برخی از روسای پارک‌های علم و فناوری تخصص و تسلط کافی ندارند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متاسفانه برخی از روسای پارک‌های علم و فناوری، تسلط کافی بر امور فنی ندارند و از تخصص‌های لازم برخوردار نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامحسین رحیمی صبح امروز در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که صبح امروز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: سیاست وزارت علوم بر این اساس است که پارک‌های علم و فناوری توسعه کمّی محدودی داشته باشند اما از لحاظ کیفی، باید توسعه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری در استان یک ظرفیت ملی محسوب می شوند؛ در این میان استان‌های کرمانشاه، کرمان و البرز جزو استان‌هایی هستند که باید مشکل پارک‌هایشان حل شوند. برخی از دانشگاه‌ها پارک‌های مرتبط با خودشان را دارند که این ظرفیت بسیار خوبی است.

رحیمی ادامه داد: خوشبختانه معاونت علم و فناوری همکاری خوبی در زمینه توسعه پارک‌های علم و فناوری با وزارت علوم داشته است. تاسیس مراکز رشد فعال، یکی ‌از مهم‌ترین رسالت‌های پارک‌های استانی است؛ پارک استانی، فرمانداران شهر و مرکز آموزش عالی ۳ مولفه اصلی تاسیس مراکز رشد است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه یکی از ملاک‌های ارزیابی پارک‌های علم و فناوری تاسیس مراکز رشد است. تصریح کرد: ما باید از هر اقدامی برای توسعه فناوری دانش‌بنیان استفاده کنیم؛ همانطور که از هر برنامه‌ای که با محوریت حل مشکلات جامعه موجب توسعه زیست بومی فناوری بشود حمایت خواهیم کرد. توسعه فناوری هیچ محدودیتی ندارد و نمی‌توانیم دانش آموختگان را به صورت محدود به جامعه تحویل دهیم.

وی تاکید کرد: بیشتر ظرفیت‌ها در حوزه فناوری، بالقوه هستند؛ مراکز رشد می‌توانند به جوان‌هایی که دارای ایده فناوری هستند کمک کنند تا ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها بالفعل شود. ‌برخی از شهرستان‌ها بیش از چندین هزار جمعیت دارند به همین دلیل باید مراکز رشد توسعه بیشتری داشته باشند.

رحیمی با بیان این که باید با واحدها و شرکت‌های فناور، با تسامح و تساهل برخورد کنیم، افزود: البته این شرکت‌ها باید در حوزه فناوری، در سطح ملی فعالیت کنند تا بتوانیم تسهیلاتی را به آن‌ها ارائه دهیم. به بیان دیگر شرکت‌های فناور باید هرسال، ارزش افزوده علمی جدیدی ارائه داشته باشند؛ در غیر این صورت جایی در پارک و علمی نخواهند داشت. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: متاسفانه برخی از روسای پارک های علم و فناوری، تسلط کافی بر امور فنی ندارند و از تخصص های لازم برخوردار نیستند؛ روسای پارک‌ها باید خود را به لحاظ فنی تقویت کنند تا توانایی پاسخگویی دقیق به دانش‌پژوهان و پژوهشگران را داشته باشند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیوند پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های صنعتی باید مستحکم باشد؛ بیشتر پارک‌های علم و فناوری برآمده از دانشگاه هستند به همین دلیل ارتباط پارک و دانشگاه، باید ساختارمند باشد. این پیوند ساختاری همواره باید برقرار باشد و داد و ستدهای علمی به خوبی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =