گسترش روابط با شرق، فشار تحریم‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد گفت: قراردادهای اقتصادی با کشورهای شرق آسیا، وابستگی ایران به غرب و فشار ناشی از تحریم‌ها را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیاست‌های خارجی ایران در ارتباط با غرب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چندان موفقیت آمیز نبوده، در نتیجه دولت درصدد است تا روابط خود با شرق آسیا به ویژه چین و روسیه را گسترش دهد.

رضا کریمی با اشاره به برنامه‌ 25 ساله­ همکاری‌های مشترک ایران و چین بیان کرد: طبق این توافقنامه راهبردی، سرمایه‌گذاری با حجم قابل توجّهی از سمت طرف چینی در صنایع زیرساختی ایران، صورت خواهد گرفت.

وی درباره حواشی و مخالفت برخی از سیاسیون یا رسانه‌ها با توافقنامه 25 ساله ایران با چین عنوان کرد: این توافقنامه در حوزه‌های مختلفی بین 2 کشور منعقد می‌شود؛ اما متاسفانه برخی افراد به عمد یا غیرعمد تنها از بعُد اقتصادی آن صحبت می‌کنند.  

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با تاکید بر اینکه  این قرارداد، نخستین قرارداد بزرگ ایران با چین پس از برجام است، گفت: قراردادهای اقتصادی بزرگ با کشورهای شرق آسیا، وابستگی ایران به غرب و تهدیدهای اقتصادی این کشورها و فشار ناشی از تحریم‌ها را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: کشورهای شرق آسیا بازارهای مناسبی برای ایران هستند که برقراری روابط با این کشورها علاوه بر جذب سرمایه‌ در کشور می‌توانیم به رونق بخشی به صنعت صادرات نیز منجر شود.

کریمی با انتقاد از سیاست‌های اشتباه دولت‌های حسن روحانی در حوزه بین‌الملل بیان کرد: اگر دولت در حدود 8 سال گذشته به جای ارتباط گیری با غرب و تصویب معاهده برجام به دنبال ایجاد یا بهبود روابط اقتصادی با شرق بود، به طور قطع اقتصاد کشور با این حجم از مشکلات مواجه نبود.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: رهبر انقلاب در سخنان خود بارها به ظرفیت تجاری کشورهای شرق آسیا اشاره کردند؛ اما متاسفانه دولت دیر هنگام به فکر شرق افتاده است.

وی با اشاره به معاهده شکست خورده برجام مطرح کرد: امیدواریم در سند همکاری 25 ساله ایران و چین منافع کشور و مردم به درستی در نظر گرفته شده باشد و همانند برجام بعد از چند سال با شکست مواجه نشود.

به گفته کریمی، شعار سال 1400 یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در گسترش روابط تجاری با کشورهای شرقی یا سایر کشورها در تعارض نیست. مسئولان باید با سیاست‌های درست در حوزه اقتصادی مبنای تصمیم‌گیری‌های خود را حمایت از تولید داخلی و تولید کننده قرار دهند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در پایان خاطرنشان کرد: انعقاد قراردادهای اقتصادی با کشورهای دیگر زمانی موثر است که گره‌گشای مشکلات حوزه اقتصادی کشور باشد. در غیر این‌صورت سودآوری قابل توجهی برای مردم نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1091740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =