قرار نیست وضعیت کشور را فضایی‌ها اصلاح کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بخشی از موانع پیش‌روی تولید، موانع ذهنی است، گفت: باید این دیدگاه در استاد و دانشجو ایجاد شود که قرار نیست کسی از سیاره دیگری بیاید و وضعیت کشور ما را سامان بخشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ شعار سال 1400 بهانه خوبی است که هر فرد، در هر جایگاهی که قرار دارد به این موضوع بیندیشید که نقش وی در رشد و ارتقای تولید در کشور چیست؟ مسلم است که دانشگاهیان چه به عنوان تولیدکننده علم و چه به عنوان نیروی کار و کارآفرین، نقش موثری در این حوزه دارند. البته شناخت این نقش و باور به اینکه رشد تولید بدون نقش‌آفرینی دانشگاهیان میسر نخواهد بود به منزله قدم اول کار است.

محسن مرادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه بخشی از موانع پیش‌روی تولید، موانع ذهنی است، اظهار کرد: با فرهنگ‌سازی قسمت عمده‌ای از موانع تولید برداشته می‌شود. باید این دیدگاه در استاد و دانشجو ایجاد شود که قرار نیست کسی از سیاره دیگری بیاید و وضعیت کشور ما را سامان بخشد. اگر این باور شکل گرفت که در اثر بهبود و پشتیبانی از تولید، شرایط عمومی کشور بهتر می‌شود؛ قطعاً ۵۰ درصد مسیر را پیش رفته‌ایم.

وی ادامه داد: دانشگاه باید فرهنگ‌سازی کند. اگر بخواهیم تغییری در شرایط کسب و کار کشور اتفاق بیفتد؛ من و سایر همکارانم در دانشگاه باید در درجه اول اعتقاد داشته باشیم که مطابق  آنچه آیه شریفه قرآن هم می‌فرماید، سرنوشت هیچ کسی تغییر نمی‌کند مگر اینکه خودش بخواهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی افزود: دانشگاه علاوه بر فرهنگ‌سازی، با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناوری می‌توانند به تولید کمک کنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم در ۲ سال گذشته و بعد از تغییر در ریاست دانشگاه، به این موضوع اهمیت زیادی داده است و مراکز رشد و نوآوری به صورت جدی در عرصه تولید فعال شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای پشتیبانی از تولید، علاوه بر دولت، مجلس و قوه قضاییه، مردم هم نقش دارند، بیان کرد: مردم می‌توانند با حمایت خود از کالاهای داخلی از تولید پشتیبانی کنند. دانشگاه هم به عنوان یک مصرف کننده سازمانی باید خریدهای خود را از تولید داخل انجام دهد.

مرادی با اشاره به اینکه تحقق بخشی از اهداف شعار سال متوجه بنگاههای تولیدی است، اظهار کرد: این بنگاه‌ها باید موانعی که پیش راه تولیدشان هست را شناسایی کرده و به مراجعی که متولی رفع این موانع هستند معرفی کنند. به طور مثال بخشی از بنگاه‌های دولتی درگیر قوانین و مقرراتی هستند که باید از طریق مجلس حل شود.

وی اضافه کرد: پس در درجه اول مجلس باید متوجه مقرراتی که مانعی بر سر راه تولید ایجاد کرده‌اند شوند تا بتوانند با یک طرح یا لایحه آن را حل کنند.

رئیس دانشگاه آزاد خراسان شمالی با تاکید بر اینکه تامین نقدینگی برای تولید نقش مهمی دارد، گفت: بخشی از موانع تولید متوجه بانک‌هاست. موسسات مالی و اعتباری باید نقدینگی لازم را برای تولید فراهم کنند. خیلی از بنگاه‌ها سرمایه در گردش لازم را برای تولید ندارند؛ بانک‌ها هم وثیقه‌های سنگینی را از آنها طلب می‌کنند.

مرادی ادامه داد: با کارخانه‌هایی آشنا هستم که برای یک هفته خود، سرمایه در گردش لازم را ندارند. به طور مثال کارخانه تولید کاغذی هست که اگر ۵ میلیارد تومان به آن کمک کنند؛ می‌تواند با تهیه مواد اولیه، تولید خود را راه‌اندازی کند. بانک‌ها باید زمینه را برای تامین سرمایه در گردش این بنگاه‌ها فراهم کنند.

وی یکی دیگر از موانع اصلی برای تولید را ورود کالای قاچاق دانست و عنوان کرد: اگر سیاست‌ها و مقررات به گونه‌ای تنظیم شوند که ورود کالای قاچاق برای قاچاق‌کننده صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ این موضوع می‌تواند زمینه‌ کمک به تولیدکننده داخلی را ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد خراسان شمالی تحریم را یکی از موانع جدی صادرات کالاها عنوان کرد و گفت: برخی کالاها ماهیتی دارند که مصرف داخلی آنها زیاد نیست و باید صادر شوند. دولت از یک طرف باید زمینه را برای صادرات این کالاها فراهم کند و از طرف دیگر مقررات و مشوق‌هایی را برای صادرات در نظر بگیرد تا به بنگاه‌ها کمک شود. صادرات علاوه بر ارزآوری می‌تواند به چرخیدن چرخ اقتصاد هم کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =