عملکرد «دیپلماسی اقتصادی» کشور هیچ تناسبی با شرایط تحریمی ندارد

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: متاسفانه گاهی اوقات بخش اقتصادی در وزارت خارجه نه تنها مورد توجه چندانی قرار نگرفته بلکه باید گفت که عملکرد دیپلماسی اقتصادی هیچ تناسبی با شرایط تحریمی ندارد.

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص بیانات رهبری در حوزه سیاست خارجی و تاکید ایشان بر عدم اعتماد به آمریکا و اهمیت ندادن به وعده های آن کشور تا زمان لغو همه تحریم ها و راستی‌آزمایی از طرف ایران، اظهار کرد: بر اساس تجربه می‌توانیم به صراحت بگویم که دیپلماسی غرب مبتنی بر وعده و وعید بوده و در قبال آن به دنبال کسب امتیازاتی از طرف مقابل هستند که مصادیق مختلف آن را می توان در رویکرد غرب نسبت به لیبی، عراق، فلسطین اشغالی و دیگر کشورها شاهد بود.

وی با بیان اینکه در موضوع برجام همه ما به طور مستقیم به دیپلماسی وعده گرای غرب رسیدیم، گفت: همه جهان دیدند که حتی پس از توافق برجام هم غرب به وعده هایش عمل نکرد، دولت ترامپ به راحتی از آن قرارداد خارج شد و اروپا هم در قبال آن کار خاصی انجام نداد.

سنایی راد بیان کرد: خوشبختانه امروز در داخل کشور این اجماع وجود دارد که بازگشت آمریکا به برجام زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو و خسارت های وارد شده به ایران بر اثر عدم انجام تعهدات اروپایی ها و خروج آمریکا از برجام جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما باید به سطحی از قدرت در داخل دست پیدا کنیم و مولفه های قدرت خود را بیش از پیش تقویت کنیم که البته خوشبختانه اشتباه غربی‌ها چنین شرایطی را برای ما ایجاد کرده است، بنابراین ما در وضعیت متفاوت از زمان نقض برجام توسط آمریکا به سر می بریم و این می تواند برگ برنده ما برای شرایط پیش رو به حساب آید.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه اگر طرف مقابل از داخل یک صدا را بشنود و آن اینکه نمی‌تواند با سیاست فشار حداکثری و اعمال تحریم ها به اهداف خود دست پیدا کند، توقع کسب امتیاز از ایران را دیگر نخواهد داشت، گفت: حتماً آگاهی و فهم سیاسی مردم ما نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. 

سنایی راد گفت: در واقع عزتمندی کسب شده از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارتقای تجربه سیاسی، بلوغی در مردم ما به وجود آورده که به خوبی متوجه هستند که برای عبور از گردنه های تاریخی بایست هزینه های مقاومت را بپذیرند.

وی ادامه داد: مردم به خوبی آگاه هستند که گاهی اوقات هزینه سازش به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت خواهد بود و این تجربه تاریخی ملت ایران است.

معاون سیاسی سابق سپاه پاسداران افزود: جناح‌های سیاسی مختلف در داخل حداقل در سطوح عقلای خود این اجماع را دارند که مقاومت فعال و هوشمند جمهوری اسلامی ایران، حافظ منافع حداکثری ملت ما خواهد بود.

سنایی راد در خصوص شعار سال مبنی بر سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، گفت: این شعار به نوعی با دیپلماسی اقتصادی پیوند خورده است.

وی تصریح کرد: شاهدیم که کشوری چون ترکیه که از منابع نفتی ایران هم برخوردار نیست و در سطحی از تحریم‌ها هم قرار داشته، به کمک دیپلماسی فعال خود توانسته نه‌ تنها با کشورهای منطقه بلکه با کشورهای فرامنطقه‌ای ارتباط تجاری بسیار خوبی داشته باشد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، خاطرنشان کرد: بنابراین امروز باید این باور در دستگاه دیپلماسی ما به وجود بیاید که با توجه به تجربه برجام چشم دوختن به کشورهای غربی نمی‌تواند برای کشور راهگشا باشد. 

سنایی راد با بیان اینکه نگاه گردش به شرق در سیاست خارجی کشور متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت، افزود: با توجه به رشد کشورهای شرقی در اقتصاد و به ویژه کشوری مثل چین، دستگاه دیپلماسی ما باید در تنظیم مناسبات تجاری خود با این کشورها عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: حتماً ما باید در تنظیم مناسبات خود متوجه این نکته مهم باشیم که تعاملات خود با کشورهای مختلف را به گونه ای تدوین کنیم که در جهت تامین حداکثر منافع و امنیت ملی کشور باشد و با رعایت اصل دیپلماسی متوازن صرفاً به یک منطقه و یک حوزه از کشورها چشم ندوزیم.

معاون سیاسی سابق سپاه پاسداران با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی می تواند نقش بسزایی در توسعه تعاملات تجاری و افزایش صادرات در کشور داشته باشد گفت: زمانی که تولید در کشور رونق بگیرد و بازار داخلی کشش آن را نداشته باشد، ما حتما باید به فکر صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف و به‌خصوص کشورهای منطقه‌ای باشیم که در این راستا فراهم کردن شرایط سهل برای صادرات، از جمله وظایف دستگاه دیپلماسی به حساب می آید.

سنایی راد بیان کرد: یک نکته را که باید مد نظر قرار دهیم آن است که می‌توانیم از تجربه کشورهای تحریم شده استفاده کنیم و با ایجاد ائتلاف‌های اقتصادی با آنها سطح تعاملات تجاری خود را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: با پیوند زدن ظرفیت‌های داخلی و موقعیت ها و فرصت های موجود در کشورهای مورد تحریم، نه تنها می‌توانیم جبران برخی از خلاها را در شرایط تحریمی داشته باشیم بلکه می‌توانیم ظرفیت‌های جدیدی را هم به وجود آوریم.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا بیان کرد: تجربه تعامل تجاری با کشورهای آمریکای لاتین و از جمله ونزوئلا که تحت تحریم آمریکا واقع شده به ما نشان داده که می‌توانیم با همکاری هرچه بیشتر با کشورهایی از این دست گشایش های بیشتری را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشیم. در جهت تحقق شعار سال به عنوان یک راهکار می توان به این موضوع به طور جد پرداخت.

سنایی راد افزود: دستگاه‌های مختلف باید با یکدیگر در اجرا و تحقق اهداف تعیین شده در شعار سال همکاری داشته باشند و در این میان برای توسعه تعاملات تجاری کشور با خارج از مرزها طبیعتاً نقش و سهم دستگاه سیاست خارجی کشور بیش از سایر دستگاه‌ها است.

وی گفت: متاسفانه گاهی اوقات بخش اقتصادی در وزارت امور خارجه نه تنها مورد توجه چندانی قرار نگرفته است بلکه با تاسف باید گفت که عملکرد دیپلماسی اقتصادی کشور هیچ تناسبی با شرایط تحریمی ندارد.

معاون سیاسی سابق سپاه پاسداران افزود: در واقع در چنین وضعیتی باید اقتصاد به عنوان اولویت اصلی دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرد، اما متاسفانه شاهد چنین موضوعی نبودیم و این نقد بر آنها وارد است، چرا که توجه و تمرکز بر موضوع مذاکره با طرف غربی موجب غفلت از توسعه تعاملات تجاری با کشورهای دیگر شد.

سنایی راد با بیان اینکه در شرایطی که ما قرار داریم باید دیپلماسی اقتصادی در اولویت قرار بگیرد، اظهارداشت: البته تقویت اقتصاد ملی به عنوان یک مولفه قدرت و ابزاری جهت کاهش آثار تحریم های ظالمانه آمریکا و شکست فشار حداکثری اعمال شده از سوی آنها علیه کشورمان به حساب می آید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جای تأسف دارد که عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان در سال های اخیر در خصوص توسعه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف قابل تامل و نقد جدی است و امیدواریم که در سال جدید شاهد نوعی تحول جهش وار دستگاه سیاست خارجی در جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی باشیم.

کد خبر: 1091533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =