همکاری ایران و آژانس متاثر از ارتباط ما با غرب است/ انفعال چین و روسیه در برابر برجام

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: روابط و همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی متأثر از روابطی است که کشورمان با اروپا و آمریکا دارد.

ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص آینده روابط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعاقب اجرای توقف تعهدات فراپادمانی، اظهار کرد: این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که روابط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تابع عوامل متعددی است که هر یک به نوبه قابل بررسی است.

وی گفت: یک بخش آن مربوط به موافقتنامه برجام و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران است که مصوبه مجلس شورای اسلامی در جهت تعادل بخشی به شرایط و عدم تعهد طرف‌های برجامی تا حدودی توازن را در اجرای برجام اجرا کرد.

دلفی ادامه داد: آنچه که مجلس مصوب و دولت آن را اجرایی کرد مربوط است به تعهدات ایران در قالب پروتکل الحاقی و بازرسی‌های مربوط به اجرای داوطلبانه پروتکل، در حالی که ما بر اساس تعهدات خود در قبال آژانس تعهدات پادمانی داریم که روابط ما و آژانس را از پیش از برجام، دوران برجام و پس از آن تنظیم کرده و همچنان هم این وضعیت ادامه خواهد داشت.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: بر اساس توافقی که سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس انجام داد، برخی از بازرسی ها و سرکشی های آژانس در جهت رسیدگی به سایت های ما ادامه خواهد داشت و این موضوع ارتباطی به برجام نخواهد داشت.

وی افزود: پیش از اجرایی شدن مصوبه مجلس در تاریخ ۵ اسفند مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفری که به تهران داشت مذاکراتی را با مسئولین پرونده هسته ای کشورمان به عمل آورد و توافقی حاصل آمد که طی آن معین شد در مدت زمان سه ماه طرف‌های برجام بتوانند به تعهدات خودشان جامه عمل پوشانده و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند.

دلفی بیان کرد: در زمان تعیین شده ایران تعهدات پروتکل الحاقی را متوقف نمی کند و دوربین های آژانس همچنان به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد با این تفاوت که تصاویر ضبط شده در اختیار ایران باقی می ماند و منوط به این خواهد بود که اگر طی سه ماه زمان تعیین شده تحریم‌ها علیه ایران لغو شد تصاویر ضبط شده در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت و در غیر این صورت تصاویر از بین خواهند رفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: بنابراین این مدت زمان تعیین شده فرصتی برای طرف‌های مقابل ایران در برجام است تا بتوانند به تعهدات خود عمل کرده و از طرفی آژانس نیز همچنان همکاری خود با ایران را حفظ کند.

وی افزود: اما روند ماجرا به نحوی پیش نرفت که ایران انتظار آن را داشت، چرا که به محض خروج مدیرکل آژانس از ایران وی برخی مسائل غیرضروری را با رسانه ها مطرح کرد و متعاقب آن سه کشور اروپایی عضو برجام به سرکردگی فرانسه اقدام به تهیه قطعنامه محکومیت ایران در شورای حکام کردند.

دلفی گفت: اگر این تلاش کشورهای اروپایی در محکومیت ایران در شورای حکام به نتیجه می‌رسید تبعات و آثار منفی برای ایران به بار می‌آورد. اما با مذاکراتی که با آژانس صورت گرفت و توافقاتی که درخصوص شرایط همکاری های میان دو طرف داشتیم قرار بر این شد که در فروردین ماه مقامات آژانس سفری به تهران داشته باشند و مذاکرات دیگری میان دو طرف صورت بگیرد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه ادامه داد: این موضوع باعث شد تا کشورهای غربی که تلاش کردند در شورای حکام با تهیه قطعنامه مقدمات فشارهای بیشتر و احتمالاً ارجاع احتمالی پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را فراهم آورند، از تصمیم خود منصرف شوند.

وی با بیان اینکه همکاری های میان ایران و آژانس در چارچوب تعهدات پادمانی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: علیرغم آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد بین المللی و تخصصی به حساب می‌آید، اما ماهیت سیاسی این سازمان بر کسی پوشیده نیست.

دلفی تاکید کرد: روابط و همکاری های ما با آژانس هم متأثر از روابطی است که ایران با اعضای آن سازمان از جمله اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: چنانچه این روابط معقول و متناسب باشد قطعاً تاثیر خودش را بر روابط ایران و آژانس خواهد داشت و در غیر اینصورت خلاف آن اتفاق خواهد افتاد. در سفر اخیر مدیر کل آژانس به ایران شاهد بودیم که علیرغم توافق فنی با آژانس، به این دلیل که در کشورهای اروپایی و به خصوص فرانسه ملاحظاتی در این روابط داشتند به دنبال تهیه قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام رفتند.

وی تصریح کرد: بنابراین انتظار این که روابط میان ایران و آژانس بدون در نظر گرفتن و لحاظ کردن موقعیت و روابط ایران با دیگر اعضای آژانس از جمله اروپا و آمریکا متناسب و خوب باشد چندان منطقی به نظر نمی آید.

دلفی بیان کرد: برخی کشورهای دیگر عضو آژانس و از جمله روسیه و چین به عنوان دو عضو برجام می‌توانند نقش تعادل بخش در روابط را داشته باشند که متاسفانه نشان دادند که در آژانس بیشتر تابع شرایط جمع هستند و از ایفای آن نقش امتناع می کنند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیرغم ظاهر تخصصی و فنی که دارد، محتوای سیاسی داشته و روابطش با هر عضو متاثر از ارتباطش با دیگر اعضا است.

وی در خصوص دولت جدید بایدن و رویکردش نسبت به ایران، اظهار داشت: عملکرد دو ماهه آقای بایدن نشان از این دارد که هنوز دولت مستقر در کاخ سفید به جمع‌بندی لازم در خصوص نحوه برخورد با برجام نرسیده است.

دلفی افزود: در مقابل ما هم اعلام کردیم که برای بازگشت آمریکا به برجام باید وضعیت به سال ۲۰۱۵ و شروع اجرای برجام برگردد، تا در آن صورت ضمن لغو همه تحریم‌ها و با انجام راستی آزمایی از سوی ایران، آمریکا به برجام برگردد.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: این دو موضوع تقریباً به یک نقطه حساسی رسیده که برای گذر از آن احتیاج به تصمیم‌گیری‌های شجاعانه بر اساس منافع ملی دارد و البته باید این واقعیت را پذیرفت که وضعیت فعلی در سال ۲۰۲۱ با آنچه که در سال ۲۰۱۵ موجب تحقق برجام شد، متفاوت است.

وی ادامه داد: هرچند که برجام قراردادی بین المللی است که پشتوانه آن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم هست، اما باید این واقعیت را پذیرفت که با توجه به جمیع شرایط، ما به نقطه بن بستی در جهت اجرای آن رسیده ایم که شاید به زمان نیاز داریم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

دلفی با بیان این که اروپایی ها تا پیش از روی کار آمدن بایدن مواضعشان نسبت به دولت آمریکا در موضوع برجام غیرهمسو بود، گفت: پس از آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن اروپایی ها بار دیگر به سمت آمریکا حرکت کردند و به نظر می‌رسد که جبهه واحدی از سوی این دو در برابر ایران ایجاد شده که این جبهه واحد احساس می کنند که از توان بیشتری برای تاثیرگذاری و دستیابی به خواسته های خود برخوردارند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان کرد: متاسفانه روسیه و چین به عنوان دیگر اعضای برجام که انتظار می‌رفت بتوانند بر روند اجرای برجام تاثیر گذار باشند، تحرک خاصی انجام ندادند. 

وی افزود: هم روسیه و همچنین اختلافات و درگیری هایی را با آمریکا دارند که همین مشکلات می تواند مانعی برای ایفای نقش آنها به عنوان میانجیگر و بازیگرانی تاثیر گذار در اجرای برجام از سوی آنها باشد.

دلفی با بیان اینکه همچنان اروپا تلاش لازم را جهت اجرای تعهدات خود در برجام انجام نمی دهد، افزود: هر کدام از سه کشور اروپایی عضو برجام منافع خاصی را برای خود در منطقه ترسیم کردند که در این میان فرانسه به طور خاص ارتباطات نزدیک تری را با برخی کشورها از جمله عربستان برقرار کردند و هر یک تصوراتی را جهت نفوذ آینده خود در منطقه و خلیج فارس تصور می‌کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: مجموعه این تحولات و تحرکات نشان می‌دهد که جبهه ای که در برابر ما در برجام ایجاد شده، جبهه ای متفاوت با دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ است.

وی به برخی مسائل سیاسی در داخل هم اشاره کرد و گفت: موضوع برجام و برنامه هسته‌ای ایران به نوعی دستاویز برخی مسائل داخلی شده، ولی اگر قرار است که منافع ملی به صورت حداکثری تامین شود باید از ورود به این مباحث در مسائل داخلی اجتناب شود یا کمتر به آنها پرداخته شود و صدای واحدی را در برابر طرف‌های مقابل در برجام داشته باشیم.

دلفی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها تحرک خاصی را جهت اجرای تعهدات خود در برجام ندارند و شاید به این دلیل است که صدای واحدی را از داخل ایران نمی شنوند و تصورشان این است که دولت آینده رویکرد متفاوتی با دولت فعلی خواهد داشت، بنابراین به دنبال خرید زمان هستند که این موضوع منافع ملی ما را تامین نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =