هیچ تحولی در سوریه بدون امضای ایران بوجود نخواهد آمد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: قطعاً هیچ تحولی در موضوع سوریه و به خصوص برای ایجاد صلح پایدار و امنیت در آن کشور به وجود نخواهد آمد مگر آنکه جمهوری اسلامی ایران هم زیر آن را امضا کرده باشد.

سیدرضاصدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص نشست اخیر میان سه کشور ترکیه، روسیه و قطر در خصوص بحران سوریه، اظهارداشت: ترکیه با توجه به شکست هایی که در منطقه غرب آسیا و در سوریه و لیبی با آن روبرو بود تلاش کرده با بازیگری های جدید در مناطق دیگر، هم در ایجاد بحران و هم در از بین بردن و کنترل بحران نقش آفرینی داشته باشد.

وی گفت: به طور مثال ترکیه در موضوع قفقاز وارد شد و هم در ایجاد درگیری موثر بود و هم یک نقش بازیگری را به عنوان تمام کننده و در حقیقت به عنوان سومین کشوری که توانست حداقل از منافع معنوی به مفهوم غیر مادی کوتاه مدت استفاده کند و موضوع ترکستان بزرگ و امثال آن را مطرح کند و جایگاهی را میان مردم آذربایجان و به ویژه در بین دولتمردان آن کشور داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه امروز شاهدیم که ترکیه وارد جنگ یمن هم شده است،  افزود: ما نمی‌توانیم ورود ترکیه به موضوعات مختلف را به عنوان نقش آفرینی اساسی برای آن کشور در نظر بگیریم و این طور تصور کنیم که این کشور می‌تواند در همه موضوعاتی که ورود پیدا می کند موفق عمل خواهد کرد.

صدرالحسینی با اشاره به تنفری که در سوریه نسبت به ترکیه و نقش آفرینی آن کشور وجود دارد، تصریح کرد: امروز بر همه ثابت شده که مسبب اصلی جنایت بزرگی که طی یک دهه اخیر در سوریه وجود دارد، ترکیه بوده و اقدامات این کشور دستاوردهای خطرناک، پلید و هزینه زایی را برای ملت سوریه به همراه داشته است.

وی گفت: به دلیل دیدگاه‌های اعتقادی موجود در ترکیه و قطر همواره ارتباط میان آنها بوده و هست و  در مواقعی هم افزایش پیدا میکند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که نزدیکی بیش از اندازه ترکیه و قطر در رسانه ها تا حدی هم برای تحریک عربستان است تا به ترکیه نزدیک شده و از قطر فاصله بگیرد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: ما نمی‌توانیم برای همه موضوعاتی که برای سوریه برگزار می‌شود نقش فعالی داشته باشیم چرا که ممکن است کشورهای مختلف از جمله اروپایی ها در مورد سوریه نشست هایی برگزار کرده باشند و لزومی ندارد در همه این نشست ها هم ایران حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: روسیه به عنوان یک قدرت بین‌المللی می‌تواند در نشست های مختلفی که در سطح جهان و در موضوعات مختلف و حتی در خصوص ایران برگزار می شود حضور پیدا کند که در آن نشست ها به هر دلیلی ایران حاضر نباشد.  

صدرالحسینی بیان کرد: قطعاً هیچ تحولی در موضوع سوریه و به خصوص برای ایجاد صلح پایدار و امنیت در آن کشور به وجود نخواهد آمد مگر آنکه جمهوری اسلامی ایران هم زیر آن را امضا کرده باشد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در سه سال و نیم اخیر ترکیه به همراه کشورهای اروپایی و متحدین خودش در نقاط مختلف اقداماتی را انجام داد و تلاش هایی داشته تا بتواند توافقات سوچی و آستانه را برهم بزند اما تاکنون موفق به این موضوع نشده و نخواهد شد.

وی با بیان اینکه روسیه نقش و جایگاه ایران را در موضوع سوریه به خوبی می‌داند افزود: با زمینه‌سازی جمهوری اسلامی ایران بود که روسیه توانست نقش فعال تری در بحران سوریه ایفا کند، بنابراین نباید نگران باشیم که ممکن است در موضوع سوریه اتفاقی بیفتد و ما در آن حضور نداشته باشیم.

صدرالحسینی بیان کرد: با توجه به روابط راهبردی میان ایران و سوریه و نقش مهم ایران در اتمام بحران و جنگ در آن کشور، هر تصمیمی که توسط کشورهای مختلف جهان در خصوص سوریه گرفته شود در صورتی که قرار باشد در سوریه آن را در خاک خودش اجرایی کند حتماً ایران از آن موضوع مطلع خواهد شد و می‌تواند نقش بسزایی هم در تسریع آن طرح یا ساکن کردن آن داشته باشد.  

این کارشناس مسائل منطقه گفت: سال گذشته هم تصمیماتی در خصوص سوریه توسط چندین کشور در اجلاس های مختلف گرفته شد که هیچ کدام از آنها عملیاتی نشد، بنابراین چندان نسبت به این موضوع که ایران در برخی نشست‌های مرتبط با سوریه حضور ندارد، نباید نگران بود.

وی با بیان اینکه این قبیل نشست‌ها موازی‌کاری با روند گفتگوهای آستانه به حساب نمی آید، ادامه داد: قطر به عنوان یک دشمن برای جامعه سوریه به حساب می آید، چرا که قطر در سال های اول بحران آن کشور، پرونده جنایات تروریست ها را در اختیار داشته و نمی تواند به تنهایی بازیگری تاثیرگذار در سوریه باشد.

صدرالحسینی گفت: باید توجه داشت که حامیان اصلی اخوانی‌ها ترکیه و قطر هستند، بنابراین امروز اخوانی‌ها در جامعه سوریه نمی توانند نقش‌آفرینی تاثیرگذاری داشته باشند و بر این اساس است که می گوییم این نشست نمی‌تواند تاثیری بر روند گفتگوهای آستانه داشته باشد یا آنکه بتوان آن را موازی‌کاری با آگفتگوهای آستانه قلمداد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: اگر روند گفتگو های آستانه را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که چرا آنجایی که همه بازیگران اصلی و معارضین سوریه حضور دارند چرا و به چه دلیل به کندی پیشرفت دارد و قطعاً برای تشکیل یک مجموعه ای که بتواند بر روی مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی سوریه تاثیرگذار باشد این سه کشور یعنی روسیه، قطر و ترکیه نمی‌توانند به عنوان بازیگرهای اصلی مطرح باشند.

کد خبر: 1090911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =