دلیل دوز استنشاقی واکسن کووپارس/ نیاز به داوطلب برای مرحله دوم

محقق اپیدمیولوژیک پروژه واکسن ایرانی کووید «کووپارس» گفت: دلیل دوز استنشاقی کووپارس این است که ویروس بیماری کووید ۱۹ در حلق و بینی می نشیند و واکسن در این ناحیه ایمنی ترشحی ایجاد می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دکتر مسعود سلیمانی محقق اپیدمیولوژی پروژه واکسن کووپارس (مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی) امروز ۱۸ اسفندماه ۹۹ در سایت کارآزمایی بالینی کووپارس در محل بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) گفت: برای اینکه نتایج مطلوب هر دارو و واکسنی نشان داده شود باید بی خطری آن به اثبات برسد و باید بدانیم که پروژه واکسن کووپارس هنوز در مرحله مطالعه است.

وی افزود: تا کسب نتایج کامل هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد اما در مورد واکسن کووپارس باید گفت که ارزیابی نهایی از روز ۳۵ ام تزریق به آخرین نفر می‌توان ارزیابی نهایی را اعلام کرد.

سلیمانی یادآور شد: ارزیابی نهایی اطلاعات زیادی به ما می‌دهد و در آن زمان ایمنی و اثربخشی واکسن نشان داده می‌شود. گزارش نهایی به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود و درخواست تولید ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی هر چه بیشتر واکسن نیاز به داوطلب داریم که افراد سالم ۱۸ تا ۵۵ سال که در نزدیکی سایت واکسن کووپارس در تهران (بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)) زندگی می‌کنند می‌توانند داوطلب این واکسن شوند. افراد می توانند برای ثبت نام به این نشانی https://covid.rvsri.ac.ir مراجعه کنند.

محقق اپیدمیولوژیک پروژه واکسن ایرانی کووید «کووپارس» گفت: مطالعات گسترده ای از یکسال پیش برای واکسن کووید ۱۹ در مؤسسه تحقیقات سرم سازی رازی در حال انجام است و نتایج تحقیقات نشان داده است که واکسن از ایمنی لازم برخوردار است اما باید مستندات به مراجع فنی ارائه شود تا بی خطر بودن آن برای همه ثابت شود.

وی افزود: واکسن در سه دوز، دو دوز اولیه تزریقی با فاصله یک هفته‌ای و دوز ثانویه استنشاقی در فاصله یک ماه بعد از آن ارائه می‌شود. دلیل دوز استنشاقی نیز این است که ویروس بیماری کووید ۱۹ در حلق و بینی می‌نشیند و این ایده از سوی محققان مؤسسه رازی داده شد که اگر ایمنی ترشحی ایجاد شود بهتر می‌توان با این بیماری مقابله کرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1090709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =