مصوبه نهایی این است که سهم مصاحبه ۵۰ درصد و سهم آزمون هم ۵۰ درصد است. درست است که دانشگاه‌ها مایل به افزایش سهم خود در پذیرش دکتری هستند و داوطلبان هم نکاتی را عنوان می‌کنند، به هر حال این شائبه‌ها و اختلاف نظرها وجود دارد و باید از این فضای ذهنی خارج شویم.

غلامی اضافه کرد: در دنیا هم اکنون دانشجوی دکتری با نظر دانشگاه و حتی گروه آموزشی پذیرفته می‌شود. ما در ایران در یک دوره‌ای به دلیل تعداد بالای داوطلب مجبور شدیم شیوه دیگری داشته باشیم. بالاخره ممکن است داوطلبان با مواردی برخورد کرده باشند و ذهنیتی برای آنان بوجود آمده باشد که باید سعی کنیم این ذهنیت را پاک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =