بدون آزادی دستیابی به رشد و نوآوری محقق نمی‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بدون آزادی دستیابی به رشد و بلوغ و نوآوری محقق نخواهد شد و در نتیجه تمدن‌سازی فراهم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود کیخا- فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  در نشست خبری «اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی» گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه دوم انقلاب اسلامی هدف غایی انقلاب اسلامی را ایجاد تمدن نوین اسلامی عنوان کرده است. برای تحقق تمدن نوین اسلامی به دانشگاه تمدن ساز نیاز است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ برای این کار هم باید نظریه تولید کند و هم نیروی تراز پرورش دهد. البته این کار لوازمی دارد که مهمترین آن آزادی است؛ بدون آزادی دستیابی به رشد و بلوغ و نوآوری محقق نخواهد شد و در نتیجه تمدن‌سازی فراهم نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه حاکمیت باید زمینه را فراهم کند و تحمل خود را بالا ببرد تا آزادی مد نظر محقق شود، گفت: آزادی باید با دو عنصر منطق و اخلاق همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه به اسم امنیت و استقلال نمی‌توانیم آزادی را محدود کنیم، گفت: دو دسته نمی‌خواهند آزادی بیان و فکر محقق شود؛ یک دسته متحجرین هستند و دسته دوم کسانی هستند که در مقابل مشهورات زمان انفعال دارند. تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی جزء این دسته هستند.

جهان‌بین با رد تفکر متحجران و تفکر التقاطی و کسانی که در مقابل تفکرات شرقی و غربی واداده هستند، گفت: باید بستری را برای به میدان آوردن نخبگان از تمام افکار فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه دنبال کار نمایشی نیستیم بیان کرد: به دنبال پرورش عقلانیت هستیم. در فضای جنجالی نمی‌توان از افکار عمیق بهره برد و باید فضا را فراهم کرد تا همه سلایق بتوانند بدون محدودیت اظهار نظر کنند.

جهان‌بین با اشاره به حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  از این رویداد گفت: اگر باور این نبود هیچگاه این رویداد در دانشگاه اجرا نمی‌شد.

وی در ادامه به چهار نوآوری این رویداد اشاره کرد و گفت: در درجه اول خود آزاداندیشی اهمیت داشت و هدف این بود که افراد در این فضا رشد کنند.

جهان‌بین ادامه داد: دومین نکته تنوع حوزه‌هاست و فقط به موضوع سیاسی نبوده بلکه همه سلایق اجازه حرف زدن داشته‌اند.

وی سومین و چهارمین نوآوری این رویداد را  توجه به تخصص‌گرایی و استفاده از کلمه منتقد به جای مخالف دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =