معمای توسعه در ایران؛ ‌نمی‌توانیم، ‌نمی‌خواهیم یا نمی‌دانیم؟

کشورهای توسعه‌یافته با ایجاد ارتباط نظام‌مند بین دانشگاه و صنعت به توسعه پایدار رسیده‌اند؛ به طوری که استادان با اخذ پروژه از صنعت و تبدیل آن‌ها به چند پروژه‌ کوچک‌، اجرای آن را به دانشجویان دکتری و پسا دکتری واگذار می‌کنند که سبب رشد علمی و مالی دانشگاه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه بر کسی پوشیده نیست چرا که شکل‌گیری درست این ارتباط دانشگاه را کارآمد و صنعت را پویا می‌کند. به این منظور دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت چندسالی است که در دانشگاه‌ها و وزارت علوم تاسیس شده‌اند؛ اما وضعیت صنایع کشور نشان می‌دهد این دفاتر مشکلی را حل نکرده‌اند. به همین دلیل باید پرسید حلقه مفقوده این ارتباط چیست؟ 

کارشناسان راهکار را در عمومی شدن علم می‌دانند. مردم باید بدانند در دانشگاه‌ها چه می‌گذرد و حاصل پژوهش‌های محققان کشور چیست تا بتوانند مطالبه‌گر نیازها جامعه از دانشگاه باشند. 

اکرم قدیمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، توسعه علمی را فراتر از ارتباط دانشگاه و صنعت دانست و اظهار کرد: صنعت بخشی از جامعه است، به همین دلیل دانشگاه باید با جامعه ارتباط داشته باشد؛ اما متاسفانه این ارتباط در حاشیه قرار گرفته است. دانشگاه‌ها باید برای جلب اعتماد مردم از طریق علم و فناوری برای رفع نیازهای جامعه راهکار ارائه کنند.

رئیس انجمن ترویج علم ایران با تصریح بر این که انتظار جامعه از دانشگاه برای حل مشکلات، باید به فرهنگ تبدیل شود، یادآور شد: کشورهای توسعه‌یافته با ایجاد ارتباط نظام‌مند بین دانشگاه و صنعت به توسعه پایدار رسیده‌اند. به طوری که استادان با اخذ پروژه از صنعت و تبدیل آن‌ها به چند پروژه‌ کوچک‌، اجرای آن را به دانشجویان دکتری و پسا دکتری واگذار می‌کنند که سبب رشد علمی و مالی دانشگاه‌ها می‌شود؛ اما در ایران فقط افراد محدودی می‌توانند از پروژه‌های صنعت استفاده کنند و این پروژه‌ها نهادهای علمی را به تکاپو نمی‌اندازند.

وی با بیان این که ارتباط دانشگاه و صنعت باید سازمان‌یافته و سامان‌یافته باشد، گفت: دانشگاه باید در تعامل با جامعه باشد به طوری که جامعه به دانشگاه احساس نیاز کند. علم یک میراث جهانی است و دانشگاهی که جدای از جامعه باشد، نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

قدیمی با اشاره به این که پروژه‌های مفید دانشگاهیان برای صنعت یا جامعه باید به مردم معرفی شوند، افزود: در همه دانشگاه‌ها و وزارتخانه دفتر ارتباط با صنعت وجود دارد؛ اما مشکل با این دفاتر حل نشده است. باید با مسئولان وزارتخانه که در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه فعالیت می‌کنند، صحبت شود و مشکلات و راهکارها سوال شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر این که ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه درک شده اما مهم این است که این ضرورت به عمل تبدیل شود، بیان کرد: راهکار این است که مسائل علمی برای جامعه توضیح داده شود تا نیاز به حل مشکل بهتر درک شود.

ترویج علم؛ حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه

وی حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه را ترویج علم دانست و گفت: ‌ترویج علم به معنای مشارکت همه جامعه در علم است با این هدف که فاصله بین علم و عموم مردم کم شود چرا که مردم هم تأمین‌کننده بودجه تحقیقات علمی و فناورانه هستند و هم مصرف‌کنندگان علم و فناوری. ترویج علم قدرت تفکر انتقادی را در مردم افزایش می‌دهد و سبب می‌شود مردم در برابر تبلیغات نادرست، شبه‌علم‌ها و تفکرات غیرعقلانی از قدرت استدلال و تحلیل بیشتری برخوردار شوند.

قدیمی در ادامه تشریح کرد: روزنامه‌نگاران علمی می‌توانند  به عنوان حلقه واسط علم را برای جامعه قابل درک کنند. البته برخی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی که به موضوع ارتباط بین علم و جامعه توجه دارند در این زمینه اقداماتی انجام داده ولی اکثریت غالب این موضوع را جزء وظایف خود نمی دانند. به همین منظور لازم است در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود تا یکی از وظایف دانشمندان بیان علم به زبان ساده برای عموم مردم باشد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران با تصریح بر این که اگر این مطالبه برای مردم ایجاد شود، سیاستگذاران مجبور می‌شوند که برای حل مشکلات اقدام کنند، گفت: نگاه کلان کشور باید معطوف به ساده‌سازی علم باشد اما چنین نگاهی در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این که مشارکت مردم درهمه عرصه‌ها به ویژه علم یکی از بخش‌های دستیابی به توسعه علمی کشورهاست، افزود: کشورهای پیشرفته زمانی توانستند به توسعه علمی‌شان سرعت ببخشند که دولت‌ها در حوزه ترویج علم ورود کرده و سیاستگذاری‌های مناسب را در دستور کار خود قرار دادند.

قدیمی با اشاره به این که می‌توان دانشگاهیان علاقمند به روزنامه‌نگاری علم را به عنوان رابطان علم با جامعه آموزش داد، گفت: در این زمینه باید امتیازهایی برای فعالیت‌های ترویجی از جمله ساده‌سازی علم در آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی لحاظ شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان بر لزوم وجود خبرنگار علم در رسانه‌های ایران تاکید و اظهار کرد: در رسانه‌های فعلی ایران ،اهمیت بخش علمی نسبت به سایر بخش ها در آخرین رده اولویت قرار دارد. گرچه برخی خبرگزاری ها و  رسانه ها بخش علمی دارند اما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =