اما و اگرهای تاسیس رشته‌های بین رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است تاسیس رشته‌های بین رشته‌ای، فرآیندی طولانی است که ارتباطی با موضوعی مانند کرونا ندارد.

میثم چگین سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این مرکز در سال ۱۴۰۰ اظهارکرد: در سال جدید تمامی ماموریت‌های تعریف شده در معاونت علوم انسانی و هنر در زمینه تعریف رشته‌های بین رشته‌ای جدید، دانشکده‌های موضوعی، طراحی دوره‌های توانمندسازی برای استادان علوم انسانی و هنر، بررسی نظام مسائل استانی و ملی و برگزاری کرسی‌های علمی و ترویجی انجام خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم که برنامه‌های ذکر شده با مشارکت هرچه بیشتر واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور، نسبت به سال گذشته با رویکرد بهتری عملیاتی شود؛ محوریت اصلی ما در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، روزآمدی، حکمی سازی و بومی سازی علوم انسانی است که خوشبختانه تا بدین لحظه و باتوجه به تعطیلی دانشگاه‌ها، اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. قطعا در سال جدید نیز این روند با سرعت تداوم خواهد داشت.

چگین درباره دلایل کندی روند تاسیس دانشکده‌ها و رشته‌های بین رشته‌ای بیان کرد: ما با همان قوت و قدرت قبلی مسیر خود را ادامه می‌دهیم؛ اما به طور طبیعی تاسیس رشته‌های بین رشته‌ای، فرآیندی طولانی است که ارتباطی با موضوعی مانند کرونا ندارد. این موضوع محدود به دانشگاه آزاد نیست بلکه باید باید در لایحه‌های مختلف دانشگاه آزاد مصوب شود و پس از آن به وزارت علوم راه پیدا کند. درواقع تمامی برنامه‌‎های درسی چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه آزاد، باید همین فرآیند را طی کنند.

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا طولانی شدن این روند به دلیل بروکراسی اداری است یا خیر؛ گفت: نمی‌توانیم دلیل اصلی این موضوع را بروکراسی اداری بدانیم؛ تعریف یک رشته، اقدامی تخصصی و طولانی مدت است و گروه‌های تخصصی باید با برگزاری جلسات در لایحه‌های مختلف، موضوع را مورد بررسی قرار دهند. به طور کلی تعریف برنامه درسی، اقدامی طولانی مدت و نیازمند صرف زمان زیادی است.

وی درباره تاسیس رشته‌های میان رشته‌ای جدید در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تاکنون چندین رشته طراحی شده است اما هنوز در مراحل تصویب قرار دارد؛ به همین دلیل به صورت قطعی نمی‌توانیم درباره آن‌ها حرف بزنیم. در صورت نهایی شدن این رشته‌ها از طریق رسانه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

چگین خاطرنشان کرد: درحال حاضر چندین گروه تخصصی به صورت جداگانه در هر رشته درحال تدوین رشته‌های بین رشته‌ای هستند؛ شورای تحول علوم انسانی به صورت جدی بر این فرآیند نظارت دارد. درواقع ما به دنبال رشته‌هایی هستیم که در وهله اول برای زیست بوم جامعه مفید باشد و بتواند مسائل و مشکلات جامعه را حل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =