دانش معاونان فرهنگی باید به روز رسانی شود

مسئول اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دوره‌های آموزشی با نگاه فرهنگی–فکری به صورت ماهانه برای معاونان فرهنگی برگزار می‌شود.آموزش معاونان فرهنگی-دانشجویی در اولویت برنامه‌های معاونت فرهنگی قرار دارد چون دانش معاونان فرهنگی باید متناسب با مسائل روز باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بی‌تردید فعالیت فرهنگی و علمی دانشجویان موجب شادابی و پویایی محیط دانشگاه و از سوی دیگر آشنا شدن آنها با فعالیت‌های تشکیلاتی را در پی دارد. فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت با مشکلاتی از جمله نبود بودجه، حمایت نکردن مسئولان و نبود فضای کافی مواجه هستند. برای پاسخگویی به سوالات و دغدغه‌های دانشجویان با سیدکاظم یکانی مسئول اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

برنامه‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نشریات و تشکل‌های دانشجویی ابلاغ شده؛ اما کانون‌های فرهنگی خیلی شامل این تحول نشدند و برنامه حمایتی برای آنها تدوین نشده  است. برای کانون‌ها چه برنامه‌ای دارید تا کانون‌های فرهنگی هم در ریل تحول قرار بگیرند؟

فعالیت کانون‌های فرهنگی دانشگاه آزاد جزو اولین ابلاغ‌های تحولی بوده است. به عنوان مثال حضور کانون‌ها در شورای فرهنگی واحدها چرا که در سال‌های گذشته متاسفانه نمایندگان کانون‌ها اجازه حضور در جلساتی که برای آنها قرار بود تصمیمی گیری شود، را نداشتند. 

در برنامه تحولی ظرفیت ثبت کانون‌ها افزایش یافته است. به عنوان مثال اگر دبیران کانون‌ها برای فعالیت دچار مشکل شوند و بخواهند شکایت خود را مطرح کنند باید در گام نخست مسئله خود را در شورای فرهنگی واحد مطرح کنند. در گذشته اگر مشکل کانون‌ها در واحد حل نمی‌شد، دبیران کانون‌ها باید با سازمان مرکزی تهران نامه نگاری می‌کردند. مجموعه سازمان مرکزی گاهی در یک ماه 80 تا 100 گزارش خلاف دریافت می‌کرد و نمی‌توانست به تمام این شکایات رسیدگی کند.

 واحدهای استانی مجموعه نظارتی برای رسیدگی به شکایات فعالان دانشجویی یا کانون‌های فرهنگی نداشتند. فعالیت معانت فرهنگی به نوعی ستادی بوده که با کار صفی تفاوت دارد. این معاونت باید مشکلاتی که دانشجویان در مواجهه با استادان، کارکنان، معاونان فرهنگی واحدها دارند را احصا و برطرف کند.

شوراهایی در استان‌ها تشکیل شده است تا دبیران کانون‌ها بتوانند شکایات خود را به آن شوراها انتقال دهند و دیگر درگیر پروسه اداری قرار نگیرند.

برخی از دانشجویان که فعالیت فرهنگی یا دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی دارند، گله‌مند هستند که فعالیت و خروجی کار آنها دیده نمی‌شود. برای حل این مشکل راهکاری دارید؟

 بعد از سال‌ها برای اولین بار جشنواره رشد برای کانون‌های فرهنگی برگزار شد و کانون‌ها می‌توانند خروجی فعالیت‌های خود را در این جشنواره رسانه‌ای کنند.

وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره برای کانون‌های فرهنگی خود جشنواره برگزار می‌کند. متاسفانه دانشگاه آزاد اسلامی جشنواره‌ای برای این کانون‌ها نداشت. جشنواره مزیتی که دارد.

معاونت فرهنگی  در دانشگاه وظیفه تربیتی دارد و وکیل مدافع دانشجویان در دانشگاه است.

نظام رتبه بندی یا ارزش‌گذاری کانون‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟ 

علاوه بر ایجاد رقابت سالم بین  دانشجویان، کانون‌های فرهنگی نیز رده بندی می‌شوند. کانون‌های نوع الف و ب و ج سطح توانمند، فعالیت، اثر گذرای سنجیده می‌شود. این ارزش گذاری در میزان حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از آنها تاثیر گذار است. به عنوان مثال حمایت مالی و معنوی معاونت فرهنگی –دانشجویی از کانون فرهنگی سطح الف قطعا بیشتر از سطح ب است؛ اما این به آن معنا نیست که برای کانون‌های با فعالیت کمتر برنامه‌های تشویقی نداریم.

کانون‌های فرهنگی اگر در سال‌های مختلف سطح فعالیت آنها ارتقا پیدا کند، می‌توانند از مزایایی سطح بالاتر استفاده کنند. رتبه بندی به کانون‌های فرهنگی کمک می‌کند تا دانشجویانی که واقعا دغدغه فرهنگی دارند و فعالیت می‌کنند با دانشجویانی تنها می‌خواهند اسم آنها به عنوان فعال دانشجویی ثبت شود، متمایز شوند.

 دانش معاونان فرهنگی باید به روز رسانی شود

به عقیده شما بی تعارف و به دور از شعار زدگی وظیفه معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها چیست؟

معاونت فرهنگی وظیفه تربیتی دارد و وکیل مدافع دانشجویان در دانشگاه است. معاونان فرهنگی-دانشجویی رسالت خود را در خدمت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به دانشجو می‌دانند. خدمت به دانشجو در قالب برنامه‌های مصور یا مرام نامه تجلی پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی همیشه وظیفه ابلاغ دستور العمل‌ها را ندارد باید خود به درک درستی از فرهنگ رسیده باشد. به عقیده بنده در حال حاضر سواد فرهنگی معاونان فرهنگی-دانشجویی واحدها به خصوص افرادی که به تازگی برای این سمت انتخاب می‌شوند، قطعا نسبت به گذشته بالاتر است.

در حال حاضر کمیته انتصابات در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است، تا ارزیابی مناسبی از معاونان فرهنگی در واحدهای مختلف را انجام دهد. البته ارزیابی همزمان با آموزش آنها است.

دوره‌های آموزشی با نگاه فرهنگی–فکری به صورت ماهانه برای معاونان فرهنگی برگزار می‌شود. معانان فرهنگی اگر سطح و پایه مناسبی نداشته باشند، برای دانشجویان آسیب زا هستند.

آموزش معاونان فرهنگی-دانشجویی در اولویت برنامه‌های معاونت فرهنگی قرار دارد چرا که دانش معاونان فرهنگی باید متناسب با مسائل روز باشد.

در حال حاضر فرهنگ‌سازی یا فعالیت ضد فرهنگی توسط رسانه‌ها انجام می‌شود و اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست. معاونت فرهنگی تا چه میزان برای محقق شدن اهداف فرهنگی در دانشگاه‌ها ااز ظرفیت رسانه‌ای استفاده می‌کند؟

مسائل فرهنگی و دغدغه‌های دانشجویی یکی از راهبردها و اهداف باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) است. رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به معاونت فرهنگی کمک رسانی می‌کنند؛ اما اینکه این کمک قابل قبول است یا خیر بستگی دارد که رسانه‌ها تا چه میزان خود را نسبت به این حوزه متعهد بدانند.

متاسفانه رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مباحث فرهنگی خود را کنار می‌کشند و شاید تمایل کمتری برای ورود به مشکلات فرهنگی دانشجویان داشته باشند. به عنوان مثال اخبار رسانه‌ها را اگر رصد کنیم اخبار جدی‌تری در حوزه فرهنگ داریم که جزو اخبار این رسانه‌ها قرار نگرفته است.

فعالیت رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مباحث فرهنگی، دانشجویی و اجتماعی سینوسی است. معاونت فرهنگی جلسات پیوست رسانه‌ای را هر 2 هفته یکبار برگزار می‌کند. موضوعات مختلف که باید برای آنها جریان سازی شود، در این جلسات به اطلاع نمایندگان این رسانه‌ها رسانده می‌شود.

معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی چه برنامه‌هایی برای پرورش فعالان فرهنگی و نشریات برای حضور آنها در رسانه‌های این دانشگاه دارد؟

معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کانون‌هایی به اسم کانون رسانه را تشکیل داده است. این کانون‌ها فعالیت نیمه حرفه‌ای در دانشگاه‌ها انجام می‌دهند. همچنین بخش رسانه‌ای  را در تشکل‌های دانشجویی اعم از کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، بسیج تشکیل شده تا  ضمن آموزش رسانه، در این حوزه نیز رشد پیدا کنند.

دانشجویانی که در فعالیت رسانه‌ای یا فرهنگی مناسبی داشته باشند و در جشنواره‌های مختلف خروجی قابل قبولی از خود ارائه دهند را به مراکز صدا و سیما استان‌ها معرفی کرده تا در آنجا فعالیت خود را انجام دهند.

برخلاف ادعای برخی از مسئولان یا معاونان فرهنگی واحدها مبنی بر پرداخت کامل بودجه نشریات دانشجویی، بسیاری از دانشجویان و مدیر مسئولان از نبود بودجه گله دارند. همچنین از زمانی که انتشار نشریات الکترونیک شده، بهانه‌ای تازه برای ندادن بودجه به وجود آمده است. آیا شما نظارت کافی بر روند پرداخت بودجه دارید؟

کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی گلایه‌های دانشجویان در خصوص پرداخت نکردن بودجه به آنها توسط برخی از معاونت ها فرهنگی واحدها را منتقل کردند. به عنوان مثال گلایه دارند که اگر قرار است 300 هزار تومان بودجه به یک نشریه دانشجویی پرداخت شود، به میزان قابل توجخی مدرک و فاکتور می‌خواهد که هزینه بر و زمان طولانی را لازم دارد.

کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی و فعالان دانشجویی باید از فعالیت و نشریه خود دفاع کنند تا معاونت فرهنگی بودجه را در اختیار آنها قرار بدهد.

اگر معاونت فرهنگی واحدها اعم از تهران یا استان‌ها تخلفی انجام دهند و بودجه نشریات را به موقع پرداخت نکنند، کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وظیفه دارد این موضوع را به اطلاع معاونت فرهنگی برساند.

متاسفانه مدیر مسئولان نشریات دانشجویی زمان کافی نمی‌گذارند که به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی بروند و از محتوای خود دفاع کنند؛ اما توقع پرداخت بودجه به صورت کامل را دارند. مشکلاتی که در حوزه نشریات وجود دارد، بیشترش با خاطر این است که فعالان دانشجویی به درستی از قوانین اطلاع ندارند.

دانشگاه آزاد اسلامی توسط شهریه‌های دریافتی از دانشجویان اداره می‌شود در نتیجه معاونت فرهنگی برای اطمینان پیدا کردن از اینکه شهریه دانشجویان هدر نمی‌رود از مدیر مسئولان نشریات دانشجویی می‌خواهد که روال اداری را بگذرانند. بروکراسی اداری باید حداقلی باشد؛ اما نمی‌تواند بدون هیچ مدرک و سندی به دانشجویان بودجه اعطا کرد. بیشتر مشکلات حوزه نشریات به خاطر این است که دانشجویان حاضر به انجام حداقل مراحل اداری نیستند.

اگر پیگیری مدیران مسئول نشریات دانشجویی، باز هم معاونت فرهنگی بودجه نشریات را پرداخت نکرد، دانشجویان چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر معاونان فرهنگی استان‌ها بودجه نشریات را پرداخت نکنند، یا واحد مربوط بودجه ندارد یا بر خلاف قوانین، به مدیر مسئولان پرداخت نمی‌کنند.

معاونت فرهنگی برای حل مشکل اول ابلاغیه به استان‌ها فرستاده که واحدها می‌توانند از 12 درصدی که سرریز استانی است، پرداخت کنند. در حالت دوم اگر استنکافی توسط معاونان فرهنگی در قوانین مربوط به نشریات رخ دهند، کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی باید این موارد را جمع بندی کنند و به اطلاع معاونت فرهنگی برسانند.

معانت فرهنگی در احقاق حق دانشجویان کوتاهی نخواهد کرد و اگر لازم باشد با مسئولان واحد و معاونان فرهنگی بر اساس قانون برخورد خواهد شد. در حوزه مالی و پرداخت به واحدها ابلاغ صورت گرفته است و مدیرمسئولان نشریات باید بودجه را بر اساس این ابلاغیه از مسئولان مطالبه کنند و اگر باز هم مسئولی حاضر نشد وظیفه خود  را انجام دهند، شبکه کمیته ناظر برنشریات کشوری باید رسیدگی کند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین نقض حوزه نشریات دانشجویی، آشنا نبودن دانشجویان با قوانین است.

برخی از دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گلایه دارند که شکایت آنها از معاونان فرهنگی واحدها، به گوش معاونت فرهنگی رسانده  نمی‌شود؟

بنده این مطالب را نمی‌پذیرم چرا که در زمان مدیریت چند ساله خود ندیدم چرا که مسئولان به استان‌های مختلف سفر می‌کنند  تا از نزدیک با فعالان فرهنگی- دانشجویی دیدار داشته باشند. معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مدیریت فرزاد جهانبین همواره جلساتی را با دانشجویان دارد. ما هر هفته سفر استانی داریم و با دانشجویان می‌‍‌توانند مشکلات خود را در این دیدارها به اطلاع برسانند.

دانشگاه آزاد اسلامی در مباحث مالی پروتکل‌ها و قوانین سختگیرانه‌ای دارد و به راحتی پول دریافتی از شهریه دانشجویان را خرج نخواهد کرد.

برخی از نشریات از لحاظ محتوا به شدت ضعیف هستند، برای رفع این مشکل چه راهکاری دارید؟ محتوای نشریات برای دریافت بودجه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

بله می‌پذیریم که برخی از نشریات واحدهای استان‌ها از نظر کیفیت محتوا در سطح بالایی قرار ندارند. معاونت فرهنگی برای رفع این مشکل برای مدیر مسئولان و فعالان این حوزه دوره‌های آموزشی در نظر گرفته است. طرح «هر دانشجو یک مهارت» باهدف آموزش دانشجویان توسط سایر دانشجویان در حال اجرایی شدن است.

کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کیفیت سنجی از نشریات دانشجویی واحدهای دانشگاه را انجام می‌دهد. فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب اصولی‌تر از نشریات دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

انتخاب نفرات یا نشریات برتر در جشنواره‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کاملا شفاف بوده؛ اما جشنواره‌های وزارت علوم یا بهداشت دارای ابهاماتی است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین نقض حوزه نشریات دانشجویی، آشنا نبودن دانشجویان با قوانین است.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انگیزه لازم برای مانده در محیط دانشگاه و انجام فعالیت‌های فرهنگی را ندارند و به محض اتمام کلاس دانشگاه را ترک می‌کنند. به عقیده شما علت چیست؟

در حال حاضر مشکل این است که بستر یا زیر ساخت لازم برای حل این مشکل را در اختیار نداریم که البته در حال حل کردن آن هستیم. به عنوان مثال در گذشته 119 نشریه دانشجویی فعال وجود داشته که در حال حاضر حدود 352 نشریه فعال داریم.

این افزایش نشریات به دلیل حل کردن مشکل بروکراسی زمان‌گیر بوده است. تعداد نشریات باعث ایجاد انگیزه برای فعالیت فرهنگی می‌شود.

برخی از مسئولان گمان می‌کنند اگر کانون فرهنگی یا تشکل دانشجویی ایجاد شود، قدرت مدیریت آنها کاهش خواهد یافت در نتیجه مکان لازم برای ایجاد دفتر و فعالیت را در اختیار آنها قرار نمی‌دادند.

دانشجویان در دانشگاه باید ضمن درس خواندن، آموزش و فعالیت تشکیلاتی را نیز فرا بگیرند. همچنین اگر دقت کرده باشید استادان دانشگاه‌های سراسری همیشه در دانشگاه حضور داشتند؛ اما اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خیر. ناراحت کننده اما استادان دانشگاه آزاد اسلامی اتاق اختصاصی برای ماندن در دانشگاه و پذیرش دانشجویان در اختیار ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091862

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =