تحصیل حدود ۳هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای چین

رایزن علمی و فرهنگی ایران در چین گفت: حدود ۳هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های چین مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، عباسعلی وفایی در نشست سالانه معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور که توسط مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با اشاره به اینکه زبان و ادبیات فارسی در کشور چین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است گفت: هم‌اکنون ۲۰ مرکز و ۱۴ دانشگاه در حوزه ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی در کشور چین از دوره کارشناسی تا دکترا با پذیرش دانشجو در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا اعزام استادان ایرانی با محدودیت‌هایی مواجه بود اما با این وجود ۸ استاد ایرانی به این کشور اعزام شده و در حوزه گسترش زبان و ادبیات فارسی و حتی تالیف کتاب‌های درسی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

رایزن علمی و فرهنگی ایران در چین با بیان این که محدودیتی در سرمایه‌گذاری و صرف منابع مالی برای ترویج زبان و ادبیات فارسی در چین وجود ندارد، اظهارکرد: به همین منظور، وبینارهای بسیاری با همکاری دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی در این کشور برگزار شده و با توجه به شرایط حاکم در دانشگاه‌های چین و فعال بودن مراکز علمی در این حوزه، می‌طلبد که توجه وزارت علوم به این کشور معطوف باشد و برای ترویج هر چه بیشتر زبان و ادبیات فارسی در چین برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشد.

 وفایی ادامه داد: دانشگاه‌ها در کشور چین ماموریت‌گرا هستند؛ به همین دلیل به سرفصل‌های آموزشی و محوریت تخصصی خود به آموزش زبان و ادبیات فارسی اقدام می‌کنند. دانشگاه‌های غیردولتی هم در این زمینه بسیار فعال شده‌اند و سال گذشته حدود ۴۰ دانشجو در بخش غیردولتی جذب کرده‌اند.

وی همچنین پیشنهاد داد: دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به دارا بودن مرکز تحقیقات چین‌شناسی، داشتن ارتباط مداوم و مستمر با دانشگاه‌های چین و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد، جایگزین دانشگاه شهید بهشتی برای ارزیابی و دنبال کردن مباحث زبان و ادبیات فارسی باشد.

 وفایی همچنین خاطرنشان کرد: طی دو سال متوالی دو ایران‌شناس و دو استاد زبان و ادبیات فارسی از کشور چین برنده جایزه کتاب سال شدند. همچنین امسال کتابی در این زمینه تدوین شده است که به صورت الکترونیک در فضای مجازی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

به گفته رایزن علمی و فرهنگی ایران در چین، حدود ۳هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های این کشور در حوزه‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =