دانشگاه‌ها دنبال‌رو آدم‌های سیاسی‌اند

نقشه راه توسعه هر استانی باید در دانشگاه آن استان پایه‌ریزی شود، اما متاسفانه این نقشه نه تنها در دانشگاه‌ها پایه‌ریزی نمی‌شود بلکه دانشگاه‌ها دنبال‌رو آدم‌های سیاسی‌اند و سیاسیون برای کشور مدل توسعه می‌ریزند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجام پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی و به کارگیری آن‌ها در صنعت وقتی می‌تواند جامه عمل بپوشد که سیاستگذاران ضرورت این موضوع را درک کنند و راهی برای فعالیت اهل فن باز کنند. 

وقتی سیاستمداران برنامه‌ریز توسعه کشور می‌شوند، مسائل سیاسی در اولویت قرار می‌گیرند و علم به حاشیه رانده می‌شود. نتیجه این نحوه مدیریت، انحراف کشور از مسیر توسعه است. مسیری که دانشگاه‌ها موظف‌اند آن را شناسایی کرده و پارک‌های علم و فناوری باید شرایط حرکت در آن را فراهم کنند. 

خالد سعیدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مشکلات پیشروی پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: نزدیک کردن دانشگاه‌ها به فناوری بسیار ارزشمند است، اما مبنای تلاش‌هایی که انجام می‌شود معمولا استادمحور بوده و این مشکل‌آفرین است.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با بیان این که استادان دانشگاه بقای عمرشان را در ارائه مقاله می‌دانند نه در تولید تکنولوژی، افزود: چون مقاله نوشتن آسان‌تر است و به ارتقای آن‌ها کمک می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که استادان دانشگاه امروز نباید استاد پنج سال پیش باشد، اما برخی استادان ما نه تنها پیشرفت نداشته‌اند بلکه به ۱۰ سال پیش برگشته‌اند و پسرفت داشته‌اند.

سعیدی با تصریح بر این که مقالاتی که استادان ارائه می‌دهند، دردی از کسی دوا نمی‌کند، گفت: بخشی از فعالیت دانشگاه شامل ارائه مقالاتی است که کاربرد مستقیم ندارند، مانند علوم پایه چرا که این رشته‌ها باید مرزهای دانش را پیش ببرند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به این که برخی از رشته‌ها مانند مهندسی، کاربردی هستند و نباید صرفا تئوری کار کنند، افزود: این رشته‌ها باید مشکلات جامعه را برطرف کنند، اما در کشور ما رشته‌های مهندسی هم تئوری کار می‌کنند.

وی دوران جدید را دوران دانشگاه‌های نسل چهارم دانست و گفت: در این دوران دانشگاه‌ها باید تاثیر اجتماعی داشته باشند و تا زمانی که دانشگاه‌ها تاثیر اجتماعی نداشته باشند، نمی‌توانند نقش اصلی خود را ایفا کنند.  

نقشه راه توسعه هر استانی باید در دانشگاه آن استان پایه‌ریزی شود

سعیدی با تاکید بر این که نقشه راه توسعه هر استانی باید در دانشگاه آن استان پایه‌ریزی شود، ادامه داد: متاسفانه این نقشه نه تنها در دانشگاه‌ها پایه‌ریزی نمی‌شود بلکه دانشگاه‌ها دنبال رو آدم‌های سیاسی‌اند و سیاسیون برای کشور مدل توسعه می‌ریزند. مدلی که همیشه ناقص است چون علمی نیست و جوانب امور را نمی‌بیند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با ذکر مثالی یادآور شد: اصلی در فیزیک می‌گوید مسیر تحول فرایندها به سمت کمینه انرژی است. این قاعده در همه جا صدق می‌کند و همه ما به کمترین انرژی عادت داریم. استاد حقوق دولتی خود را دریافت می‌کند و دانشجو هم برایش می‌گیرند بدون این که لازم باشد خودش کار خاصی بکند. وقتی وضعیت استادان این گونه است، وضعیت فارغ‌التحصیلان به مراتب بدتر است.

وی راهکار مشکلات ارتباط دانشگاه و جامعه را فرهنگ‌سازی دانست و گفت: وقتی فرهنگ درستی حاکم نباشد، هر تغییری هم که ما پیشنهاد می‌دهیم با نوعی مقاومت روبرو می‌شود. این فرهنگ سبب شد حتی در مقابل تحولات اجباری کرونا هم مقاومت اتفاق بیفتد.

هیچ بینشی در مورد توسعه مبتنی بر فناوری در ادارات راه و شهرسازی وجود ندارد

سعیدی با تصریح بر این که هیچ بینشی در مورد توسعه مبتنی بر فناوری و نوآوری در اداره راه و شهرسازی هیچ کدام از استان‎ها، وجود ندارد، افزود: ادارات شهرسازی مانند یک دلال نشسته‌اند و زمین خدادادی را می‌فروشند در حالی که از این زمین باید برای توسعه استان و کشور استفاده کنند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان خاطرنشان کرد: پارک علم وفناوری زمین را برای مصرف شخصی نمی‌خواهد، بلکه می‌خواهد مدل‌های کسب و کار ایجاد کرده و اشتغال‌زایی کند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: یکی از استادان در اسفند ۹۹ نامه‌ای به رهبری در مورد اقتصاد و مدیریت کشور نوشت و آن را به اعضای یک بدن تشبیه کرد. به نظر من باید بخش به بخش این نامه را به کسانی که دور از مجموعه نوآوری و فناوری هستند، آموزش داد.

سعیدی، تلاش‌های تیم معاونت پژوهشی وزارت علوم را قابل تقدیر توصیف کرد و افزود: اگر ۵۰ درصد تلاشی که در کشور می‌شود، به بار می‌نشست، ایران خیلی بیشتر در زمینه فناوری جلو می‌رفت، اما به نظر من ۱۰ درصدش هم به بار ننشسته است، چون مقاومت‌ها زیاد است.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان در پایان با بیان این که آنچه در دنیا دارای اهمیت است، سرمایه‌های اجتماعی است، اظهار کرد: سرمایه‌های اجتماعی شامل مولفه‌های امید، آرزو، شور و شوق، انگیزه، همدلی و  اعتماد است که متاسفانه در شبیخون فرهنگی که علیه کشور اتفاق افتاده، آسیب دیده است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1091913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =