کلیات ادغام ۱۹ سازمان شهرداری رای نیاورد

ادغام ۱۹ سازمان شهرداری تهران امروز در صحن شورای شهر بررسی شد اما با مخالفت برخی اعضا نسبت به ایجاد تحول در ساختار شهرداری رای نیاورد و لایحه برای اصلاحات به کمیسیون بازگشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در جریان بررسی لایحه اساس نامه ۱۹ سازمان شهرداری تهران سید حسن رسولی متن ماده واحده پیشنهادی را قرائت کرد.

وی گفت: بر اساس لایحه شهردار آیین نامه مالی و معاملاتی سال ۸۹ سازمان‌ها تغییراتی پیدا می‌کند. بر این اساس شرح وظایف ۱۹ سازمان به شرح زیر با توافقات بالای ۹۰ درصدی با همکاران در شهرداری ارائه می‌شود. یادآوری می‌کنم تائیدیه وزیر کشور را پیشاپیش درباره اساسنامه تیپ مصوب برای همه سازمان‌ها گرفته‌ایم. این تغییرات شامل سازمان املاک و مستغلات، آتش نشانی و خدمات ایمنی، بوستان‌ها و فضای سبز، بهشت زهرا، پایانه‌های مسافری و پارک سوارها، پیشگیری و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک، مشارکت‌های مردمی، زیباسازی، سازمان عمران مناطق، فناوری اطلاعات، مدیریت پسماند، میوه و تره بار، نظارت بر تاکسیرانی، مشاور فنی مهندسی شهر تهران، مهندسی و عمران شهر تهران، نوسازی شهر تهران، ورزش است. بنابراین در این لایحه بناست برای این ۱۹ سازمان پس از سال‌ها در جهت انضباط بخشی در قالب اساسنامه تیپ سایر بخش‌های اساسنامه هم تعیین تکلیف شود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حوزه حمل و نقل توافق بر این شد وظیفه حمل و نقل بار به سازمان پایانه‌ها واگذار شود و سازمان عمران مناطق با سازمان فنی مهندسی ادغام شود.بر اساس تبصره ۲ شهرداری تهران موظف است براساس اختیارات تفویض شده سازمان امور اداری و استخدامی و ماده ۷۲ شهرداری تهران برنامه سوم شهرداری تهران نسبت به ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری و اساسنامه آن از محل حذف سازمان عمرانی مناطق شهرداری حداکثر ظرف مدت دو ماه اقدام کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: بر اساس تبصره ۳ جهت تسریع در تصمیم‌گیری و جلوگیری از موازی کاری و حذف بروکراسی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، معاونت حمل و نقل و ترافیک با سازمان حمل و نقل ادغام و عنوان پست سازمان به نام معاون شهرداری و رییس سازمان حمل و نقل ترافیک تغییر می‌یابد. در مراحل ادغام سطوح سامانی کاهش نمی‌یابد. شهرداری موظف است با حفظ مراتب سازمانی وظایف را به گونه‌ای تنظیم کند که کلیه سازمان‌های فعلی حمل و نقل و ترافیک همچون گذشته در سلسله مراتب مدیریت واحد زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک باشد.

خزانه دار شورا با بیان اینکه ما در اصلی‌ترین ماموریت شهرداری تهران که حوزه حمل و نقل و ترافیک است به لحاظ مراجع تصمیم‌گیری دچار تعدد هستیم ادامه داد: از طرفی شهردار وظایف خود را از طرف معاون خود دنبال می‌کنند و از طرف دیگر در این حوزه سازمانی داریم که دارای ارکان خاص خود است. همواره به گواه دوستانی که از قدیم در شهرداری بودند این دو گانگی به‌ویژه در شرایط کاهش ضریب انسجام هماهنگی مشکل ساز است. همانند بسیاری از سازمان‌های دیگر معاون شهردار، رئیس سازمان هم باشند تا بتوانند به نمایندگی از شهرداری مدیریت کنند و فاصله صف و ستاد از بین برود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: تبصره ۴ با توجه اساسنامه نمونه مصوب شورا در سال ۹۸ و تائید وزارت کشور شهرداری تهران مکلف است وفق ماده ۴ آیین نامه استخدامی شهرداری تهران و بند ۲ ماده ۱۱ ضوابط تشکیلاتی مصوب شورای شهر ظرف مدت یک ماه نسبت به تدوین ساختار تشکیلاتی کلیه سازمان‌های مصوب با رعایت ماده ۱۱۲ قانون استخدامی کشوری اقدام و جهت تصویب به شورا ارائه کند.

به گفته وی همچنین بر اساس تبصره ۵ در صورتی که ساختار تشکیلاتی تا تاریخ مقرر به شورای شهر جهت تصویب ارائه نشود بخشنامه ۹۹ شهرداری تهران در خصوص سازمان‌ها ملاک عمل بوده و شهرداری موظف به رعایت آن است و مسئولیت کنترل در پرداخت‌ها بر عهده قائم مقامات ذی حساب مستقر در سازمان‌ها می‌شود.

رسولی ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که در ماده ۲۱ اساسنامه سازمان‌ها به عمل آمده، اختیارات سازمان‌ها از حیث گردش مالی نمی‌تواند بیش از اختیارات شهردار باشد، در صورتی که فقط در یک مقطع ۲۰ هزار میلیارد تومان سازمان املاک خلاف قانون انعقاد قرارداد داشته است. از طرفی این ۱۹ سازمان به لحاظ گردش مالی مساوی نیستند. این سازمان به سه دسته تقسیم می‌شوند. همه ساله شهردار می‌تواند به سازمان‌هایی که کمترین گردش مالی دارند، ۲۵ درصد اختیارت حد نصاب معاملاتی مالی خود را تفویض کند. همچنین درباره سازمان‌های متوسط ۵۰ درصد و درباره سازمان‌های بزرگ مثل سازمان املاک و سازمان مشارکت‌ها حداکثر تا سقف ۱۰۰ درصد اختیارات شهردار که معمولاً همه ساله در تبصره ۹ بودجه سالیانه توسط شورا تعیین می‌کند می‌توانند تفویض شود. به عبارتی آن گرفتاری که در دوره ۱۲ ساله گذشته به‌ویژه در ۴ ساله آخر بود بر طرف می‌شود.

هاشمی گفت: اکثر پیشنهادات درباره شرح وظایف سازمان‌ها و برنامه معاونت‌ها را زیر سوال بردند و باید توضیحی دهید که آیا این لایحه طرح موضوع ساختار مطرح شود؟

رسولی شبهه کنندگان توجه می‌کنند که شورا در قالب یک مصوبه شهردار را موظف کرده‌ایم که در ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌ها ملاک و معیار تعیین حوزه‌های تخصصی براساس موضوع، نوع خدمات ارائه شده در چارچوب ماموریت‌ها مطابق با طبقه ۵ گانه تخصصی است.

هاشمی پرسید آیا این ادغام‌ها در لایحه بوده است؟

شهرداری آمادگی روحی جا به جایی ها را ندارد / ‏‬شناسایی تزاحم ها وظیفه ماست

رسولی گفت: در شهرداری آمادگی روحی و روانی برای جا به جایی های حساسیت برانگیز وجود ندارند، اما آنچه به عنوان نماینده مردم موظف هستیم، خلق و خوی مدیران شهرداری نیست صلاح و مصلحت شهر است.

سازمان امور مناطق و سازمان فنی و مهندسی عین هم هستند و شناسایی توازی، تشابه و تزاحم شوراها و حذف آنها از طریق ادغام بر عهده ماست و باید علاوه بر این تعیین تکلیف کلیه سازمان‌ها که شاخص منفی دارند، مثل سازمان پایانه‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود: ما تنها به دنبال کوچک سازی نیستیم، وقتی سازمان اضافه داریم و نیاز به سازمان گردشگری هستیم باید درباره آن تصمیم گیری شود و کمیسیون برنامه و بودجه بدون رعایت مصوبات شورا چیزی ارائه نمی‌کند.

سالاری گفت: آیا این ارکان مختلف اساسنامه تیپ با ساختار و ماموریت مختلف دارند؟ مگر می‌شود سازمان بهشت زهرا و نوسازی یک آیین نامه داشته باشند؟ بسته سرمایه گذاری که به درستی تصویب شد.

وی افزود: اینکه معاونت رئیس سازمان‌ها بشوند به معنای اصلاح ساختار نیست؟

نژاد بهرام با اشاره به اینکه لایحه شهردار به ۳ حوزه آیین نامه معاملاتی، مقررات استخدامی و اصل اساسنامه مشخص کرده اما موضوع ادغام و انحلال و تغییر ساختار را ما اضافه کرده‌ایم گفت: این توازی را شهردار تهران باید ارائه می کرده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد شورا عدم اصلاح ساختار است، ادامه داد: چرا دوباره در یک لایحه دیگر به این مساله پرداخته شده است.

فراهانی ساختار سازمانی شهرداری را بدون باز مهندسی کردن همیشه در حال فربه شدن دانست.

میرلوحی با اشاره به اینکه سازمان املاک اختیارات محدودی مربوط به تبصره ۹ دارد افزود: اگر در تصویب اساسنامه‌ها تاخیر کنیم به این معناست که قفل سازمان‌ها تا پایان این دوره باز نمی‌شود.

شورا پیشنهاداتش را در لایحه شهرداری نگنجاند

عمرانی مدیر کل امور مجامع شهرداری در خصوص اصلاح اساسنامه‌ها رویه طرح‌های شورا گفت: شورا نباید طرح‌های خودش را در لایحه شهرداری بگنجاند، این لایحه شهرداری نیست و اگر در شورا کسی می‌خواهد طرحی ارائه دهد باید با ساختار طرح ارائه دهد.

سازمان مهندسی عمران یک سازمان تخصصی است که ۴ کارخانه دارد که وظایف راهسازی و تونل سازی را با ۷۰۰ پرسنل انجام می‌دهد و به تنهایی وظایف متعددی را به دوش می‌کشد ابراز داشت: وظایف این سازمان ربطی به سازمان عمرانی مناطق ندارد و این سازمان به ساختمان‌های متعلق به شهرداری، مرمت آثار تاریخی و پلازاها، نقش هولدینگ را دارد.

با ادغام این دو سازمان، این سازمان به شدت با جمعیت انسانی زیاد خواهد شد و دیگر امکان فعالیت ندارد. این حجم عملیات را یک نفر نمی‌تواند انجام دهد.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز در مخالفت با پیشنهاد ادغام این سازمان اظهار داشت: شهرداری در خصوص اصلاح اساسنامه‌ها در تقسیم وظایف حوزه عمرانی یک سازمان طراحی کرده و یک سازمان هیدرولیکی و یک سازمان تخصص ساختمان سازی دارد.

وی افزود ۲ هزار ساختمان و ۲۲ پلازای در دستور کار شهرداری در این سازمان تخصصی در حال پیگیری است و نمی‌توان این سازمان را با سازمانی که تونل می‌سازد ادغام کرد.
این اشتباه تاکتیکی است، باعث می‌شود ضربه سنگینی به حوزه عمرانی بخورد.

وی با اشاره به اینکه سازمان فنی عمرانی شهر تهران کوچک‌ترین ساختار اداری شهر تهران را دارد و در مقابل معاونت فرهنگی اجتماعی با ۲۰ هزار نفر کوچک شمرده می‌شود گفت: برای اینکه سازمان گردشگری لازم داریم نباید زیرساخت را نابود کنیم.

معاونت عمرانی با ادغام به شدت ضربه می‌خورد

صبوری ادغام این دو سازمان را باعث ایجاد یک سازمان بی هویتی دانست و گفت: معاونت عمرانی باید ۸۰۰ پل سواره روی تهران را باید رصد شود، و سازمان عمرانی سال گذشته ۲ هزار ساختمان کنترل لرزه‌ای کرده و به شدت با این ادغام مخالفم و ساختار سازمان فنی عمرانی به شدت بهم می‌ریزد.

مناف هاشمی گفت: اینکه معاونت حمل و نقل و سازمان ترافیک به شکلی ادغام شود که تضعیف نشود و سازمان بار و کالا مثل بقیه کلانشهرها به وجود بیاوریم مورد موافقت ماست و قرار شد در قالب یک معاونت باشد.

وی افزود: ما با ایجاد سازمان حمل و نقل را به این شرط موافق بودیم که بودجه شهرداری تضعیف نشود.

حاجی علی اکبری معاون نوسازی مناطق شهرداری با اشاره به اینکه سازمان‌های شهرداری تهران مثل دیگر نهادها با هدف مشخص و ماموریت منحصربه فرد ایجاد شده است. گفت: در همسان سازی و تیپ کردن تلاش می‌شود همه چیز با هم دیده شود ممکن است برای سازمان‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کند.

وی افزود: سازمان نوسازی براساس اختیارات شهرداری ایجاد شده و تشابه ماموریت ندارد.

رسولی در پاسخ به مخالفت‌ها گفت: براساس این طرح نه معاونتی را ایجاد می‌شود نه حذف، تنها ادغام صورت گرفته معاونت برنامه ریزی و مالی است.

وی تاکید کرد: پست معاون شهردار براساس این طرح تضعیف نمی‌شود.

رسولی حجم یک سازمان را دلیلی بر کاهش وظایف ندانست و افزود: کمیت ماموریت باعث تعدد سطوح می‌شود.

وی افزود: معاونت عمرانی همه کارهایش را برون سپاری می‌کند. و درباره واگذاری ماموریت قانونی بار به سازمان پایانه‌ها حرفی وجود ندارد.

شهرداری در تشکیل سازمان گردشگری کم کاری می‌کند مجبور به وصله پینه کردن شدیم

خلیل آبادی گفت: تشکیل سازمان گردشگری کم کاری‌های شهرداری منجر به این وضع می‌شود که با وصله پینه کردن مساله را حل کنیم.

وی افزود: شهرداری به مصوبات شورا احترام بگذارد و یا لایحه سازمان را بیاورد یا اینکه به این طرح رای بدهد.

علیخانی پیشنهاد داد برای اینکه زحمات کمیسیون از بین برود و اصلاحاتی در آن ایجاد شود. کلیات به کمیسیون بازگردد.

هاشمی گفت: ۷ نفر از اعضا خواستار بازگشت این لایحه به کمیسیون شده‌اند و دو راه داریم که کلیات را به رای بگذاریم و یا اینکه برگشت به کمیسیون را رای گیری کنیم.

برگشت به کمیسیون در دستور قرار گرفت و نظری در جایگاه مخالف گفت: وقتی شهرداری هیچ کاری با دستورات شورا و مصوبات ندارد و کار خودش را می‌کند اگر مخالف است خب به درک. شهرداری هر جا احساس نیاز می‌کند به سمت شورا می‌آید.

نوری در مخالفت با بازگشت این لایحه به کمیسیون گفت: کمیسیون برنامه بر روی لایحه شهرداری مدت‌ها کار کرده است و اگر با کمیسیون برگردد اتفاق خاصی نمی‌افتد و پیشنهاد می‌کنم کلیات این لایحه را تصویب کنیم و اختلافات در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار بگیرد.

در نهایت بازگشت به کمیسیون با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.
انتهای پیام/

کد خبر: 1090964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =