اقدامات دولت بایدن در قبال ایران کافی نیست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برخی اقدامات دولت بایدن در قبال ایران را شاید بتوان سیگنال‌های مثبتی به حساب آورد، اما کافی نیست و مهمترین اقدام از سوی آمریکا لغو کلیه تحریم‌هاست.

نوذر شفیعی عضو پیشین کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص رویکرد اخیر اروپا نسبت به ایران از زمان روی کار آمدن بایدن مبنی بر تحت فشار قرار دادن تهران در جهت پذیرش مطالبات زیاده‌خواهانه غرب و به خصوص آمریکا، اظهار کرد: موضع هماهنگ اروپا و آمریکا در قبال برجام بیانگر این است که اروپا تمایل به همکاری با دولت جدید آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه نوع همکاری میان اروپا و آمریکا  از جنس همکاری بنیادین به حساب می آید، گفت: این موضوع به تعلق این دو حوزه به هویت غربی آنها برمی گردد، یعنی اروپا و آمریکا در نهایت در چهارچوب هویت غربی خود با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: شاید بتوان دوره ترامپ را یک دوره استثنایی در جهت عدم تمایل اروپا به همکاری با آمریکا قلمداد کرد، چرا که آنها اعتقاد داشتند که سیاست‌های ترامپ برای اروپا و جهان هزینه بردار است و لذا اروپا دلیلی نمیدید که به‌خاطر تصورات و برداشت‌های شخصی ترامپ هزینه گزافی را متحمل شود.

شفیعی بیان کرد: اما از زمان روی کار آمدن بایدن بار دیگر همکاری‌های میان اروپا و آمریکا آغاز شده است و دلایل زیادی هم برای آغاز این همکاری‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه موضوع سیاست‌ها و رویکرد روسیه و چین برای اروپا و آمریکا جای نگرانی دارد، گفت: اما در خصوص ایران به نظر می‌آید که آنها تلاش دارند ضمن آنکه می‌خواهند مسیر همکاری را پیش بگیرند و تمایل به ارتباط و تعامل با ایران دارند، اما می‌خواهند این تعامل به سادگی اتفاق نیفتد و تلاش می‌کنند اگر قرار است که آمریکا به برجام بازگردد به این بهانه برنامه‌های بیشتری برای محدودسازی ایران را در دستور کار قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: به تعبیر دیگر با توجه به اینکه جامعه جهانی انتظار دارد آمریکا بدون هیچ پیش‌شرطی به برجام بازگردد و تعهدات برجامی خود را انجام دهد اما تلاش می‌کنند که این بازگشت را منوط به مسائل دیگری کنند به عنوان مثال طرف اروپایی اعلام می کند که خواهان برجامی گسترده تر است.

شفیعی با بیان اینکه اگر همین روند و سیاست اروپا در قبال ایران پیش برود به نظر می آید که آینده مذاکرات و روابط میان ایران و غرب خیلی روشن نباشد، گفت: اما اگر مطابق با آنچه که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان ضمانت اجرایی برجام آمده است موضوع پیش برود، در آن قطعنامه همه موارد لازم در خصوص ایران و پنج بعلاوه یک آمده و دیگر نیازی به مذاکره وجود ندارد و آنچه که لازم است بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی کردن تعهدات برجامی آن است.

وی ادامه داد: در این موضوع که گفته می‌شود آمریکا به برجام بازگردد در واقع باید این نکته را مد نظر قرار داد که از همان نقطه‌ای که آمریکا از برجام خارج شده باید از همان جا وارد شود. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: دولت آقای بایدن خیلی راحت می‌تواند فرامین اجرایی که ترامپ علیه ایران امضا کرده است را بر اساس اختیارات رئیس جمهور آمریکا لغو کند و حتی اگر چنین عملی نیاز به فرآیندهای قانونی زمان بر در آن کشور باشد هم،حداقل می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی نکند.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: برخی اقدامات دولت بایدن در قبال ایران را شاید بتوان سیگنال‌های مثبتی به حساب آورد و حتماً در مسیر لغو تحریم‌ها لازم است که چنین کاری صورت بگیرد، اما این اقدامات کافی نیست چرا که مهمترین اقدام از سوی آمریکا برای ایران لغو کلیه تحریم‌ها به طور ملموس است تا ما بتوانیم از منافع اقتصادی برجام منتفع شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =