۹۰ درصد پرونده های معوقه قضائی به سرانجام رسیده است

رئیس قوه قضائیه گفت: بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های معوقه در کشور با حرکت جهادی همکاران قضایی در شرایط کرونایی به سرانجام رسیده‌ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضائیه در سال ۹۹ با تبریک حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز پاسدار، اظهار داشت: برکاتی که سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی برای کشور، نظام و مردم داشته، بر کسی پوشیده نیست.

رئیس قوه قضائیه افزود: حرکت سپاه در دفاع از نظام و ارزش‌ها و برگزاری رزمایش‌های اخیر با همکاری نیروهای مسلح و حضور مقتدرانه این نهاد انقلابی در همه عرصه‌ها افتخار آفرین است.

رئیسی ادامه داد: سپاه در عرصه سازندگی بعد از جنگ کارهای ماندگاری انجام داده که یکی از آنها پروژه «ستاره خلیج فارس» است که کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز و به کشوری صادرکننده در این زمینه تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: ساخت بزرگراه‌های متعدد از جمله بزرگراه غدیر از دیگر کارهای بزرگ و ارزشمندی بود که به همت سپاه انجام شد و در زمینه احداث نیروگاه و سد و استفاده و توسعه فناوری‌های های‌تک نیز اقدامات خوبی به دست توانای مهندسین و کارشناسان این مجموعه صورت گرفته است.

رئیس قوه قضائیه گفت: هر جا مشکل و بحرانی چون سیل و زلزله و کرونا به وجود آمد حضور سپاه و بسیج در کنار مردم واقعاً دلنشین و آرامش بخش بوده است و این عزیزان در حرکت مومنانه نیز کنار دستگاه‌های دیگر مانند کمیته امداد، هلال‌احمر، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان ایستادند.

رئیسی همچنین با گرامیداشت روز جانباز گفت: جانبازان عزیز سند زنده ایثار، جهاد و مظلومیت هستند که صبوری آنها و خانواده‌های عزیزشان قابل ستایش است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم صدام در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶، جانبازان این حادثه را سند زنده مظلومیت و نشانگر اوج خباثت و جنایت ناقضان حقوق بشر خواند.

رئیسی گفت: امروز ناقضان حقوق بشر از ناحیه مدعیان حقوق بشر مورد سوال قرار نمی‌گیرند و علیه آنها بیانیه‌ای هم صادر نمی‌شود اما وقتی یمنی‌ها از وطن و مردم خود و زنان و کودکان دفاع می‌کنند، مورد تهاجم این مدعیان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این بی‌رحمی و بی انصافی مصداق بارز نقض حقوق انسان در روز روشن است اما امروز دیگر ادعاهای مدعیان حقوق انسان در دنیا قابل پذیرش نیست و خریداری ندارد و همه ملت‌ها ماهیت آنها را شناخته‌اند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از همکاران قضائی سراسر کشور برای پیگیری اجرای سند تحول قضائی در یکسال گذشته اظهار داشت: حرکت تحولی دستگاه قضا مستلزم حضور و همکاری همه اجزای نظام قضائی است که بعد از ابلاغ سند گام‌های ارزنده‌ای برای اجرای آن برداشته‌اند.

رئیسی افزود: رسیدگی به پرونده‌های معوقه بواسطه حرکت جهادی همکاران قضائی آن‌هم در شرایط کرونایی، اقدام قابل تقدیری است که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت و به عنوان مثال در استان مازندران که روز گذشته به آن سفر داشتیم، بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های معوقه با همت مضاعف همکاران ما به سرانجام رسیده است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در گذشته در دیوانعالی کشور، دیوان عدالت اداری و معاونت قضائی انباشت پرونده‌ها مواجه بودیم و آمار بخش‌های مختلف رضایت بخش نبود اما با حرکت جهادی همکاران ما شرایط به نحوی رقم خورده که این پرونده‌ها رو به پایان هستند.

رئیسی با تأکید بر تداوم این روند در سال آینده برای به روز رسانی پرونده‌ها در عین حال گفت: در رسیدگی به پرونده‌های معوقه همواره بر رسیدگی عادلانه و اتقان آرا در اجرای حق و عدالت تأکید داشته‌ایم و توجه به کمیت نباید موجب غفلت از کیفیت کار شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اجرای طرح غربالگری و پایش زندانیان در شش ماه دوم سال جاری اعلام کرد: با اجرای این طرح وضعیت بیش از ۲۰ هزار زندانی روشن شده است.

رئیسی همچنین به موضوع اشتغالزایی در زندان و توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌های زندانیان اشاره کرد و گفت که توجه به اشتغال در زندان از ۱۵ و ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده و در برخی استان‌ها حتی بیش از این رقم بوده است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به موضوع اعطای مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: اعطای مرخصی به زندانیان در ایام کرونایی حرکتی کاملاً انسان دوستانه و مبتنی بر دین و ارزشهای الهی و اسلامی بود.

وی افزود: کرونا یک بحران جهانی بوده و اگر در کشورهای دیگری که مدعی دفاع از حقوق انسان هستند این میزان مرخصی به زندانیان داده شده، اعلام کنند که چه کرده‌اند.

رئیسی اعطای مرخصی به زندانیان در ایران در دوران شیوع کرونا در کشورمان را بی‌سابقه خواند و از کسانی گلایه کرد که در تریبون‌های مختلف با استناد به برخی منابع نادرست علیه این حرکت موضع‌گیری کرده و اطلاعیه و بیانیه دادند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه تحول در حوزه حدنگاری و کاداستر نیز گفت که در سال ۹۹ اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، تا ۱۰ برابر اقدامات گذشته بوده است.

رئیسی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف تحول خوبی در حوزه کاداستر انجام شده که امیدواریم این روند با جدیت بیشتر پیگیری شود و با حرکت جهادی به سامان برسد.
وی ابراز امیدواری کرد برنامه طراحی شده در حوزه حدنگاری طبق آنچه پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۰ به سامان برسد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش عمده سند تحول قوه قضائیه فناوری پایه است تصریح کرد: بخش زیادی از کار تحول در دستگاه قضائی مربوط به حوزه فناوری و ایجاد سامانه‌هاست.

رئیسی افزود: در ۶ ماه اخیر هفته‌ای یک بار شاهد افتتاح سامانه‌های جدید الکترونیکی بوده‌ایم که دسترسی مردم و اصحاب دعوا به سیستم قضائی و روند حق خواهی و عدالت را تسهیل می‌کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت که بر اساس طرح تحول قضائی نظارت‌ها نیز از «نظارت‌های گذشته‌نگر» به نظارت در حین کار و پس از آن تبدیل شده است و این روند به روز شدن و برخط شدن نظارت از سوی همه دستگاه‌ها باید با جدیت پیگیری شود.

رئیسی با بیان اینکه پایه تحول اصلاح قوانین و مقررات است و بدون اصلاح قوانین و مقررات نمی‌توان به یک تحول پایدار دست یافت، اعلام کرد بر اساس گزارش معاونت حقوقی قوه قضائیه، بیش از ۱۰ لایحه از لوایح مورد نیاز قضائی از سوی این معاونت تهیه شده که ۹۵ درصد کار انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارند.

رئیس قوه قضائیه بر همین اساس تأکید کرد: در سال آتی نیز اجرای بخش‌های مختلف سند تحول قضائی باید با برداشتن گام‌های جدی‌تری پیگیری شود؛ خصوصاً در حوزه فناوری و بخش حقوقی و اصلاح قوانین و مقررات.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به بیانات راهبردی مقام معظم رهبری در روز عید مبعث اشاره و تأکید کرد: فرامین رهبر معظم انقلاب باید نصب العین همه مسئولان قرار گیرد و ما در دستگاه قضائی بیش از همه خود را مخاطب این سخنان می‌دانیم.

رئیسی افزود: مهمترین فراز بیانات رهبر انقلاب حفظ زنجیره تواصی به حق و صبر بود که همه همکاران قضائی بویژه قضات عزیز باید به آن توجه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر تواصی به حق و صبر در نظام قضائی سست شود آفات و مشکلات دستگاه قضا را تهدید می‌کند، افزود: برای ما ارزشمند است که اگر خطا و خلاف حقی اتفاق افتاد کارکنان دستگاه قضا و قضات عزیز و همه مرتبطین با این دستگاه خودشان پیشقدم شده و تواصی به حق کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: توصیه به صبر و مقاومت در انجام مسئولیت نیز از مسائل مهم در کار است و اگر کسی بعد از پایان ساعت اداری از وقت و جان خود مایه گذاشت و به کار مردم رسیدگی کرد باید مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد.

رئیسی همچنین متذکر شد: اقتضای حق و عدل ایجاب می‌کند که همکاران قضائی تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند و مقابل فضاسازی‌ها بایستند و خود را در پیشگاه خدا ببینند و کار قانونی و شرعی خود را انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به روزهای پایانی سال و خرید عید توسط مردم بر لزوم توجه به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید تأکید کرد و گفت: مدیریت توزیع صحیح کالا در شب عید از مهمترین مسائلی است که باید مسئولان دولتی که در خط مقدم این کار هستند مورد توجه قرار دهند.

رئیسی تأکید کرد: نظارت بر نظام توزیع باید جدی‌تر شود تا مردم نگران تهیه کالاهای مورد نیاز شب عید نباشند و هر جا لازم باشد قوه قضائیه هم حاضر است برای رفع دغدغه‌های مردم به مسئولان اجرایی کمک کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1091084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =