«دستگاه دیپلماسی» در مسیر تحقق اهداف شعار سال گام بردارد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: تعمیق و گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف و البته آموزش نیروی انسانی زبده می‌تواند در راستای تولیدات دستگاه دیپلماسی کشور و تحقق اهداف شعار سال به حساب آید.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها که از سوی رهبری انقلاب تعیین شده و البته نقش دستگاه های مختلف کشور و به خصوص دستگاه دیپلماسی در تحقق اهداف تعیین شده در آن، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود ضمن سخنانی کوتاه جامعه و فراگیر بررسی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در شعار سال گذشته مبنی بر جهش تولید را بررسی کردند و رضایت نسبی را در خصوص تحقق اهداف شعار سال گذشته ابراز کردند.

وی با بیان اینکه رهبری در سخنرانی خود نسبت به ادامه روند تولید در اقتصاد کشور، حمایت از تولید کنندگان و رفع موانع موجود در مسیر راه آنها، گفت: در موضوع پشتیبانی از این مسئله، رهبری از دولت، نهادها و سازمان‌هایی که باید به تولید کمک کنند، نام بردند. تولیدی که نیمی از آن ایجاد شد و رونقی نسبی پیدا کرد و باید به حد کمال برسد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این یک وظیفه است که رهبری در این ارتباط برای تولیدکنندگان، صنوف مختلف، صنعتگران و پشتیبانان آنها مطرح کردند که دولتی ها، موسسات و سازمان‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند چطور موانع را از مسیر تولیدکنندگان رفع کرده و در خصوص افزایش تولید در کشور گام های جدی و عملیاتی بردارند.

صدرالحسینی ادامه داد: یک نکته ای که باید در تبیین بیانات رهبری داشته باشیم این است که افزایش، جهش و کیفیت تولید و صادرات موضوع مهمی است. در واقع در بیاناتی که رهبری در سال های گذشته در ارتباط با تبیین اقتصاد مقاومتی مطرح کرده بودند موضوع صادرات، کیفیت و افزایش تولید و البته برداشته شدن موانع از این مسیر را مطرح شده بود.

وی افزود: نکته دیگری که باید گفت این است که آیا تولید فقط مربوط به مصنوعات صنعتی، کشاورزی یا صرفا موضوعات اقتصادی می شود؟ به نظر بنده، جهش تولید و برداشته شدن موانع از مسیر آن و وظایفی که دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این خصوص دارند در مسئله تولید فکر هم مصداق دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تولید فکر امروز مورد نیاز جدی بشریت است و باید به آن توجه بیشتری شود. 

صدرالحسینی ادامه داد: برای فارغ التحصیلان حوزه علوم انسانی و اندیشمندان این حوزه تکلیفی وجود دارد، همانگونه که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت. بنابراین افزایش و جهش تولید صرفاً به معنای آنچه که در موضوعات اقتصادی و صنعتی مطرح می‌شود، نیست.

وی افزود: زمانی که صحبت از تولید می‌شود همه تولید گران در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و علوم انسانی باید برای خود تکلیفی را قائل باشند و شاید جلسات متعددی لازم باشد تا مشخص شود که هر یک از این حوزه‌ها چگونه می‌توانند پیام مثمر ثمر رهبری برای تامین امنیت ملی را به سرمنزل مقصود برسانند.

وی گفت: در حوزه دیپلماسی هم باید به این موضوع توجه کنید که چگونه می‌توانیم روابط میان ایران با سایر کشورهای دیگر را گسترش، تعمیق و در جهت تأمین منافع ملی تلاش کنیم و اینکه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی چگونه می‌توانند موانع را برای پیشرفت در مسیر تولید بردارند.

صدرالحسینی با بیان این مطلب که در دستگاه دیپلماسی زمینه‌های تحقق اهداف تعیین شده در شعار سال وجود دارد، تصریح کرد: آیا ما با کشورهای همسایه نمی‌توانیم به گونه ای وارد مذاکرات بشویم که منافع ملی را در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی تامین کند؟ حتماً جواب این سوال مثبت است و این موضوع خود یک تولید به حساب می آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در حوزه دیپلماسی آیا آموزش و پروش نیروی انسانی زبده ای که بتوانند منافع و امنیت ملی ایران را بیش از گذشته تامین کنند، خود یک تولید نیست؟ آیا دانشگاههای مرتبط با دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه وظیفه ای ندارند؟

وی ادامه داد: آیا دستگاه‌های فکری و فرهنگی مرتبط با خارج از کشور که به نوعی دیپلماسی فرهنگی را پیگیری می‌کنند نمی‌توانند طرحی نو در انداخته و در راستای تعمیق تفکر انقلاب اسلامی اقدامات متفاوتی انجام دهند.

صدرالحسینی گفت: بنابراین این موضوع شعار سال درست است که ضرورتی برای پیشرفت کشور در حوزه اقتصاد و تامین ارز مورد نیاز به حساب می‌آید اما اینطور نیست که محدود به این مسائل هم باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: گستردگی موضوع به نحوی است که ما در حوزه‌های مختلف پزشکی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط با آن حوزه نیز می‌توانیم شعار سال را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: در حقیقت باید یک بازنگری در همه تولیدات چه مادی و چه معنوی در دستگاه‌های مختلف کشور از جمله دستگاه دیپلماسی صورت بگیرد و هر یک برنامه‌های خود را در این خصوص مشخص کنند.

صدرالحسینی تصریح کرد: به طور مثال باید این سوال را پرسید که آیا دستگاه‌های امنیتی نمی‌توانند بر اساس شعار سال وظیفه ای برای خود وظیفه قائل شوند؟ پاسخ مثبت است. آیا دستگاه‌ها و مراکز فرهنگی و البته رسانه‌ها نمی‌توانند وظیفه‌ای برای خود قائل باشند؟ حتماً می‌توانند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است که در ابتدای سال همه دستگاه‌ها، نهادها، سازمانها و مراکز علمی فرهنگی و دانشگاهی وظایف خود را بر اساس شعار سال تعیین شده از سوی رهبری انقلاب تعیین کرده، دستورالعمل‌ها در کمترین زمان ممکن تبیین و به سمت عملیاتی کردن آن حرکت کنند و در این راستا دستگاه دیپلماسی هم مستثنا نیست.

کد خبر: 1091494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =