دولت با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید به مشکلات پایان دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خوشحالیم با وجود آنکه اشکالات ساختاری در بودجه وجود دارد اما تصمیمات ضدتبعیضی در مجلس اتخاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز سه شنبه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: روز پاسدار را به سبزپوشان پاسدار انقلاب اسلامی تبریک می گویم، پاسدارانِ فداکار انقلاب در تمام قله های تاریخی و در گردنه های دشوار انقلاب اسلامی با پیروی از اسوه فداکاری و ایثار، امام حسین (ع) جان خود را برای صیانت از انقلاب و تامین امنیت و آرامش و رفاه همه مردم ایران و تمام دلباختگان و آرمان انقلاب اسلامی فدا کردند و حق ایثار را به جا آوردند.

وی در مورد روند بررسی لایحه بودجه و مهمترین تغییرات برای تامین منافع مردم در این لایحه،افزود: تصویب لایحه بودجه به گام نهایی خود رسیده و پس از تلاش های چندین ماهه نمایندگان برای کاهش ایرادات اولیه لایحه بودجه امروز، فرآیند تصویب سند مالی یک ساله کشور به پایان خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نیمه دوم امسال امیدوار بودیم تا دولت اراده کافی برای تدوین بودجه با ساختار اصلاح شده را داشته باشد و سال ۱۴۰۰ نویدبخش اصلاحات اساسی در ساختار مالی و اقتصادی کشور باشد اما اراده و توان اجرایی کافی میسر نشد و در دولت وجود نداشت و مجلس تصمیم گرفت در این شرایط، هدف گذاری خود را برای کاهش ایرادات بودجه و اعمال تغییرات در حد توان اجرایی دولت و تامین حداکثری منافع مردم قرار دهد.

قالیباف گفت: لایحه ای که پیش روی ماست مطلوب مجلس نیست، اما لااقل می توان از این امر خرسند باشیم که برخی تصمیمات مهم که سال ها در پیچ و خم نظام قانون گذاری کشور مانده بود در این بودجه به تصویب رسید و دولت ملزم به اجرای دقیق آنهاست.

تصمیمات ضدتبعیضی مهمی در بودجه ۱۴۰۰ اتخاذ شده است

وی اضافه کرد: با این تصمیمات به خصوص در حوزه کاهش تبعیض ها و شفافیت مالی دولت ظرفیت های تغییر ریل بودجه ریزی در کشور بیش از گذشته فراهم شد. ویژگی متمایز کننده مصوبات مجلس در فرآیند برسی بودجه تاکید نمایندگان بر اتخاذ تصمیمات ضروری بدون توجه به فشارهای گروه های صاحب منافع و نفوذ بوده تا منافع مردم تامین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برقراری نظام مالیاتی عادلانه در این لایحه با شجاعت انجام شده، مالیات فعالیت های مولد از جمله مالیات اصناف و تولید کاهش پیدا کرد و بر فعالیت های غیرمولد، مالیات وضع شد.

قالیباف تصریح کرد: مصمم به کاهش فاصله طبقاتی و کم کردن فاصله فاحش بین کارکنان و مدیران دولتی بودیم، در این بودجه توانستیم با مالیات های پلکانی تا سقف ۳۵ درصد حقوق مدیران پُردرآمد و کاهش میزان افزایش حقوق مدیران و کاهش سقف حقوق دریافتی پردرآمدها نسبت به حداکثر حقوق به آنها دست یابیم.

وی گفت: علاوه بر این بسیاری از معافیت های مالیاتی بی مبنا که در نتیجه کم توجهی به اولویت کاهش تبعیض ایجاد شده بود لغو شد که با استقبال مردم و البته ناراحتی صاحبان منافع خاص رو به رو شد و در نهایت صاحبان خودروها و خانه های لوکس به صورت سالیانه متناسب با ارزش دارایی آنها مالیات گرفته خواهد شد. مردم خود به خوبی می دانند که اتخاذ هر یک از این تصمیمات با توجه به عادت های غلط موجود در نظام پرداخت های کشور تا چه اندازه دشوار است و همه این دشواری در مجالس قبلی تحقق تصمیمات ممکن را غیرممکن کرده بود اما امروز خوشحالیم با وجود آنکه اشکالات ساختاری در بودجه وجود دارد اما تصمیمات ضدتبعیضی در مجلس اتخاد شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گام مهم دیگر نمایندگان اتخاذ تصمیمات تاریخ ساز برای تحقق شفافیت و انضباط مالی دولت بوده است که گامی اساسی برای ریشه کن شدن فرصت های تخلفات مالی در تمام دستگاه های اداری و اجرایی کشور به شمار می آید.

قالیباف اظهار داشت: تمامی پرداخت ها به مدیران تمامی دستگاه های اجرایی طبق حکم برنامه ششم باید در سامانه ای برای نهادهای نظارتی شفاف شود و هر گونه پرداخت حقوق و پاداش توسط مدیران خارج از این چارچوب در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می شود و قابل پیگرد قضایی می باشد.

وی تصریح کرد: پس از سالها مجلس عزم خود را جزم کرد تا اعتبار لازم برای یکسان سازی حقوق بازنشتسگان تأمین اجتماعی با دیگران را تأمین کند و این بی عدالتی پس از سالها با اهتمام دولت، رفع خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه عدالت آموزشی بالاخره به تأمین اعتبار رتبه بندی معلمان که مطالبه عموم جامعه فرهنگیان بود، توجه شد.

قالیباف تأکید کرد: یکی از اولویت های اصلی ما در بودجه، سوق دادن فعالیت های کشور به سمت فعالیت های مولد و ضد تبعیض بود. برای مثال اعتبار مالی ویژه ای برای اشتغال سازی به خصوص برای مناطق محروم و اعتبار ویژه ای برای محرومیت زدایی اختصاص داده شده است تا کمی از رنج و درد بی عدالتی در حق قشرهای ضعیف کاسته شود.

وی بیان کرد: برای حمایت از خانواده ها، افزایش وام ازدواج و مسکن و همچنین  اختصاص وام مسکن ویژه ای برای خانواده های دارای سه فرزند و اختصاص وام ویژه ای برای زنان سرپرست خانوار و الزام تأمین حداقل درآمد برای زنان در دستور کار قرار گرفت. البته تحقق همه این مصوبات در گرو اجرای درست دولت است.

دولت با اجرای درست بودجه، خاطره خوب از خود به جای بگذارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه مردم انتظار دارند دولت تا آخرین روز فعالیت خود با توانی بیشتر از گذشته عمل کند و با اجرای درست و دقیق احکام بودجه لااقل در ماه های آخر خاطره خوب از خود به جای بگذارد.

قالیباف اظهار داشت: هرچند که راه نرفته پیش رو در اصلاح ساختار بودجه و تغییرات اولویت های تصمیم گیری اقتصادی در کشور، طولانی است اما مجلس جهت حرکت را از تقویت سوداگران و دلالان به سمت رفع تبعیض ها و سوق دادن منابع به سمت عموم مردم تغییر داده است و این خود نوید بخش آینده ای روشن تر با تصمیمات عالمانه تر در تغییر ریل اقتصاد کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی کشور در دولت های مختلف، انگیزه لازم را برای ایجاد تغییرات نداشتند اما همراهی امروز مردم با  همین تصمیمات محدود مجلس نشان می دهد که مردم می توانند با مطالبه گری طرح های زنگ زده دستگاه های اجرایی را به حرکت درآورند و همان معجزه ای که در سالهای دفاع مقدس دیدیم امروز با همراهی عمومی و فراجناحی همه مردم در عرصه های اقتصاد نیز شاهد باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با حضور در بطن مردم و گفتگوی رودر رو با جوانان مطالبه گر و شجاع در ایران، مطمئن شدم که دور از ذهن نیست که در سالهای آینده چنین فضایی در جامعه پدید آید که سیاستگذاران و مجریان فارغ از ترجیحات حزبی، سیاسی و گروهی خود با نیروی مطالبه گری مردم وادار به اجرای اصلاحات اساسی به خصوص در اقتصاد کشور شوند.

قالیباف افزود: معجزه اجتماعی مردم مطمئناً غیرممکن ها را ممکن می کند و فتح المبین های اقتصادی و مدیریتی را محقق خواهد ساخت و جوانان را همانطور که رهبر معظم انقلاب در نظر دارند، به مشارکت فعال و موثر در اداره کشور خواهد آورد.

توزیع کالاها دارای سوءمدیریت و انفعال اساسی است/کرامت مردم حفظ نمی شود

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص وضعیت ناگوار مدیریت کالاهای شب عید، گفت: متأسفانه با وجود آنکه کالا به اندازه کافی در انبارها وجود دارد اما مدیریت نظام توزیع آنچنان دارای ایرادات اساسی، انفعال و سوءمدیریت است که کرامت مردم در توزیع کالاها حفظ نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مجلس با خواست دولت برای ادامه یافتن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کرد، حال نیز انتظار داریم دولت بتواند لااقل نظر و خواست خود را به درستی اجرا کند؛ مردم امروز می گویند اگر دولت نمی تواند گرانی را مهار کند، لااقل کرامت ما را حفظ کند که در روزهای شیوع کرونا ساعت ها در صف مرغ نمانیم.

 دولت با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید به مشکلات پایان دهد

قالیباف تصریح کرد: دولت صدای مردم را بشنود، گوش مردم از توضیحات پُر است. دولت موظف است در اسرع وقت بازار شب عید را سامان دهد و از هر گونه دلیل تراشی پرهیز کند.

وی با بیان اینکه دولت لااقل در این ۱۰۰ روز بازار مرغ و مایحتاج ضروری را در سطح حداقلی مدیریت کند،افزود: اگر اراده لازم وجود داشته باشد، این بازار با توجه به اینکه کالاها موجود است، ظرف ۴۸ ساعت قابل مدیریت است و مسئولان اجرایی به این امر واقف هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گقت: انتظار می رود دولت همه توان خود را برای بازگرداندن آرامش به بازار کالاهای اساسی متمرکز کند و با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید به مشکلات پایان دهد و گزارش اقدامات عاجل را در اسرع وقت به اطلاع مردم عزیز برساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =