استادانی که با انجمن‌های علمی همکاری کنند تشویق مالی می‌شوند

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها براساس آیین‌نامه‌های وزارت علوم برای استادان راهنمای انجمن‌های علمی کسر از واحد، ارتقای سطح استادی یا تشویق مالی در نظر می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرقت علمی تنها به استفاده از محتوای علمی بدون ذکر منبع اطلاق نمی‌شود. بلکه گاهی شاهد هستیم برخی از استادان از مقالات یا طرح‌های دانشجویان و نخبگاه سوءاستفاده می‌کنند. شاید بتوان گفت این موضوع کمتر توسط رسانه‌ها و مسئولان مورد توجه قرار گرفته و گاهی حق دانشجویان در این خصوص نادیده گرفته می‌شود.

غلامرضا غفاری در گفت‌وگو با ایسکانیوز بر مقابله با سرقت علمی تاکید کرد و گفت: معاونت فرهنگی با استادانی که از ایده و طرح پژوهشی و مقالات کلاسی دانشجویان عضو انجمن‌های علمی یا سایر دانشجویان سوء استفاده می‌کنند، مقابله خواهد کرد. هسته گزینش اعضای هیئت علمی، انتظامات و حراست در هر دانشگاه مسئول رسیدی به این موضوع است.

وی  عنوان کرد: اگر دانشجویی نتوانست در دانشگاه به حق خود برسد و به شکایتش مبنی بر سرقت علمی رسیدگی نشد، به وزارت علوم مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کند. اگر اسناد و مدارک دانشجو صحیح باشد، با استاد خاطی مقابله خواهد شد.

برخی از دانشجویان از همکاری نکردن و نبود تعامل از سوی استادان گلایه دارند و معتقدند که چون فعالیت علمی با انجمن‌های دانشجویی برای استاد سودآور نیست آنها تمایلی به این‌همکاری ندارند.

غفاری در این ارتباط و در پاسخ‌ به‌ این پرسش که آیا معاونت فرهنگی برای ترغیب استادان راهکار خاصی مد نظر دارد گفت: انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها یک مشاور در اختیار دارند. استادانی که قصد دارند مشاور باشند باید به صورت قلبی به این همکاری علاقمند باشند.

وی درباره تمهیدات وزارت علوم برای استادان راهنمای انجمن‌های علمی یادآور شد: دانشگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های تعیین شده توسط وزارت علوم، به این استادان اعم از هیئت علمی یا پیمانی، کسر از واحد، ارتقای سطح استادی یا تشویق‌های مالی در نظر می‌گیرند. البته تشویق‌های مالی استادان توسط اداره مالی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود و در هر دانشگاهی میزان آن متفاوت است. تخلف مالی از سوی معاونان فرهنگی رخ نمی‌دهد.

غفاری درباره نظام ارزش گذاری و رتبه بندی نشریات دانشجویی بیان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از 2 سال گذشته سامانه‌ای را تعریف کرده و نشریات دانشجویی را موظف کرده تا در این سامانه ثبت اطلاعات کنند.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هدف از طراحی این سامانه ایجاد نظم و سامان بهتری در نشریات دانشجویی است و اینکه تولیدات مکتوب دانشجویی ثبت و آرشیو شود. معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها نیز بر اساس این اطلاعات، عملکرد نشریات دانشجویی را ارزیابی کرده و ازین پس متناسب با آن بودجه به مدیر مسئولان داده خواهد شد.

وی در پاسخ به گلایه برخی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی مبتنی بر پرداخت نکردن بودجه توسط معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها به بهانه انتشار الکترونیک نشریات عنوان کرد: تخلفی در این خصوص تا کنون در هیچ دانشگاهی گزارش نشده است.

غفاری ادامه داد: معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها موظف هستند تا بودجه نشریات دانشجویی را در هر شرایطی پرداخت کنند و اینکه به دلیل انتشار الکترونیک بودجه قطع یا کاهش یابد قابل قبول نیست.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان مطرح کرد: دانشجویان فعال حوزه نشریات باید اسناد مالی خود را به معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها تحویل دهند و تا زمانی که در جمع آوری مدرک کوتاهی کنند، معاون فرهنگی نمی‌تواند بودجه را پرداخت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =