نبود طراحی محتوای آموزشی مهم‌ترین چالش‌ سامانه شاد است

آموزش مجازی به معنای نشستن معلم در برابر مانیتور و تدریس همان مطالب کلاس‌های حضوری نیست بلکه این آموزش نیازمند طراحی محتوای آموزشی متناسب با فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش‌های الکترونیکی در شرایط شیوع کرونا تنها راه ادامه یافتن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌هاست اما برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این آموزش‌ها باید شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن فراهم شود. از جمله این که معلمان و شاگردان به موبایل و وسایل الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

طراحی آموزشی یکی از مهم‌ترین الزامات آموزش الکترونیکی است که به معنای فراهم آوردن محتوای درسی متناسب با فضای مجازی است. 

سکینه طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با بیان این که کرونا شرایطی را بر سیستم آموزشی در جهان تحمیل کرد که همه آموزش‌ها را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: کرونا آموزش‌های حضوری را به تعطیلی کشاند و سبب روی آوردن به آموزش‌های الکترونیکی شد در حالی که بسترهای لازم برای آن فراهم نشده بود.

دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی با تصریح بر این که امکان استفاده وسیع از آموزش‌های الکترونیک در آن دوران فراهم نبود، افزود: به همین دلیل مشکلاتی در زمینه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی هم به لحاظ کمی و تامین آموزش برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان و هم به لحاظ کیفی برای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی در راستای توانمندی دانش‌آموزان ایجاد شد.

وی با اشاره به این که سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش با هدف استفاده گسترده از اطلاعات و ارتباطات تدوین شده است، گفت: این سند می‌خواهد رویکرد نظام آموزش و پرورش به سمت سازمانی یادگیرنده و پژوهنده و برخوردار از فرصت های آموزشی برابر تغییر دهد.

طالبی، ایجاد محیط یادگیری-یاددهی مبتنی بر دانایی و فرهنگ اسلامی را هدف اصلی این سند دانست و خاطرنشان کرد: حفظ و تقویت ارزش‌های اخلاقی، امنیت و اصالت اطلاعات، عدالت آموزشی، تاکید بر نقش و جایگاه معلم، تسهیل و دستیابی به اهداف نظام آموزش و پرورش و توانمندسازی و تحول فرهنگی از جمله اصول دستیابی به این چشم‌انداز هستند.

دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی با اشاره به همایش آموزش در سامانه شاد در دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه داد: این همایش نیمه دی ماه 99 برگزار شد و چالش‌هایی که معلمان در ارتباط با سامانه شاد مطرح کرده بودند را دسته‌بندی کرد.

وی با بیان این که معلمان به سرعت پایین بارگذاری فایل‌ها در سامانه شاد اعتراض داشتند، افزود: قابل استفاده نبودن همه امکانات برنامه و نبود موبایل برای دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم، دیگر مشکلات فنی سامانه شاد هستند.

طالبی، نبود طراحی آموزشی را از مهم‌ترین چالش‌های سامانه شاد دانست و گفت: محتوای آموزشی فعلی برای آموزش الکترونیکی متناسب نیست. همچنین دانش‌آموزان در فهم دروس به دلیل ضعف در ارتباط تعاملی بین معلم و شاگردان مشکل دارند.

پداگوژی در آموزش بر تکنولوژی مقدم است

دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی با تاکید بر این که هدف از آموزش، دستیابی به یادگیری است، ادامه داد: یادگیرنده محور اصلی همه فعالیت‌های آموزشی است و باید این مهم را در نظر داشته باشیم که اول پداگوژی (شیوه‌های نوین تدریس) مهم است و سپس تکنولوژی.

وی با بیان این که زمینه‌های علوم تربیتی در آموزش، مقدمه نتیجه‌گیری و اثربخشی فناوری‌هاست، گفت: در تفکر طراحی، همه فعالیت‌ها شاگردمحور است و همه طراحی‌ها و اقدامات برای او اتفاق می‌افتد. به همین دلیل لازم است که طراحان، آموزش‌ها را مطابقه نیازهای یادگیرنده‌ها تهیه کنند.

طالبی در ادامه خاطرنشان کرد: به جای این که فکر کنیم چه کنیم تا شاگرد یاد بگیرد، باید فکر کنیم که شاگرد چه کاری می‌تواند بکند تا بهتر یاد بگیرد.

دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی در پایان بر لزوم یافتن نگاهی منطقی و خلاقانه به فرایند آموزش تاکید و اظهار کرد: اگر کرونا طول بکشد احتمالا نیاز به نوع دیگری از آموزش خواهیم داشت که نه صرفا به آنچه باید آموزش داده شود بپردازیم و نه صرفا مطابق میل و علاقه شاگردان باشد. هدف این آموزش‌ها این است که با مشارکت هر چه بیشتر شاگردان بتوان یادگیری را تسهیل و تعمیق کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =