لکه فساد باید از دامن نظام پاک شود/ لزوم برخورد با امضاهای طلایی

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر پاک شدن لکه ننگ فساد از دامن نظام، گفت: باید گلوگاه‌ها و امضاهای طلایی فساد را شناسایی کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور، گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و سال‌هایی که نزولات جوی کاهش می‌یابد زندگی و اقتصاد ایران تحت فشار قرار می‌گیرد و گاهی با پدیده تنش کم آبی در شهرهای بزرگ مواجه می‌شویم.

وی با ابراز تأسف از کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری، افزود: این مسئله دغدغه و نگرانی‌هایی جدی به دنبال دارد. البته در سال‌های پر آبی نیز ما با پدیده سیلاب‌ها مواجه هستیم که نمونه آن در بهار سال ۱۳۹۸ رخ داد و مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد. هنگامی که با پدیده فرونشست زمین روبرو هستیم یا به خاطر خشک شدن چشمه‌ها و قنوات، تخلیه روستاها و مهاجرت رخ می‌دهد یا اقتصاد خانوارها به خاطر کاهش سطح زیر کشت دچار آسیب می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که موضوع مدیریت مصرف منابع آبی موضوعی مهم است و باید راهکارهای جدی برای آن پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی دولت تدبیر و امید موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه در اثر کم آبی بود، گفت: این مسئله می‌توانست زندگی ۲۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه در حال حاضر تالاب‌های مهم یا خشک شده‌اند یا به سمت نابودی پیش می‌روند. مسئله ریزگردها در خوزستان در مقطعی بسیار دشوار شد و در سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های کویری شاهد بادهایی هستیم که در اثر آن جاده‌ها زیر شن مدفون شده و زندگی مردم آسیب می‌بیند.

جهانگیری تصریح کرد: هر ایرانی که نسبت به آینده کشور دلسوز و علاقمند است باید به منابع طبیعی کشور حساسیت داشته باشد. البته در این دولت نشان داده شد که می‌توان بعضی از مشکلات بزرگ مانند دریاچه ارومیه را با تدبیر و همکاری برطرف کرد. وقتی اولین مصوبه دولت برای احیای دریاچه ارومیه صادر شد، برخی کارشناسان در رسانه‌ها این تصمیم را مورد تمسخر قرار دادند اما دولت نشان داد این تصور که دولت نمی‌تواند سالانه چند هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه اختصاص دهد را باطل کرد. اگر ستادهایی که برای احیا ایجاد می‌شود، مدیرانش پای کار بیایند و برای اجرای مصوبات ایستادگی کنند، کارها درست می‌شود. به فضل الهی می‌توان با اطمینان گفت که دریاچه ارومیه از مرحله خطر عبور کرده است و این در شرایطی است که در روزهای آینده تونل بزرگی که آب بیشتری به دریاچه خواهد رساند به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد تالاب‌ها برای صیانت از تالاب انزلی، میان کاله و خلیج گرگان برنامه ۳ تا ۷ ساله تنظیم شد، گفت: در این برنامه وظیفه دستگاه‌های اصلی و همکار و نیز بازه زمانی که طرح باید به ثمر بنشیند، مشخص شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: خوشبختانه ستادی نیز برای احیای جنگل‌ها ایجاد شد. ایران دو محدوده جنگلی بسیار مهم یعنی جنگل‌های شمال و جنگل‌های زاگرس دارد که باید مانند جان خودمان از آنها حفاظت کنیم. اینکه برخی می‌گویند برخی از جنگل‌ها وقف شده شوخی است، جنگل‌ها انفال و متعلق به ملت و ملک مشاع مردم ایران است و باید از آنها دفاع و حراست کنیم.

جهانگیری افزود: نظر فقهی رهبر معظم انقلاب نیز در این باره مشخص است. دولت نیز برای حل مسئله مصوبه‌ای ارسال کرده است. اینکه برخی می‌گویند کوه دماوند جزو موقوفات است سخنی است که فقط برای آزار روح مردم ایران بیان می‌شود. ایران برای ماندگاری وابسته به منابع طبیعی خود است و منابع طبیعی متعلق به نسل‌های آینده نیز می‌باشد.

وی با بیان اینکه لایحه و برنامه‌های خوبی برای صیانت از جنگل‌های شمال ارائه شده است، گفت: در نخستین جلسه ستاد نجات زاگرس نیز همه نسبت به آسیب درختان منطقه براثر بیماری خاص نگرانی و دغدغه داشتند. در آن جلسه گفتم مکلف هستید از هر کارشناسی در داخل و خارج استفاده کنید تا این جنگل نجات پیدا کند. درختان زاگرس با اهمیت و دارای قدمت هستند و بخش وسیعی از ایران در دامنه زاگرس زندگی می‌کند و باید از آنجا صیانت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تجلیل از کسانی که جان خود را برای دفاع از محیط زیست از دست داده‌اند، گفت: وقتی شنیده می‌شود که کسی برای مهار آتش جان خود را از دست می‌دهد، جا دارد که انسان در برابر چنین افراد فداکاری سر تعظیم فرود بیاورد. وقتی جوانی به نام البرز در دامن زاگرس جان خود را از دست می‌دهد که اتفاقاً شنیدم که از خانواده‌های مستضعف نیز می‌باشد باید به این انسان‌ها احترام گذاشت.
دکتر جهانگیری با اشاره به طراوت تالاب‌های شادگان و هورالهویزه، گفت: این تالاب‌ها مایه شادابی و ممانعت از ریزگردها در استان خوزستان هستند. باید برای بیابان زدایی در کشور اتفاقات مهمی رخ دهد. امروز در اطراف کاشان جنگل‌هایی ایجاد شده که مانع از حرکت شن‌های روان می‌شود. این طرح‌ها باید در سراسر کشور حمایت شوند.

جهانگیری با اشاره به گزارش رئیس سازمان جنگل‌ها در خصوص آبخیزداری و آبخوان داری، کاداستر، اراضی ملی، زراعت چوب و بهره برداری از جنگل‌ها، گفت: همه اینها، طرح‌های مهمی هستند که باید با قوت ادامه یابند. در زمان دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری آنچنان اجرا شد که میلیون‌ها هکتار زمین زیر پوشش رفت اما به یکباره در مقطعی این طرح‌ها متوقف شد و با وقوع سیلاب‌ها، دست‌اندرکاران کشور فهمیدند که باید آبخیزداری و آبخوان داری را با جدیت ادامه دهند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها و زنده شدن چشمه‌ها و قنات‌ها، زندگی مردم دوباره در برخی مناطق احیا شد و شاهد مهاجرت به روستاها هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع کاداستر، گفت: در مجلس سوم یکی از پیشنهادهایی که با رئیس سازمان ثبت اسناد دنبال می‌شد اجرای همین طرح بود، امروز به نظرم تحولات خوبی رخ داده است. باید اراضی کشور دارای سند باشند و مرزبندی‌ها مشخص باشد تا مانع از تجاوز به اراضی طبیعی باشیم.

جهانگیری راه اندازی سامانه جامع مدیریت اراضی کشور را کاری مهم در مقابله با پدیده زمین خواری توصیف کرد و گفت: اگر کسی دغدغه مبارزه با فساد دارد باید زندگی شخصی و قاطعیت عملکرد و مدیریت و سابقه اش نشان بدهد که اهل مبارزه با فساد است. عده‌ای تنها حرف مبارزه با فساد را با هدف بد نام کردن دیگران می‌زنند.

وی اظهار داشت: یکی از روش‌های مبارزه با فساد مبارزه با مصادیق آن است که قوه قضائیه آن را انجام می‌دهد. باید لکه ننگ فساد را از دامن نظام جمهوری اسلامی ایران پاک کرد. در این زمینه صمیمانه از اقدامات رئیس محترم قوه قضائیه قدردانی می‌کنم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقدام ویژه ای که برای مقابله با فساد باید انجام داد تا این اتفاق رخ ندهد، این است که گلوگاه‌ها و امضاهای طلایی فساد آور را شناسایی و برخورد کنیم، گفت: در جلسه‌ای در قوه قضائیه مطرح کردم که رهبر معظم انقلاب فرمان مبارزه با فساد را درسال ۱۳۸۰ اعلام کردند که در آن ایشان عنوان نمودند، حتی زیرمجموعه دفتر رهبری هم در مبارزه مستثنی نیستند و در صورت تخلف باید برخورد شود؛ در آن جلسه این سوال را مطرح کردم ما بعنوان کسانی که قرار است پیشگیری کنیم تا فسادی رخ ندهد آیا از آن سال تا کنون میزان و تعداد مفاسد کمتر شده است؟

وی افزود: حتماً یک جای کار گیر و مشکل دارد یا ما در مبارزه با فساد صادق نیستیم یا در مبارزه اشتباه می‌کنیم. به جای اینکه شمشیر را از طرف صحیح بزنیم به طرف دیگر وارد می‌کنیم چون با این فرد مخالفیم، برخورد کرده و از کنار دیگری عبور می‌کنیم. به هر حال نتیجه عملکرد ما نتیجه عکس داده است. پس باید این مشکل را برطرف کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در دولت ستادی در این خصوص تشکیل و مسئولیت وزرا برای شناسایی گلوگاه‌ها و امضاهای طلایی و برخورد با آن مشخص شد. دوستان نیز تصمیماتی گرفتند اما راه مقابله با فساد، شفافیت و قرار گرفتن همه چیز در اتاق شیشه‌ای است تا مردم ناظر بر همه چیز باشند.

جهانگیری با اشاره به ارسال لایحه شفافیت در سال ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه مجلس هنوز این لایحه را اعلام وصول هم نکرده است. گاهی لایحه وصول می‌شود اما در صحن مطرح نمی‌شود اما این جالب است که لایحه شفافیت هنوز اعلام وصول نشده است. همچنین لایحه تعارض منافع که عمدتاً به مدیران قوه مجریه نیز باز می‌گردد، معطل مانده است.

وی افزود: مدیری که در دولت و غیر دولت در موضوعی که خودش منافع دارد نباید تصمیم گیری کند. اینها کارهای ریشه‌ای و بنیادی برای مقابله با فساد است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها بعنوان ابزارهایی برای آشکار شدن فساد یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین روش‌ها برای مبارزه با فساد، ایجاد دولت الکترونیک و سامانه‌های مرتبط بود که در این دولت روی آن تمرکز شد. دو کانون اصلی فساد پول و زمین است که مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین سامانه‌ها در حال حاضر در حوزه پول ایجاد شده است و بخش پول و بانک از همه بخش‌ها در دولت الکترونیک جلوتر هستند.

جهانگیری تاکید کرد: زمانی بود کسی با کاغذی که معلوم نبود وجود خارجی دارد یا نه ارز می‌گرفت و به هیچ وجه معلوم نمی‌شد که با آن ارز کالا به کشور وارد کرده است یا خیر. اما امروز تمام فرایند ثبت سفارش، دریافت ارز، میزان واردات، گمرک و انبار کالا تا توزیع در سامانه‌ها ثبت و رصد می‌شود. حالا عده‌ای می‌گویند که فلانی ارز گرفت و چه شد؟ همه چیز در منظر مردم مشخص است. هر کس در جایی ارزی گرفته کاملاً قابل نظارت و پیگیری است. اگر معتقد هستید که فردی ارزی گرفته و آن گمشده است، شکایت کنید. دستگاه قضائی هم که پای کار است و با آن مقابله خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زمین نیز با همت وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی اقدامات خوبی در راه اندازی سامانه‌ها شکل گرفته است، گفت: از وزیر و معاونان ایشان می‌خواهم که در این باره وقت بگذارند که اگر یک متر زمین از منابع ملی به کسی واگذار می‌شود، مشخص باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: من طرفدار توسعه ایران هستم و به هیچ وجه نمی‌خواهم وقفه‌ای در کار اقتصادی مردم بیفتد اما نباید یک متر از زمین‌های ملی در اختیار افراد سو استفاده گر قرار گیرد.

جهانگیری ادامه داد: همه دستگاه‌ها مکلف هستند در ارتباط سامانه‌ها با سازمان جنگل‌ها و مراتع همکاری کنند. عدم همکاری تنها انجام ندادن وظیفه اداری نیست، اطلاعات در دستگاه‌ها ارث پدری نیست و متعلق به کشور و مردم است و اگر جایی می‌تواند از آن به نفع مردم استفاده کند باید در اختیار آنها قرار گیرد.

وی در ابتدای سخنان خود از همه دست‌اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی کشور قدردانی و فرارسیدن عید مبعث را به همه مسلمانان و مردم ایران تبریک گفت.

در این مراسم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ امنیت غذایی با منابع طبیعی کشور، بر برنامه ریزی برای صیانت از منابع آب و خاک کشور تاکید کرد و گفت: فرهنگ و اقتصاد زراعت چوب آثار بسیار مثبتی داشته و می‌تواند معضل حاشیه نشینی در شهرها را برطرف کند. همچنین با تدابیر اندیشیده شده مشکل وقوع سیل در استان‌های سیل خیز برطرف شده و دیگر امکان ندارد که مردم شاهد وقوع سیل در جایی مانند دروازه قرآن شیراز باشند.

جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دولت الکترونیک را از زیرساخت‌های توسعه کشور دانست و با اشاره به ارتقا ۲۰ رتبه‌ای ایران در رده بندی سازمان ملل متحد خواستار تلاش برای ایجاد رفاه و جلب رضایت مردم از یک سو و مقابله با فسادها با تصحیح روندهای اداری شد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با اشاره به برنامه اقدام جهش یکساله برای صیانت از منابع طبیعی کشور، گزارشی از نتایج این اقدامات در حوزه‌های آبخیزداری و آبخوان داری، کاداستر اراضی ملی، زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری محصولات جنگلی، تهیه سند زیست بوم زاگرس و راه اندازی مرکز نوآوری منابع طبیعی ارائه کرد.

همچنین پالیزدار مشاور معاون اول رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اهمیت موضوع مبارزه با زمین خواری و تعدی به اراضی ملی نزد افکار عمومی و تاکید دولت در این باره؛ از ایجاد سامانه جامع مدیریت اراضی کشور خبر داد و گفت: ایجاد پنجره واحد مدیریت میان دستگاه‌ها مانع از بروز فساد، جعل اسناد و کاهش حضور فیزیکی افراد و تسریع در امور خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور پیش از ورود به سالن جلسه ضمن غرس یک اصله نهال در محل سازمان جنگل‌ها و مراتع از نمایشگاه دستاوردهای این سازمان بازدید کرد.

در این مراسم همچنین از ۶ سامانه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، نقشه پوشش گیاهی کشور و سامانه جامع مدیریت اراضی کشور رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =