آماده تقسیم قدرت با طالبان هستیم

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که برای رسیدن به صلح، کابل آماده تقسیم قدرت با طالبان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در گفتگو با فرانس ۲۴ عنوان داشت که برای رسیدن به صلح، جمهوری اسلامی افغانستان آماده تقسیم قدرت با طالبان است اما نوع تقسیم قدرت باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او به تلویزیون فرانس‌۲۴ گفت که دو سناریو برای تقسیم قدرت وجود دارد: یکی ایجاد دولت انتقالی صلح و دیگری انتخابات زودهنگام.

وی اضافه کرد: «تصمیم ما در شورای عالی مصالحه ملی متشکل از نمایندگان دولت، گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی، بر این است که به سمت تقسیم قدرت برویم.»

عبدالله توضیح داد که یکی از گزینه‌ها، حرکت به سمت انتخابات زودهنگام است تا راه تقسیم قدرت هموار شود و پیشنهاد برگزاری انتخابات پیش از وقت، به معنای مخالفت با تقسیم قدرت نیست. گزینه دیگر، برقراری دولت موقت برای مدتی کوتاه است تا زمینه برگزاری انتخابات را هموار کند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، با ایجاد حکومت موقت مخالفت و گزینه برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرده است، اما عبدالله می‌گوید توافق روی گزینه پیش رو، به هر دو طرف بستگی دارد چرا که دو سناریو برای تقسیم قدرت وجود دارد.

او گفت: «موضع طالبان هم درباره این تقسیم قدرت مشخص نیست. ما این ایده را رد نکرده‌ایم و حاضریم درباره‌ آن گفتگو کنیم. سناریوی دوم، برگزاری انتخابات زودهنگام است که ما برای آن نیز آماده هستیم.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرد که افغانستان از نشست استانبول حداکثر استفاده را خواهد برد و او انتظار دارد در این جلسه که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، پیشرفت چشمگیری به دست آید.  

او گفت: «امید و آرزوی من این است که ما حداکثر استفاده را از هر فرصت ببریم. بعد از مدتی طولانی، نشست ترکیه یک فرصت استثنایی خواهد بود اما نتیجه آن به هر دو طرف بستگی دارد؛ من همه کاره نیستم.»

عبدالله تاکید کرد که تمام مسائل در ترکیه حل نخواهد شد و افغانستان با مسئله صلح، واقع‌بینانه برخورد خواهد کرد و بعد از رسیدن به پیشرفتی چشمگیر، مذاکره‌کنندگان اجرایی شدن توافقات را پیگیری خواهند کرد.

این پیشرفت چشمگیر، برقراری آتش‌بس و توافق روی حکومت آینده خوانده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =