تمدید مأموریت گزارشگر ویژه با رأی سیاسی نیمی از اعضا + ترکیب رأی کشورها

مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در حالی با رأی سیاسی کمتر از نیمی از کشورهای عضو تمدید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در جریان چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، قطعنامه پیشنهادی انگلیس و چند کشور اروپایی دیگر برای تمدید مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر با رأی سیاسی کمتر از نیمی از کشورهای عضو تصویب رسید.

از مجموع ۴۷ کشور عضو شورا، ۲۶ کشور به این قطعنامه رای منفی یا ممتنع دادند و تنها ۲۱ کشور عمدتا اروپایی و چند کشور ذره‌ای شامل فیجی، باهاماس، جزایر مارشال و نیز بحرین به این قطعنامه رای مثبت دادند.

این قطعنامه در چند سال اخیر با هدف تمدید سالانه مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر ایران از سوی کشورهای اروپایی پیشنهاد و تصویب شده است.

بقایی هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران که به نمایندگی از کشورمان در این جلسه سخن گفت، ضمن هشدار نسبت به استمرار سوء استفاده از شورای حقوق بشر توسط معدودی از کشورها که هیچ محدودیت و چهارچوبی در استفاده ابزاری از حقوق بشر ندارند، اظهار داشت که ادعای بانیان قطعنامه در دلسوزی برای حقوق بشر مردم ایران هیچ اعتباری ندارند چراکه عمل آن‌ها با حرفشان در تناقض آشکار قرار دارد.

بقایی ضمن اشاره به سابقه نقض فاحش حقوق بشر توسط بانیان اصلی این قطعنامه و نیز اقدامات خصمانه آن‌ها از جمله آمریکا و انگلیس علیه مردم ایران، اظهارات درزیافته اخیر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اولویت منافع تجاری این کشور بر موضوع حقوق بشر را نشانه‌ای از نفاق و ریاکاری دولت انگلیس در بحث حقوق بشر توصیف کرد.

سفیر کشورمان افزود:  با همین ذهنیت کاسب کارانه و گزینشی است که انگلیس، آمریکا، کانادا، آلمان، دانمارک، اتریش، فرانسه، بلژیک و برخی دیگر از کشورها به راحتی برای کسب منافع مالی و تجاری، اقدام به فروش تسلیحات مخرب به متجاوزان و کودک کش‌ها در منطقه نموده و موجب کشتار و تخریب یمن می‌شوند.

بقایی گفت: نگاهی به فهرست هم بانیان و حامیان این قطعنامه بیندازید. واقعا کدامیک از این کشورها دغدعه حقوق بشر مردم ایران دارند؟! امریکا که سابقه طولانی در جنایت سازمان یافته در سطح جهان دارد و قدمت خصومتش با ملت ایران به کودتای ۱۹۵۳ و سپس همدستی با جنایات صدام حسین علیه ایران بر می‌گردد؟ کشوری که در سال‌های اخیر غیرانسانی‌ترین تحریم‌ها را علیه مردم ایران وضع کرده و همزمان شریف‌ترین قهرمانان ایران را ترور کرد؟! اسم دیگری هم در فهرست هم بانیان است که به عنوان تنها سیستم آپارتاید نظامی موجود بر روی کره زمین، عملکرد مشعشعش در رعایت حقوق بشر موجب اشغال کامل سرزمین یک ملت دیگر و آوارگی و نسل کشی آن شده است.

نماینده دائم ایران با بی اعتبار خواندن تصمیم تحمیلی بر شورای حقوق بشر برای نصب گزارشگر ویژه حقوق بشری علیه ایران، تصریح کرد این اقدام صرفا نوعی چرخه باطل را ایجاد کرده است چراکه منطقا بانیان قطعنامه چیزی جز منفی بافی و گزارش دهی سیاه از گزارشگر انتطار ندارند و گزارشگر هم برای تمدید ماموریت خود لاجرم فقط خود را به بانیان پاسخگو می‌داند. نتیجه اینکه هرچه منفی بافی بیشتری بکند، بیشتر مورد تشویق بانیان قرار می‌گیرد.

بقایی هامانه در پایان با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای اهتمام به حراست از حقوق بشر، تصریح کرد تحرکات ایذایی و برخوردهای گزینشی، اخلالی در تلاش مستمر کشورمان در این مسیر ایجاد نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران با نگاه تعاملی به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

در جلسه بررسی قطعنامه مزبور، نمایندگان چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و پاکستان طی سخنانی نسبت به استفاده ابزاری از شورای حقوق بشر انتقاد کرده و نصب گزارشگر ویژه برای حقوق بشر ایران را امری زاید، غیرسازنده و غیرمفید دانستند.

 قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران طی ۱۰ سال اخیر توسط سوئد به نمایندگی از تعدادی از کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس ارائه می شد، اما امسال با تغییر تقسیم کار بین کشورهای اروپایی این کار توسط ایسلند انجام شد. جاوید رحمان که تابعیت انگلیس داشته و در این کشور مقیم است، در سه سال اخیر بعنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران بوده است.

کشورهای آرژانتین، اتریش، باهاماس، بحرین، بلغارستان، چک، دانمارک، ارتیره، فیجی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، مالاوی، جزایر مارشال، مکزیک، هلند، لهستان، کره جنوبی، اوکراین و بریتانیا به قطعنامه رای مثبت دادند و کشورهای ارمنستان، بنگلادش، بولیوی، چین، کوبا، هند، اندونزی، پاکستان، فیلیپین، روسیه، ازبکستان و ونزوئلا با آرای منفی یا کشورهای برزیل، بورکینافاسو، کامرون، ساحل عاج، گابن، لیبی، موریتانی، نامیبیا، نپال، سنگال، سومالی، سودان، توگو و اوروگوئه با آراء ممتنع خود مخالفت خود را با رویکرد سیاسی بانیان قطعنامه اعلام کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =