سیستمی که با امواج رادیویی بی‌مصرف انرژی تولید می‌کند

تیمی از محققان بین‌المللی یک آنتن قابل کشش طراحی کرده‌اند که روی دست می‌چسبد و انرژی امواج رادیویی را از محیط اطراف می‌گیرد و با آن ابزار پوشیدنی را شارژ می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امواج رادیویی در همه جا وجود دارند؛ از فرهای مایکروویو گرفته تا دستگاه‌های وای‌فای. این امواج در محیط نفوذ می‌کنند و به غیر از اینکه می‌توانند اطلاعات را منتقل کنند،‌ خودشان می‌توانند منبع انرژی باشند. در همین راستا، یک تیم بین‌المللی از محققان روشی را برای برداشت انرژی از امواج رادیویی و تبدیل آن به شارژ مورد نیاز دستگاه‌های پوشیدنی توسعه داده‌اند.

به گفته محققان، منابع انرژی کنونی برای ابزارهای پوشیدنی که اکثر آنها سلامتی کاربر خود را تحت کنترل دارند، هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. به عنوان مثال، سلول‌های خورشیدی فقط زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرند، می‌توانند انرژی تولید کنند. یا ابزاری که با الکتریسیته تماسی انرژی تولید می‌کنند، فقط زمانی این انرژی را برداشت می‌کنند که بدن کاربر در حال حرکت باشد. اما محققان این پروژه می‌گویند به دنبال جایگزینی برای این منابع انرژی نیستند، بلکه قصد دارند انرژی اضافه‌ و سازگار به این سیستم ارائه دهند.

آنها یک سیستم آنتن دو قطبی قابل کششی طراحی کرده‌اند که قادر به انتقال بی‌سیم داده‌هایی است که از حسگرهای ناظر بر سلامت کاربر جمع‌آوری می‌شود. این سیستم متشکل از دو آنتن قابل کشش فلزی است که روی مواد گرافن رسانا با یک پوشش فلزی ادفام شده است. این سیستم قادر است عملکردهای فرکانسی خود را حتی در زمانی که کاملا کشیده یا تا حدودی تا می‌شود، حفظ کند. این سیستم به یک مدار اصلاح کننده قابل انعطاف متصل می‌شود و آنتنی را ایجاد می‌کند که قادر به تبدیل انرژی از امواج الکترومغناطیسی به برق است. این برق برای تامین انرژی دستگاه‌های بی‌سیم یا شارژ دستگاه‌های ذخیر انرژی مثل باتری‌ها و ابرخازن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع این آنتن تصحیح کننده امواج رادیویی یا الکترومغناطیسی را از محیط اطراف می‌گیرد و آن را به انرژی مورد نیاز دستگاه‌هایی تبدیل می‌کند تا بتوانند دما، میزان آب بدن و سطح اکسیژن بدن را اندازه‌گیری کنند. مزیت قابل توجه این سیستم تولید نیروی مداوم آن است.

محققان می‌گویند: امواج رادیویی همه جا وجود دارند و به سادگی هدر می‌زوند. ما انرژی این امواج را برداشت و به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنیم.

کد خبر: 1091864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =