واکسن کووپارس عارضه جانبی نداشت

یکی از پیش قراولان واکسن کووید «کووپارس» با تشریح وضعیت بالینی خود پس از تزریق واکسن گفت: این واکسن هیچگونه عارضه عادی سایر واکسن ها هم نداشته است و من حتی کوه هم رفتم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دکتر مجتبی نوفلی از محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و یکی از پیش قراولان واکسن کووید «کووپارس» امروز ۱۸ اسفندماه ۹۹ در سایت کارآزمایی بالینی کووپارس در محل بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) گفت: من دیروز دوز آخر به میزان ۲۰ ماکروگرم واکسن کووپارس را دریافت کردم و هیچگونه عارضه ای مشاهده نکردم.

وی که خود پزشک و متخصص ژنتیک مولکولی است، با بیان این نکته که این واکسن حتی عوارض عمومی را هم نداشت، یادآور شد: واکسن ها به صورت عمومی خارش، درد و قرمزی دارند اما این واکسن این عارضه هم نداشت. من روز گذشته بعد از دریافت واکسن کوه هم رفتم و هیچگونه مشکلی در زمینه افزایش یا کاهش ضربان قلب و یا فشار خون نداشتم. حتی سردرد و سرگیجه هم همین طور مشکلی نبود.

این محقق موسسه رازی اظهار داشت: واکسن کووپارس بر روی پنج حیوان از جمله موش، خرگوش، خوکچه هندی، میمون و رت آزمایش شده است و نتایج آن مثبت بوده و هم ایمنی زایی داشته و هم ایمن بوده است.

نوفلی با تاکید برا اینکه برای آنتی بادی هنوز زود است، گفت: موسسه تحقیقاتی و سرم سازی رازی ۶۰ سال است که واکسن های انسانی و حدود ۹۰ سال است که واکسن های حیوانی تولید می کند و تمامی واکسن ها ایمن و مناسب هستند و من این اطمینان را به مردم می دهم که این واکسن ایمن است. البته برای آنتی بادی هنوز زود است که نظر دهیم و تا آخرین نفر تزریق نداشته باشد نمی توان نظر قطعی داد.

در ادامه این مراسم، امیرحسین امان پور یکی از داوطلبان پیش قراول واکسن کووید «کووپارس» نیز در صحبت کوتاهی یادآور شد: محققان ایرانی در حوزه بهداشت و درمان و واکسن سازی بسیار پیش رو هستند و من به دلیل اطمینان به این توان محققان کشور داوطلب این واکسن شدم.
انتهای پیام/

کد خبر: 1090716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =