توجه نکردن به قومیت‌گرایی محصول نبود فهم صحیح است

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان گفت: بیشتر مردم و مجموعه‌های فرهنگی به دلیل نداشتن فهم صحیح از ماهیت قومیت‌گرایی، نسبت به این جریان، توجه لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حفظ زیان مادری، رسم و رسومات ملی و فرهنگ وظیفه تک تک افراد جامعه، مدیران و نهادهای فرهنگی است؛ اما شاید نقش دانشگاهیان در این میان به دلیل وظایف نخبگانی پر رنگ‌تر از سایرین باشد. 

سجاد مرتضی‌پور در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره جریان پیش‌رونده قومیت‌گرایی در استان کردستان که در سال‌های اخیر فعال است، گفت: متاسفانه حتی برخی مسئولان استانی و بومی در سطوح مدیریتی و مجموعه‌های مختلف در خدمت این جریان هستند و عمدتا با تحریک احساسات و هیجانات قومیتی قصد عوام فریبی دارند.

وی ادامه داد: بیشتر مردم و مجموعه‌های فرهنگی به دلیل نداشتن فهم صحیح از ماهیت و ابعاد موضوع قومیت‌گرایی، نسبت به این جریان، ظهور و اثرات آن حساسیت و توجه لازم را ندارند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان بیان کرد: در حال حاضر در کردستان بیشتر پوسترهای مراسمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی به زبان کردی است. متاسفانه زبان رسمی، ملی و همگانی کشور، در مراسمات رسمی و عمومی هر روز به اشکال مختلف بیشتر به حاشیه برده می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در این استان و دانشگاه آن اتفاقاتی می‌افتد که تقریبا در کشور بی‌مانند است. به عنوان مثال در کدام دانشگاه کشور زبان محلی و قومیتی را در دانشگاه زیان رسمی قرار داده‌اند. بسیاری از دانشگاه‌های شاخص جهان حتی اقدام به گنجاندن زبان انگلیسی به صورت زبان واحد در دانشگاه نکرده‌اند.

به گفته مرتضی‌پور، به گمان بنده در هیچ کدام از دانشگاه‌های کشور در تابلوها و تبلیغات سطح دانشگاه از جمله تابلو اعلانات دانشکده‌ها، به صورت مرتب زبان قومیتی و محلی استفاده نمی‌شود.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: تضعیف عمدی یا سهوی زبان فارسی و فرهنگ ایرانی که میراث ملی و همگانی است، به مثابه پاره کردن نخ تسبیح است.

وی با بیان اینکه دانشجویان کُرد دانشگاه سراسری کردستان اندک نیستند، گفت: بارها مشاهده شده در مراسم‌های رسمی دانشگاه مانند روز دانشجو، اجرای مراسم یا بخش‌های مختلفی از آن به صورت زبان محلی و قومی اجرا شده است. این کار مسئولان دانشگاهی به نوعی توهین و بی‌احترامی به جمعیت عظیمی از دانشجویان غیر کُرد دانشگاه کردستان است.

مرتضی‌پور ادامه داد: سکوت دانشجویان، استادان و دانشگاهیان یکی از مهم‌ترین دلایل پیدایش و پیشرفت این معضلات و انحرافات ضدفرهنگی ناشایست بوده است؛ اما به امید خدا این سکوت ادامه پیدا نخواهد کرد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان در پایان خاطرنشان کرد: مصالح همگان، حتی ادب و فرهنگ و عقلانیت قوم کرد از صراطی غیر از راه ترسیم شده نمی‌گذرد و آن‌هایی هم که غرق در تعصبات نژادی و قومیتی هستند احتمالا  به نفرت‌پراکنی و فرافکنی روی خواهند آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =