صعود شاخص با زور نمادهای بزرگ/ خروج پول حقیقی ادامه دارد

بازار بورس روند صعودی روز گذشته خود را ادامه داد و برای اولین‌بار در یک ماه گذشته شاخص کل در ۲ روز متوالی رشد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در هجدهمین روز اسفند، بازار بورس برای دومین روز متوالی شاهد رشد شاخص کل بورس بود. شاخص کل با رشد ۲۴ هزار واحدی (۲.۱ درصد) به نزدیکی کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار واحدی رسید. امروز برخلاف روز گذشته شاخص هم‌وزن هم به مدار مثبت رفت و هزارو ۱۸۹ واحد رشد داشت.

حجم معاملات در بازار امروز ۷.۸ میلیارد سهم بود و ارزش معاملات به بیش از ۱۱ میلیارد تومان رسید. نمادهای فولاد، فملی و شستا بیش‌ترین اثر مثبت را بر روند بازار بورس داشتند و در بازار فرابورس نمادهای آریا، زاگرس و صبا بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

امروز در حالی که کفه ترازوی تقاضا به سمت حقوقی‌ها سنگینی می‌کرد و در بیشتر صنایع شاهد تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بودیم؛ در فراورده‌های نفتی تقاضای حقیقی‌ها برتری داشت و شاهد تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در این صنعت بودیم. در مجموع حدود ۲۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی را در بازار امروز را شاهد بودیم.

با وجود رشد شاخص کل باز هم تعداد نمادهایی که افت داشتند بیشتر از نمادهایی بود که در بازه مثبت معامله شدند. امروز ۱۳۹ نماد رشد بیش از یک درصدی داشتند و ۴۲۵ نماد هم افت بیشتر از یک درصد داشتند. در واقع رشد شاخص بیشتر متاثر از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بود و بسیاری از نمادهای کوچک بازار همچنان در صف فروش قرار دارند.

امروز  همچنین نامه‌ای منتشر شد که معاونت حقوقی دادگستری استان تهران به سازمان بورس در چند مورد تذکر داده بود. در یکی از بندهای این نامه آمده است که سازمان بورس نسبت به مدیریت مشارکتی و بهره‌مندی از ظرفیت کانال‌های بورسی اقدام نتیجه‌بخشی انجام نداده است و ظرف ۶ ماه برنامه عملیاتی و اجرایی خود را به انجام رساند.

در بخش دیگری از این نامه از سازمان بورس خواسته شده است که دعاوی مطرح نشده در دستگاه قضایی را با ساز و کار غیرکیفری در ساختار تشکیلاتی خود حل و فصل نماید.

بنا بر اطلاعیه سازمان بورس نمادهای «مدار» و «حآفرین» در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند عرضه اولیه می‌شوند. نماد حآفرین قرار بود هفته گذشته عرضه شود که کنسل شد. به نظر می‌رسد اصرار سازمان برای عرضه اولیه در این شرایط بازار، ورود نقدینگی است.

دیگر خبر امروز مربوط به اطلاعیه‌ای می‌شد که از طرف فرابورس ایران در خصوص تغییر قوانین معاملات نمادهای بازار پایه قرمز منتشر کرد. طبق این دستور العمل نمادهای این بازار تنها در روز دوشنبه هر هفته معامله می‌شوند و در بقیه روزهای هفته این بازار تعطیل خواهد بود. نکته عجیب‌تر این که دامنه نوسان این نمادها تنها یک درصد است. به عبارتی دیگر نمادهای بازار پایه قرمز در طول ماه تنها ۴ درصد می توانند رشد یا افت کنند.

به طور کلی در بازار امروز به رغم رشد شاخص کل، خروج پول حقیقی ادامه داشت و به نظر می‌رسد برخی سهامداران، کوچکترین رشد قیمتی را فرصتی برای خروج از بازار می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =