بکارگیری ظرفیت پایش در انجام مطالعات راهبردی در حوزه مهدویت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ظرفیت سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مطالعات راهبردی در حوزه مهدویت به کار گرفته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه مجازی دبیرخانه علمی مطالعات راهبردی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز همزمان با نیمه شعبان و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) برگزار شد، گفت: مهدویت از مباحث بسیار جدی و بالنده در تفکر شیعی است؛ اما این موضوع خاص تفکر شیعی نیست، بلکه کلیه ادیان و بشر به مهدویت و ظهور آخرالزمانی اعتقاد دارند.

امسال حرکت جدی در حوزه مهدویت در نظام علمی دانشگاه خواهیم داشت

وی ادامه داد: متأسفانه با گذشت زمان و چرخش ایده ها، نظام علمی آنچنان که باید، حرکت علمی متقن در حوزه مهدویت نداشته است. خوشبختانه در سال جدید فرصتی ایجاد شد که همزمان با میلاد امام زمان(عج) حرکت جدی در حوزه مهدویت در نظام علمی دانشگاه داشته باشیم.

باید در سال جدید در ابعاد علمی و فرهنگی به مجموعه فعالیت های متقن و علمی در حوزه مهدویت بپردازیم

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: با ایجاد سامانه پژِوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای (پایش) در دانشگاه آزاد اسلامی، فرصتی ایجاد شده که این دانشگاه به عنوان یک سازمان پژِوهشی در راستای مطالعات راهبردی مهدویت اقدام کند. همچنین در کنار سامانه پایش، راه اندازی کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی فرصتی را برای پرداختن به موضوع مهدویت در حوزه فرهنگی و دانشجویی ایجاد کرده است، بنابراین فرصت مغتنمی است که در سال 1400 در ابعاد علمی و فرهنگی همانطور که مقام معظم رهبری نیز مطالبه کرده اند به مجموعه فعالیت های متقن و علمی در حوزه مهدویت بپردازیم.

باید کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه مهدویت به صورت کشوری تشکیل شود

وی با قدردانی از دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در راه اندازی دبیرخانه علمی مطالعات راهبردی مهدویت، گفت: استان اصفهان در بستر سامانه پایش به عنوان پیشرو مطالعات راهبردی مهدویت ساماندهی خواهد شد و مجموعه اقدامات باید به گونه ای باشد که تا پایان سال جاری بیش از 100 پایان نامه و رساله در این راستا انجام شود.

وی ادامه داد: با همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید کرسی های آزاداندیشی در حوزه مهدویت و با محوریت استان اصفهان به صورت کشوری تشکیل شود. انتظار این است که این مهم امسال از لحاظ حمایت، پشتیبانی، تبلیغات و سازماندهی در قالب نظام موضوعات محقق شود تا در دومین نیمه شعبان امسال در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، میزبان بزرگترین کنفرانس علمی مطالعات راهبردی مهدویت با حضور محققان و افرادی که تحقیقات خود را در قالب پایان نامه و رساله در این حوزه انجام داده‌اند، باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع مهدویت خاطرنشان کرد: دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم به عنوان دین خاتم و پیامبر خاتم مطرح شده و خداوند در آیه 40 سوره احزاب می فرمایند «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَد مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ اللّهُ بِکُلِّ شَیْء عَلِیماً» خاتمیت، شروط و الزاماتی دارد و زمانی که دین اسلام، دین خاتم شد، کتاب قرآن فراتر از زمان و مکان برای هدایت بشریت قابل دسترس است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم از شروط عقلی خاتمیت این است که این دین بتواند انسان کامل و جامعه کامل را به ظهور برساند. پیامبر اکرم(ص) زمانی که در غدیرخم حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و جانشین خود معرفی می کنند، آیه شریفه سوره مائده نازل می شود و خداوند می فرماید«... الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» چرا که شرط اکمال دین در خاتمیت، امامت و ارائه انسان کامل است که با معرفی حضرت علی(ع) به عنوان امیرالمؤمنین، بخشی از شروط خاتمیت محقق شده، اما شرط دوم تحقق جامعه، حکومتی و تمدنی است که به دست انسان کامل براساس دین اسلام رقم خورده و پایه گذاری شود.

دکتر طهرانچی افزود: شرط دوم خاتمیت در طول امامت امامان شیعه، فرصت تحقق نیافت، بنابراین مهدویت و انتظار در فرهنگ شیعی ادامه شرط عقلی خاتمیت است، چرا که نمی شود دین خاتم باشد، اما جامعه آرمانی به دست انسان کامل شکل نگیرد، بنابراین اینکه ما انتظار، مهدویت، جامعه مهدوی، جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی را در ادامه خاتمیت حضرت رسول اکرم(ص) می دانیم، شرط عقلی است که باید بیش از پیش به آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه تمدن غرب به مهدویت به عنوان تمدن مقابل و رقیب نگاه می کند، تصریح کرد: غرب در مقالات، مباحث اندیشه ای، اندیشکده ها و حتی صحنه های هنری و هالیوود به موضوع مهدویت به عنوان تمدن رقیب خود نگاه می کند، بنابراین ما نیز باید در عرصه علم و دانشگاه، در دانشگاهی که می خواهد اسلامی باشد، باید به صورت علمی و متقن به موضوع مهدویت بپردازیم.

امیدواریم تا تابستان یک شبکه عظیم از محققان مهدویت شکل بگیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که فرصتی حاصل شد تا امسال را سال مطالعات راهبردی مهدویت قرار دهیم و ظرفیت طرح پایش را برای مطالعات راهبردی و تحقیق و پژوهش در این حوزه بکار بگیریم. جا دارد از تلاش دکتر نجفی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، حجت الاسلام خسروپناه که ظرفیت حوزه علمیه قم و معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی را در کنار دبیرخانه علمی مطالعات راهبردی مهدویت گرد هم می آورند و معاونت فرهنگی و دانشجویی که کارهای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را انجام می دهد و همچنین همراهی حجت الاسلام  میرلوحی و دیگر دست اندرکاران این فعالیت قدردانی کنیم.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: آن روزی که بتوانیم در محضر امام زمان(عج) به بضاعت خود کاری انجام دهیم، عید است و امروز نیز از این جهت که دبیرخانه علمی مطالعات راهبردی مهدویت افتتاح می شود، برای ما مبارک و خجسته است که توفیق کار علمی در این حوزه را یافته ایم. انشاالله تا خرداد امسال نیز نظام موضوعات مهدویت کامل خواهد شد که در تابستان تحقیقات گسترده در این حوزه انجام شود و یک شبکه عظیم از محققان مهدویت شکل بگیرد.

خبرنگار: علیرضا بهشتی خواه

انتهای پیام/

کد خبر: 1091909

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =