نقش مهاجم کلاسیک در بازی پرسپولیس

توجه به نقش مستقیم مهاجم کلاسیک روی نتایج پرسپولیس از اهمیت این موضوع در اندیشه‌های گل‌محمدی حکایت دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،امیرکریمی(کارشناس و تحلیلگر فوتبال)؛ اینکه بارها گفته شده تیم‌های گل محمدی علاوه بر داشته‌های فنی و تاکتیکی، کنش گرا هم بازی می‌کنند می‌توان تبلور آن را در بازی با نفت مسجد سلیمان دید. گل محمدی امسال در پرسپولیس بعد از آل کثیر به هیچ عنوان مهاجمی با این توانایی و شرایط اکتیو بودن همچون او را در اختیار نداشت تا بتواند بخشی از خواسته‌های خود را به سمت این پست ببرد. مسئله اینجاست که در فوتبال امروز بحث پرس و ضد پرس بیش از حد مطرح هست و با توجه به این نکته، نقش مهاجمان برای رهبری این دو مورد بسیار حیاتی جلوه می‌کند چرا که در پرس کردن نفر اول انتخاب گزینه پرس هستند و در آنتی پرس باز هم قاعدتا باید تمام کننده کار باشند. پس تا اینجا بحث صرفا گل زدن و نزدن خواسته فوتبال روز از مهاجمین نیست هرچند که وظیفه اصلی مهاجم همچنان گلزنی در بازی است.

دو صحنه متفاوت

برای پرس کردن در زمین حریف باید آیتم‌های بسیاری در لحظه اجرا شود تا فشار لازم روی مدافعین حریف جواب درست بدهد. پرس توپ، پرس فضا و پرس بازیکن حریف از ابتدایی‌ترین آیتم‌های این تاکتیک می‌باشد. نیمه دوم شرایط متفاوتی بر اساس اتفاقات داخل زمین برای هر دو تیم در این بازی رقم خورد اما در طول این نیمه دو صحنه بسیار نادر شکل گرفت که در فوتبال ما کم نظیر هست. به صحنه شوت مغانلو که با تیرک برخورد کرد و همچنین صحنه گل دوم پرسپولیس اگر نگاه کنیم نقش پرس سالم و صحیح و به اصطلاح "روز گیگن پرس" تیم پرسپولیس را خواهیم دید.

گیگن پرس

"گیگن پرس" به این معنی است که بازیکنان خودی بتوانند در لحظه از دست دادن توپ از بازیسازی مدافعان تیم حریف جلوگیری کنند و با اجرای آیتم‌های درست و سالم پرسینگ و بلافاصله پس از بازپسگیری توپ و استفاده از موقعیت لازم و  ضد حمله را طرح ریزی کنند. حالا اگر به هر دو صحنه اشاره شده در بالا و قبل آن اگر نگاه کنیم نقش پر رنگ حضور مهاجمین پرسپولیس و گرفتن فضا از آنها و همچنین یک طرفه کردن بازیکن صاحب توپ (مدافع) را می بینیم که در صحنه اول بازیکن کناری چاره‌ای به زدن توپ بلند ندارد و در نهایت دفع توپ با سر سید جلال در خط میانه زمین شد (اشاره به این موضوع که فاصله خطوط عالی رعایت شده بود در این شیوه). بعد از آن حمله برق آسای مهاجمین سرخپوش و رسیدن نزدیک به پنج بازیکن در محوطه جریمه تیم حریف، که در این صحنه ضربه مغانلو به تیرک برخورد کرد، اما نکته اصلی رعایت اصول پرسینگ در زمین حریف بود از طرف بازیکنان پرسپولیس اما در صحنه گل نفر اول خود مغانلو بود که با آوردن فشار روی مدافع نفت دقیقا در جناح مخالف صحنه قبل و یک طرف کردن آن بازیکن به سمت خط کناری  و استفاده از تعلل او و تکل مناسب باعث شد که خود مغانلو صاحب توپ شود و در نهایت پایه گذار گل دوم پرسپولیس باشد نتیجه اینکه استفاده از مهاجمین درگیر و فعال و دونده در فوتبال امروز حیاتی هست صد البته که پشتیبانی بازیکنان دیگر در این صحنه ها نیز کاملا بر این موضوع تاثیر گذار بود.

نکته روز

در فوتبال امروز دیگر صرفا یک پلی میکر و یک بازیکن بازیسازی جواب نمی دهد، بخصوص در روزهایی که تیم در روز خوب خود قرار ندارد و یا حریف فضاها و نیم فضاها را بسته. دقیقا در این بازی هم این اتفاق افتاد. فارغ از همه اگر و اما های فوتبالی وتاکتیک‌ها و ضد تاکتیک‌ها شرایط بازی به سمتی پیش رفت که وزن حرکتی پرسپولیس دچار نوسان وحتی نقصان شده بود. دقیقا در این شرایط بود که پرس از بالا با انتخاب‌های صحیح و اجرای سالم آیتم‌های آن می‌تواند شرایط یک تیم را عوض کند اتفاقی که برای پرسپولیس در بازی با نفت مسجد سلیمان افتاد و گره از کار پرسپولیس باز کرد و سه امتیاز را به حساب سرخپوشان واریز کرد. آن هم در روزی که اتفاقا نفت بسیار سرسخت و جسور نشان می‌داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =