شغل‌های دیجیتالی در لیست داغ ترین شغل های سال ۲۰۲۱

تحلیل‌ شغل‌های ترند شده در ۱۵ کشور جهان نشان می دهد که داغ‌ترین شغل‌ها در سال ۲۰۲۱ کاملاً دورکاری بوده و مربوط به حوزه‌هایی چون تجارت الکترونیکی، بهداشت و درمان و محتوای دیجیتال می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی؛ اگر به دنبال شغل جدیدی هستید و در حوزه‌های تجارت الکترونیکی، بهداشت و درمان یا محتوای دیجیتال مهارت دارید، شما فردی خوش شانس هستید زیرا این حوزه‌ها در لیست پیش‌بینی‌های لینکداین برای داغ‌ترین شغل‌های سال ۲۰۲۱ قرار دارند.

بر اساس تجزیه تحلیل‌های به عمل آمده روی شغل‌های ترند شده در ۱۵ کشور جهان، داغ‌ترین شغل‌ها در سال ۲۰۲۱ کاملاً دورکاری هستند. به همین دلیل پیش‌بینی شده که در پنج سال آینده ۱۵۰ میلیون شغل در حوزه فناوری وجود داشته باشد.

لینکداین برای تهیه گزارش شغل‌های رو به افزایش خود، شغل‌های ترند شده ۱۵ کشور را بررسی کرده است. وجه اشتراک این شغل‌ها در این بود که تقریباً می‌شد همه آن‌ها را از راه دور انجام داد و این یعنی افرادی که مهارت‌های دیجیتالی بالایی دارند در بازار کار از مزیت بیشتری برخوردارند.

از زمان قرنطینه خانگی یعنی ماه مارس ۲۰۲۰، تعداد افرادی که در انگلستان به صورت آنلاین مواد غذایی می‌خریدند، دوبرابر شده است که این امر تا حد زیادی به رشد تجارت الکترونیک کمک می‌کند. در تمام وظایف مربوط مواد غذایی از مسئول بسته‌بندی گرفته تا متخصصان زنجیره تأمین، میزان استخدام کارمند تا ۱۴۳ درصد افزایش یافته است. هم‌چنین قرنطینه باعث شده است که پلتفرم‌های رسانه‌ای جدید مانند پادکست‌ها به اوج خود برسند. به طوری که در سال ۲۰۲۰ تعداد مخاطبین آن‌ها به بیش از ۱۵ میلیون نفر رسید. این امر باعث شد که موقعیت‌های مناسبی برای فریلنسرهای محتوای دیجیتال به وجود بیاید.

در کشور هند که ضریب نفوذ یوتیوب در آن ۸۲ درصد است و امارات که در سال گذشته رشد ۱۹۷ درصدی در استخدام فریلنسرهای محتوای دیجیتال داشته است، تقاضا برای تولیدکنندگان محتوای دیجیتال به شدت بالا است.

از آن جایی که در حال حاضر هفتاد درصد مردم در جنوب شرقی آسیا به صورت آنلاین فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند، استفاده از سرویس‌های دیجیتال به طرز چشمگیری در این مناطق افزایش یافته است. هم‌چنین دو حوزه جدید به نام فناوری‌سلامت (HealthTech) و فناوری‌آموزش (EdTech) روی کار آمده‌اند که موقعیت‌های شغلی جدیدی را ایجاد می‌کنند. در سال جاری تقاضا برای داروسازان، تکنسین‌های پزشکی و آموزگاران فناوری اطلاعات افزایش خواهد یافت.

شغل‌های مربوط به هوش مصنوعی در حال افزایش هستند

مانند بسیاری از کشورها، در استرالیا هم با شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای متخصصان سلامت روان افزایش یافته است. بخش سلامت و بهداشت و مددکاری اجتماعی استرالیا با استخدام بیش از ۱ و نیم میلیون نفر سریع‌ترین رشد را در میان بخش‌های دیگر این کشور داشته است.

در کنار فراخوانی که در آمریکا برای جذب متخصصان بیشتر در حوزه سلامت و بهداشت (هر فرد متخصص در زمینه بیماری کرونا) داده شد، شغل‌هایی در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی نیز به سرعت در حال افزایش هستند.

طبق پیش‌بینی‌های لینکداین در پنج سال آینده، ۱۵۰ میلیون شغل در حوزه فناوری در جهان وجود دارد و در آمریکا، مشاغلی مانند دانشمند داده و مهندس داده سالانه تا ۳۵ درصد رشد خواهند داشت. با توجه به افزایش نگرانی‌ها درباره برابری نژادی و جنسیتی، در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۶۴ درصدی در استخدام کارشناسان متنوع در محل کار بوده‌ایم.

تمرکزی که اکنون روی فناوری است با یافته‌های لینکداین در مقاله ده شغل برتر پر تقاضا (که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد) مطابقت دارد و تمام این شغل‌ها به شدت به قابلیت‌های دیجیتالی از جمله توسعه نرم‌افزار، تحلیل داده، بازاریابی دیجیتال و طراحی گرافیک وابسته هستند.

تحول دیجیتال یعنی موقعیت جدید

علاوه بر این، یافته‌های لینکداین با گزارش مجمع جهانی اقتصاد با عنوان گزارش آینده شغل‌ها ۲۰۲۰ هم‌خوانی دارند. در این گزارش آمده است که پیشتازان کسب‌وکار باز هم روی تحول سریع دیجیتال تمرکز خواهند کرد. بر اساس این گزارش، ۸۴ درصد از کارفرمایان شاهد افزایش قابل توجه دورکاری‌ها هستند و یک سوم از آن‌ها برای ایجاد همکاری و اجتماع‌سازی، ابزارهای دیجیتالی جدید را به کار می‌گیرند.

هم‌چنین این گزارش نشان می‌دهد تعداد افرادی که به دنبال موقعیت‌هایی برای یادگیری آنلاین هستند تا چهار برابر، تعداد کارفرمایانی که آموزش‌های آنلاین فراهم می‌کنند تا پنج برابر و تعداد مخاطبان آموزش آنلاین که به واسطه دولت به این برنامه‌های آموزشی دسترسی دارند تا نه برابر افزایش یافته است. افراد بدون شغل، بیشتر بر یادگیری مهارت‌های دیجیتالی از جمله تحلیل داده و فناوری اطلاعات متمرکز هستند.

بر اساس گزارش‌های لینکداین، دورکاری در بازار کار تحول ایجاد خواهد کرد. دورکاری فرصتی برای کارمندانی است که در شهرهای اصلی مستقر نیستند، هم‌چنین به کارفرمایان امکان می‌دهد که به افراد مستعد دسترسی پیدا کنند.

این تحول هم‌چنین مسیر شغل بسیاری از افراد را تغییر می‌دهد؛ مثلاً از بخش فروش به بخش شبکه‌های اجتماعی، از بخش پژوهش به بخش نویسندگی مقاله‌های پزشکی و از بخش کارآفرینی به بخش مشاوره.
انتهای پیام/

کد خبر: 1090677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =